سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



چه قرصی برای پیشگیری از بار


چه قرصی برای پیشگیری از بارداری در دوران شیردهی توصیه می شود؟/ آیا از "قرصهای پیشگیری اورژانسی" در دوران شیردهی می توان استفاده کرد؟

لاینسترونول قرص خوراكی پروژسترونی پیشگیری از بارداری بوده كه فقط مادران شیرده تا 6 ماه پس از زایمان می توانند از آن برای پیشگیری از بارداری استفاده كنند. این قرص باید هر روز در ساعت معینی خورده شود. خدمت این قرص توسط كاركنان بهداشتی تعلیم دیده ارائه می شود.

مکانیسم اثر قرصهای شیردهی:
مکانیسم اثر این قرصها به این صورت است که بامهارتخمك گذاری سبب جلوگیری ازحاملگی می شوند، همچنین بابهم زدن ترشحات مخاطی دهانه رحم، ورود اسپرم به درون رحم را مشكل می كنند.
اثر بخشی: اثر بخشی این قرص همزمان با شیردهی به كودك كمتر از 6 ماه 99% است.

مزایای قرصهای شیردهی:
1) نداشتن تاثیرمنفی بركمیت وكیفیت شیرمادر.
2) افزایش مدت زمان شیردهی
3) عدم نیاز به قطع روش قبل از عمل جراحی
4) قابل استفاده در مادران شیرده با فرزند كوچك تر از 6 ماه
5) نداشتن فاصله 7 روزه بین بسته ها و كم شدن احتمال مصرف نادرست
6) بازگشت باروری بلافاصله پس از قطع قرص 

معایب لاینسترنول:
1) قرص هاباید همه روزه، راس ساعتی معین خورده شوند. درغیراین صورت بخصوص در مادران شیردهی كه قاعدگی آنها بازگشته است، احتمال بارداری وجود دارد
2) تاثیر كمتر در پیشگیری از بارداری خارج رحمی در مقایسه با بارداری داخل رحمی
3) نامنظم شدن قاعدگی ها

عوارض شایع وچگونگی برخورد با آنها:
خونریزی نامرتب رحمی مهمترین عارضه این قرصهاست، این عارضه معمولادرماههای اول مصرف دیده می شود و2تا3 ماه پس از آغاز مصرف از بین رفته ویا كاهش می یابد. در صورت تداوم خونریزی نامرتب و یا نارضایتی فرد، برای قطع خونریزی تا 5 روز، كپسول مفنامیك اسید250 میلی گرمی، روزی 3 بار و در هر بار 2 كپسول تجویز می گردد.
هرگونه اقدام پس از 3 ماه توسط متخصص انجام خواهد شد.

نحوه تهیه و مصرف قرصهای شیردهی:
زنان شیرده با مشورت با كارشناسان شاغل در مراكز بهداشتی درمانی شهری و روستایی، پایگاه های بهداشتی شهری و روستایی، خانه های بهداشت ، می توانند قرص پیشگیری از بارداری دروه شیردهی را انتخاب نموده و استفاده نمایند . هر بسته لاینسترنول دارای 28 قرص است كه باید هر شب یك عدد از آن راس ساعت معینی خورده شود . شروع مصرف بسته بعدی قرص بلافاصله پس از پایان بسته قبلی است. بین مصرف هر دو بسته قرص نباید هیچ فاصله زمانی وجود داشته باشد. 

زمان شروع و استفاده از لاینسترونول:
درصورت قاعده نشدن: ودر صورت تغذیه انحصاری با شیر مادر مصرف قرص 6 هفته پس از زایمان آغاز خواهد شد.
درصورت بازگشت قاعدگی : ودر صورت تغذیه انحصاری با شیر مادر در 5 روز اول قاعدگی و ترجیحا روز اول

تغییر از سایر روشها:
• اگر مادر شیرده از قرصهای تركیبی پیشگیری از بارداری استفاده كرده باشد ،می تواند بلافاصله خوردن قرص پروژسترونی را آغاز كند. در اینحالت نیازی به استفاده از كاندوم نخواهد بود.
• اگر مادر شیرده ازآمپولهای سه ماهه پیشگیری از بارداری استفاده كرده باشد، در زمان تزریق دوز بعدی یا حداكثر یك هفته بعد از آن می تواند خوردن قرص پروژسترونی را شروع كند. در اینحالت نیز نیازی به استفاده از روش پشتیبان نیست. بدیهی است در صورت تاخیر بیشتر از یك هفته از زمان تزریق دوز بعدی آمپول،نیاز به یك هفته استفاده از كاندوم خواهد بود.

فراموشی مصرف قرص شیردهی :

1. در صورت فراموشی مصرف یك قرص تا 3 ساعت مسئله ای نبوده و ضمن خوردن قرص فراموش شده باید دقت شود كه بقیه قرصها در ساعت مقرر میل شود. 

2. در صورتی که بیش از 3 ساعت به تاخیر افتد و یا خوردن یك قرص تا نوبت بعدی فراموش شود ، هر زمان كه به یاد آمد قرص فراموش شده ، خورده شده و قرص نوبت بعدی نیز در زمان تعیین شده خورده شود . ضمنا تا دو روز از كاندوم استفاده شود.

3. در صورتی كه مصرف 2 قرص ( 2 روز متوالی ) فراموش شود باید به محض به یاد آوردن ، قرصهای فراموش شده یكجا خورده شود و مصرف بقیه قرصها ادامه یافته و تا 7 روز از كاندوم استفاده شود. در صورت داشتن نزدیكی محافظت نشده در این دو روز از روش اورژانس پیشگیری از بارداری استفاده شود و در صورت قاعده نشدن در مدت 6-4 هفته پس از فراموشی جهت بررسی بارداری باید به پرشک مراجعه کرد.

4. در صورت فراموشی مصرف بیش از دو قرص و داشتن نزدیكی محافظت نشده ، در عرض 120 ساعت ، از روش اورژانس پیشگیری از بارداری استفاده شود.

توجه: مادران عزیز باید سعی کنند در حد امکان از روشهای مطمئن تر پیشگیری از بارداری استفاده کنند؛ چرا كه این قرصهای پیشگیری اورژانسی لونژیل میتوانند وارد شیر مادر گردیده و به نوزاد آسیب برسانند. 

موارد منع مصرف مطلق قرصهای شیردهی:
1. سابقه سرطان پستان یا ابتلا به سرطان پستان
2. خونریزی غیر طبیعی رحمی
3. اختلالات مزمن یا حاد كبدی (تومور،هپاتیت و .. )
4. ابتلای فعلی به ترومبوز وریدهای عمقی، آمبولی

هشدار:
در صورت بروز هر كدام از علائم مانند سردرد شدید،همراه با تاری دید ،درد قفسه سینه پس از شروع مصرف قرص ، خونریزی نامرتب رحمی یا هر خونریزی بدون دلیل ، زردی پوست و چشم ،درد شدید شكمی بخصوص در قسمت پایین شكم و لگن مراجعه به متخصص مربوطه یا بیمارستان ضروری است.

برای دیدن پربازدیدترین های نی نی نما لطفاً کلیک کنید...

برچسب ها : پیشگیری اورژانسی از حاملگی ، لاینسترونول چیست ، پیشگیری اورژانسی حاملگی ، پیشگیری اورژانسی با ال دی ، پیشگیری اورژانسی با قرص ال دی ، پیشگیری اورژانسی از بارداری یاسمین ، پیشگیری اورژانسی در شیردهی ، پیشگیری اورژانسی لوونورژسترل ، پیشگیری اورژانسی ، پیشگیری اورژانسی از بارداری ، پیشگیری اورژانسی با hd 

تعداد بازدید : 7

نظرات كاربران : نام : ایمیل : متن نظر : *لطفاً نظر خود را وارد نمائید متن بالا را وارد نمایید* 


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟