سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



مصر در رویای افزایش درآمد از طریق خط لوله سومد با بازگشت ایران به بازارهای نفتی


به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل فارس به نقل از رویترز، طارق المولا وزیر نفت مصر گفت: مصر پیش‌بینی می‌کند که به محض ورود دوباره ایران به بازارهای جهانی، حجم نفت ترانزیتی از طریق خط لوله سومد افزایش یابد، اقدامی که قاهره از آن استقبال می‌کند.

50 درصد سهام سومد که مالکیت و اداره بندر «سیدی کریر» مصر را در اختیار دارد، به شرکت دولتی نفت «ایجپتین جنرال پترولیوم» تعلق دارد. 4 کشور عر ب حاشیه خلیج فارس عربستان، کویت، امارات و قطر 50 درصد باقی را در اختیار دارند.

المولا در حاشیه کنفرانس سرمایه‌گذاران در مصر گفت: «ایران قبلا از طریق سومد با ما همکاری داشت. آنها نفت خود را در پایانه عین سوخنا و سیدی کریر ذخیره می‌کردند.»

وی افزود: «(لغو تحریم‌های ایران) فعالیت در خط لوله سومد را افزایش خواهد داد... البته من مشکلی ندارم اما در حال حاضر مذاکره‌ای با آنها در حال انجام نیست.»

خط لوله 320 کیلومتری سومد از دریای سرخ تا غرب بندر اسکندریه کشیده شده است. تحریم‌های غرب علیه بخش نفت ایران سبب شد تا از سال 2012 ارسال محموله‌ها(نفت ایران) از طریق عین سوخنا و سیدی کریر واقعا نصف شود.

آمریکا ماه گذشته با معافیت‌ مشروط تحریم‌های ایران  موافقت کرد اما هشدار دارد که این معافیت تا زمانی که تهران برنامه هسته ای خود را کاهش ندهد، اجرایی نخواهد شد.

مصر زمانی خود صادرکننده انرژی بود اما اکنون به علت کاهش تولید نفت و گاز و افزایش مصرف داخلی به واردکننده انرژی تبدیل شده است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
اوباما با طرح خط لوله نفتی عظیم مورد حمایت جمهوریخواهان