سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



ترکمنستان ساخت خط لوله انتقال گاز به شبه قاره را کلید زد


به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از پرس تی وی، دولت ترکمنستان می گوید، رئیس جمهور این کشور دستور آغاز احداث یک خط لوله 10 میلیارد دلاری به پاکستان و هند از طریق افغانستان را صادر کرده است.

بر اساس گزارش رسانه های دولتی ترکمنستان، قربانقلی بردی محمدف، به شرکت دولتی ترکمن گاز و یک شرکت دیگر دستور داده که ساخت خط لوله تاپی را در این کشور تا مرز افغانستان شروع کنند.

دولت ترکمنستان انتظار دارد این خط لوله 1800 کیلومتری، در طی 3 سال به بهره برداری برسد و ظرفیت سالانه تحویل گاز آن به 33 میلیون متر مکعب برسد.ترکمستان که ریاست کنسرسیوم ساخت خط لوله تاپی را بر عهداه دارد، امیدوار است در مراحل بعدی شرکت های غربی نیز به این پروژه بپیوندند.

ترکمنستان که دارنده چهارمین منابع بزرگ گازی جهان است این پروژه را برای تنوع بخشی به بازارهای صادرات گاز خود ضروری می داند. این کشور سالانه 30 میلیارد متر مکعب گاز به چین صادر می کند.

دیگر خریداران اصلی گاز ترکمنستان روسیه و ایران هستند. ایران مقدار کمی گاز برای مصرف استان های شمالی خود از ترکمنستان خریداری می کند.

خط لوله تاپی، رقیب خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان و احتمالا هند است که نیازی به طی مسیر 700 کیلومتری خاک افغانستان ندارد. ناامنی در افغانستان موجب شده تا شرکت های بزرگ غربی نظیر شورون، اکسون، بی پی و توتال از حضور در خط لوله تاپی صرف نظر کنند.

اما به رغم اینکه خط لوله صلح از نظر هزینه و مسائل امنیتی، قابل دوام تر از خط لوله تاپی است واشنگتن از خط لوله تاپی حمایت می کند و مخالف طرح ایران است.

ایران در سال 2013 ساخت 900 کیلومتر از این خط لوله را در خاک خود به اتمام رسانده است. سفرای ایران در داکا و پکن گفته اند که ایران همچنین آماده امتداد این خط لوله به بنگلادش و چین است.

انتهای پیام// 34 


ویدیو مرتبط :
تکمیل خط لوله انتقال گاز به پاکستان