فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اگر همه چیز تقدیر است، پس تلاش ما چه فایده‌ای دارد


ارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، موعظه و نصیحت، کلید سعادت و رستگاری در دنیا و آخرت است. موعظه، دل‌ها را صفا می‌بخشد و چشم و جان را به جهان پُر رمز و راز معنویت می‌گشاید. خداوند متعال در قرآن کریم یکی از مهمترین تکالیف حضرت رسول(ص) را ارشاد مردم از راه پند و اندرز و موعظه معرفی می‌کند.

به همین منظور، فرازهایی از درس اخلاق آیت‌الله سیدمحمد علوی گرگانی از مراجع تقلید را برای علاقه‌مندان بازنشر می‌کنیم:

«فلو ان الخلق کلهم جهدو ان ینفعوک»

آن چه را که خداوند در نظر گرفته باشد به انسان می‌رسد. اگر انسان به وظیفه‌اش عمل کند و کارش برای خدا باشد و با شیطان درونی مبارزه کند، اگر دری هم به رویش بسته باشد خداوند درب دیگری را به رویش باز می‌کند. بیایید بازار شیطان را تعطیل و دماغ او را به خاک بمالیم.

از امام علی بن ابیطالب علیه‌السلام سؤال کردند: «یا عَلی! کیف اَصْبَحْتُ»؛ چگونه صبح کردید؟ آقا فرمودند: صبح کردم در حالی که هشت نفر از من طلب دارند.

آن گاه فرمودند: «اَلشَیْطانُ یَطْلُبُنی بِالمَعْصِیَة»؛ شیطان از من طلب معصیت می‌کند، «والله یطلبنی بالطاعة»؛ خداوند از من طلب طاعت و بندگی می‌کند.

ای عزیزان! به راستی شیطان از همه بیشتر طلب خود را وصول می‌کند و از همه کمتر خداوند طلبش را وصول می‌نماید. حالا ما چقدر می‌توانیم طلب‌های خدا را ادا کنیم؟ از خود حضرت باری تعالی بخواهیم توفیقش را بدهد.

«لَوجَهَدوا ان یَضرُّکَ بِشَیءٍ لم یَکتُبآه الله علیک ما قَدَروُا عَلَیه»؛ ای اباذر! اگر تمام مردم جمع شوند برای اینکه به تو ضرری برسانند در صورتی که خدا آن را نخواسته، نخواهند توانست.

همه چیز  از طرف خداست، گرچه ممکن است عامل یک گرفتاری، خود انسان باشد اما واسطه در ایصال بَلا خداست و این منافات ندارد با اینکه انسان باید مواظب خویش باشد یعنی نمی‌توان گفت: هرچه تقدیر من است به سر من می‌آید. پس هر کاری کردم اشکالی ندارد، بلکه انسان باید به وظیفه خود عمل کرده و راضی به مقدرات الهی هم باشد.

انتهای پیام/ک


ویدیو مرتبط :
تلاش بی فایده ی ونگر