علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



شماره جدید فصلنامه علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان منتشر شد


به گزارش ایرنا این نشریه به صاحب امتیازی دانشگاه علوم پزشکی گلستان، مدیرمسئولی دکتر شهریار سمنانی و سردبیری دکتر محمدجعفر گلعلی پور منتشر می شود.
هدف از انتشار مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان نشر نتیجه تحقیقات و مطالعات گروه های مختلف آموزشی و پژوهشی دانشگاه ها و مؤسسات علمی پژوهشی وابسته در ایران و خارج از کشور در حوزه علوم پزشکی و رشته های وابسته است.
در شماره جدید این نشریه از جمله مقاله های منتشر شده می توان به اثرات درمانی گیاه اسطوخودوس، اثر کپسول آفرودیت بر نشانه های جسمانی زنان یائسه، اثر بتامتازون در بارداری پره ترم تاخیری بر نارسایی تنفسی نوزاد، اثر 12 هفته تمرین مقاومتی برسطح سرمی رزیستین و شاخص های مقاومت انسولینی مردان لاغر غیرفعال، اثر عصاره هگزانی و هیدروالکلی گل های گیاه شاهدانه بر ادم التهابی پای موش صحرایی، اثر عصاره آبی ریشه گیاه شلغم روی گلوکز سرم ولیپیدهایخون موش های صحرایی دیابتی، تشخیص میزان کلونیزاسیون لیستریامنوسایتوژنز در موش BALA/c و اثر آن بر بافت کبد و طحال مادر و جنین و اثر جیره غذایی حاوی اسیدهای چرب پلی غیراشباع بر تغییرات وزن خرگوش و ویژگی های ماکروسکوپی کولون اشاره کرد.
همچنین در مقاله ارتباط سوء تغذیه با سطح سرمی آهن، روی، منیزیم و کلسیم کودکان 36- 6 ماه که در این نشریه به چاپ رسیده به مطالعه مورد – شاهدی طبق چارت cdc 166 کودک در گروه شاهد و 151 کودک در گروه مورد قرار گرفته و سپس سطح سرمی آهن، روی، منیزیم، کلسیم و شاخص توده بدنی برای هر کودک تعیین شده است.
یافته ها در این مطالعه علمی نشان می دهد که از 151 کودک دارای سوء تغذیه 128 نفر دچار سوء تغذیه خفیف و 23 نفر دچار سوء تغذیه متوسط بودند، هیچ موردی از سوء تغذیه شدید مشاهده نشد و بیشتر موارد سوء تغذیه خفیف در دختران (53.9 درصد) و بالعکس بیشتر موارد سوء تغذیه متوسط در پسران (56.5 درصد) مشاهده شد ولی یافته ها از لحاظ آماری معنی دار نبود.
همچنین میزان منیزیم و روی سرم در گروه مورد در مقایسه با گروه شاهد به طور غیرمعنی داری پایین و میزان کلیسم و آهن سرم به طور غیرمعنی داری بالاتر بود.
نتیجه به دست آمده در این مطالعه نشان می دهد که فراوانی سوء تغذیه در کودکان بستری بالا بوده و این یافته با وضعیت اقتصادی خانواده ها مرتبط است و در گروه دارای سوء تغذیه سطح سرمی روی و منیزیم پایین و مقادیر آهن و کلسیم به طور غیر معنی داری بالا است.
در مقاله 'بروز ناهنجاری های مادر زادی در استان گلستان' که از سوی 5 عضو مرکز تحقیقات ناهنجاری های مادرزادی استان گلستان تهیه شده، آمده است: شیوع ناهنجاری های آشکار مادزادی در بین نژاد های مختلف متفاوت بود و این اختلاف ناشی از نگرش های نژادی متفاوت واثر عوامل طبیعی است که علت ناهنجاری های جنینی در 60 – 40 درصد موارد ناشناخته است، جهش های ژنی، اختلالات کروموزومی، اثر متقابل ژن و محیط (عوامل چندگانه) و عوامل محیطی به عنوان دلایل وقوع ناهنجاری های مادرزادی نیز مطرح هستند.
در این مطالعه توصیفی تحلیلی روی همه نوزادان زنده متولد شده (92420 نوزاد) در 13 بیمارستان استان گلستان که دارای ناهنجاری مادرزادی آشکار بودند در بهمن 1386 تا اسفند 1389 انجام شده است.
همچنین در این مقاله میزان بروز انواع ناهنجاری های مادرزادی در شهرستان های گرگان، کردکوی، علی آباد و گنبدکاووس به ترتیب 20.46، 12.53، 10.86، و 8.92 درصد در هزار تولد زنده و میزان بروز ناهنجاری های مادرزادی در غرب استان بندرگز، کردکوی، بندرترکمن ، مرکز استان (گرگان) و شرق استان گلستان کلاله، مینودشت ، گنبدکاووس و علی آباد به ترتیب 9.3، 20.46 و 8.79 در هزار تولید زنده برآورد شد و فراوان ترین ناهنجاری درسیستم قلبی- عروقی (52.37 درصد) مشاهده شد.
عوامل موثر بر خشونت خانگی علیه زنان متاهل دیگر مقاله ای که از سوی سعید فلاح، سوده رستم زاده و موسی قلیچی قوجق تهیه شده، آمده است: خشونت خانگی واقعیتی دردناک به شمار می رود و بر تمام زوایای زندگی قربانیان خود اثرگذار است. بار خشونت خانگی بر سلامت زنان 44 - 15 سال بیش از بار سرطان پستان، سرطان رحم و سوانح است.
این مطالعه که به منظور تعیین عوامل موثر بر خشنونت خانگی علیه زنان خانگی روی 273 نفر از زنان متاهل مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی شهرستان کردکوی در سال 1391 انجام شده است که نتیجه این مطالعه نشان می دهد سطح تحصیلات، اشتغال، سن ازدواج ، سطح درآمد خانواده از مهم ترین عوامل اثرگذار در مواجهه با انواع خشنونت است.
رتبه مجله علمی دانشگاه علوم پزشکی گرگان با توجه به مصوبه جلسه چهل و هشتم کمیسیون نشریات علوم پزشکی کشور، ردیف 58 علمی پژوهشی است.
6204/6203

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
کلیپ شماره 2گرامیداشت مقام پزشک،دانشگاه علوم پزشکی اراک