فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



داریوش فرهنگ به دنبال ساخت سریالی با موضوع خشکسالی


به گزارش خبرگزاری تسنیم، داریوش فرهنگ کارگردان و بازیگر سینما و تلویزیون گفت: برگزاری جشنواره «گزارش یک نگرانی» با رویکرد و اهدافی که دنبال می‌کند اتفاق خوبی است، حالا که جهان مجازی و واقعیت در حال نزدیک شدن به یکدیگر هستند، باید این دو را با هم ترکیب کرد و از طریق آن فرهنگ، استفاده صحیح از آب که نعمتی قابل ستایش و احترام است را ترویج دهیم.

وی افزود: فردفرد ما باید مشکل قحطی و کمبود آب را جدی بگیریم و یادمان باشد سرتاسر این کشور در حال خشک شدن است و من، دولت، دکتر روحانی، مجلس و همه و همه در برابر رفع این مشکل و نسل آینده متعهد و مسئول هستیم.

کارگردان «دو فیلم با یک بلیت» با اشاره به افزایش جشنواره‌ها در سال‌های اخیر به خروجی نامناسب آن‌ها اشاره کرده و گفت: امیدوارم نتایج جشنواره «گزارش یک نگرانی» که اهداف مثبتی را دنبال می‌کند بر خلاف جشنواره‌هایی که بعد از پایان، هیچ نتیجه‌ای ندارد و رویکرد آن‌ها در حد آمار و ارقام است نباشد. متاسفانه در حال حاضر تعداد جشنواره‌ها از تعداد سالن‌ها و فیلم‌های سینمایی بیشتر شده و نتیجه و دستاورد کلی آن‌ها نامعلوم و بی‌محتوا است؛ آرزو می‌کنم دستاورد این جشنواره که بحران آب را جدی گرفته، این باشد که یک قطره آب را با دیگری تقسیم کنیم و به آن احترام بگذاریم؛ یک جمله معروفی از قدیمی‌ها به جای مانده که می‌گویند آب یعنی آبادانی.

فرهنگ ادامه داد: من یک ایرانیم و برای آبادانی کشورم هر کاری از دستم بربیاید انجام خواهم داد، مردم ما نیز باید دو چیز را آویزه گوش و جان خود کنند، اول میراث فرهنگی که معنا و مفهومش هویت تاریخ، ریشه و سرگذشت گذشته و حال وآینده بوده و دوم میراث گردشگری، که به میراث فرهنگی اضافه می‌شود و از طریق آن می‌توانیم چیزهای نادیده، ناشنیده و کشف نشده‌ای را کشف کنیم که نه تنها برای ایرانیان بلکه برای جهانیان جذاب است.

کارگردان «تکیه بر باد» در ادامه به ماجرای ساخت فیلمش درباره بحران آب اشاره کرد و گفت: یک ماه پیش «سازمان میراث فرهنگی و گردشگری» و شبکه «هامون» تلویزیون سیستان و بلوچستان از من دعوت کردند که با حضور در آنجا در خصوص خشکسالی صحبت کنم، چون تاکید من این بود که در منطقه مذکور بحث بی‌آبی و کم آبی نیست بلکه مقوله خشکسالی مطرح است و از سویی روز به روز کویر و شنزار و تاریخ نیاکان ما که‌‌ همان «هامون»، «ارومیه» و بسیاری از دریاچه‌های سراسر کشور در حال خشکی و نابودی است و باید نشاط و روح را به مردم مناطق خشک و بی‌آب برگردانیم ادای دین کردم و دعوت آن‌ها را پذیرفتم.

وی تصریح کرد: برعکس تصورات ذهنی من وخیلی از ایرانیان که فکر می‌کنند در کل آن منطقه بازار قاچاق رواج دارد، با مردمی با کمال، با معرفت و راستگو روبرو شدم و جالب‌تر این است که طی چند روزی که آنجا بودم حتی با یک معتاد طرف نشدم، فقط تنها کسی که سیگار می‌کشید خودم بودم، این را با صدای بلند اعلام می‌کنم که از کارم خجالت کشیدم و باعث شد تا روز آخر اقامت درسیستان و بلوچستان، سیگار نکشم.

بازیگر «شاید وقتی دیگر» افزود: طی صحبتهایی، طرحی را به آن‌ها پیشنهاد دادم و گفتم باید مانند تلویزیون، ارشاد وسینما که نیاز به خانه تکانی اساسی دارد شما نیز خانه تکانی کنید وبا حرف و اندرز راه به جایی نمی‌برید؛ طرح من این بود که از راه اندازی و برگزاری برنامه‌ای پیش پا افتاده و طرح چند سوال ساده پرهیز کنیم و کاری اساسی که ساخت فیلمی ده دقیقه‌ای بود را انجام دهیم، خوشبختانه طرح من مورد استقبال قرار گرفت، لباس بلوچی را بر تن کردیم و خودی شدیم از خودشان وآن‌ها نیز خودی شدند از خود ما و استارت کار زده شد.

داریوش فرهنگ به تجربه جالب خود از این فیلم کوتاه اشاره کرد و گفت: هنگام ساخت فیلم و ودر دل آن خشکی، با جواهر و دانشمند بی‌نظیری به نام دکتر «گوهری» برخورد کردم؛ او پست و مقامش را که مربوط به میراث فرهنگی می‌شد‌‌ رها وبه نجات کویر آمده بود، من با دکتر و «مهدی هاشمی» در فیلمی تحت عنوان «آب و خاک» بازی کردیم.

وی افزود: نکته جالب این بود که دکتر ما را در میان کویر خشک و بی‌آب و علف به جایی برد که آب، آبادانی، درخت و سرسبزی خودنمایی می‌کرد، مکانی که باورکردنی نیست و به گفته «گوهری» 90 درصد مردم سیستان و بلوچستان نمی‌دانند که این آب، بازیافت فاضلاب‌‌ همان منطقه است که بعد از بازسازی. به این شکل در می‌آید، فقط به این جهت که روح و انگیزه زندگی کردن مردم در آن منطقه خشک، بالا برود؛ باورکردنی نیست که پشت فیلم ما نه فکر بود و نه سناریو، بلکه خود محیط شما را به پی بردن به حقیقتی بسیار جالب و قابل تامل وا می‌داشت.

فرهنگ در پایان خطاب به مردم ایران گفت: به مردمم می‌گویم راستگو باشید همچنان که کویر و افسانه‌ها راستگو هستند، پس آنچه می‌اندیشید بیان کنید، آنچه رفتار می‌کنید بپندارید و آنچه می‌پندارید اجرا کنید،، افتخار می‌کنم ایرانیم وبا همه خشکسالی‌ها، وجه مثبت زندگی را برای ترویج به انگیزه بخشیدن به این ملت دنبال خواهم کرد، همچنان که دکترگوهری در سیستان و بلوچستان این کار را می‌کند؛ قدیمی‌ها می‌گفتند با یک گل بهار نمی‌شود، اما من به هموطنان تاکید دارم گاهی با تلاش شخصی با یک گل بهار می‌شود.

سیدجواد رضویان دبیر دومین جشنواره فیلم و عکس «گزارش یک نگرانی» است.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
گفتگو با داریوش فرهنگ درباره ی همه چیز/قسمت اول