سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



کمالوندی: ترکیب هیات نظارت بر اجرای برجام ظرف امروز و فردا مشخص می شود


کمالوندی: ترکیب هیات نظارت بر اجرای برجام ظرف امروز و فردا مشخص می شود

ایرنا/سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت:ترکیب هیات نظارت بر اجرای برجام ظرف امروز و فردا مشخص می شود.

بهروز کمالوندی عصر پنج شنبه در گفت وگوی تلویزیونی در مورد روند نظارت بر اجرای برجام در پاسخ به این سوال که آیا هیات نظارت بر اجرای برجام مشخص شده است؟ اظهار داشت: هنوز هیاتی تشکیل نشده و تعداد آن هم مشخص نیست، البته دیروز جلسه ای در این موضوع تشکیل شده بود و رییس جمهور با قوای دیگر در حال مشورت هستند.وی تاکید کرد: ظرف امروز و فردا ترکیب این هیات و وظایفش با توجه به نامه رهبر معظم انقلاب مشخص می شود، باید منتظر باشیم شورای امنیت ملی نتیجه را اعلام کند.

کمالوندی گفت: وزیر امور خارجه امروز بیان کرد که ترکیب این هیات به زودی اعلام می شود ولی ترکیب را اعلام نکرده اند، هنوز ترکیب مشخص نیست.
مجری از کمالوندی پرسید که حدود سه هفته بعد از نامه رهبری شاهد تشکیل هیات رصد هستیم، آیا این تاخیر علت خاصی دارد که سخنگوی سازمان انرژی اتمی پاسخ داد: فکر نمی کنم تاخیری باشد، به هر حال می بایست مشورت انجام می گرفت، همه موارد بررسی شده و نهایتا تصمیم گیری می شد.
وی گفت: هنوز مدت زیادی تا 24 آذر زمان باقی است تا آژانس گزارش خود را اعلام کند و از این بابت تاخیری وجود نداشته است.کمالوندی در پاسخ به سوالی درباره تشکیل هیات رصد بر اجرای برجام اظهار داشت: هنوز ما هم در این باره اطلاع نداریم اما آنچه می توانیم بگوییم این است که هیاتی بر تطبیق اقدامات ما با قانون مجلس ، نامه مقام معظم رهبری و برجام نظارت خواهد کرد .

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: «می شود گفت اصولا هیات نهایتا آنچه انجام می شود را بررسی می کند اگر لازم باشد عندالزوم هشدار می دهد، ما می توانیم درباره اقدامات اجرایی خودمان مشورت کنیم و نهایتا مطمئن شویم از اینکه ملاحظات مقام معظم رهبری و ملاحظات قفانونی اجرا خواهد شد.»
سخنگوی سازمان انرژی اتمی همچنین در پاسخ به سوال دیگری در خصوص تشکیل ستاد پیگیری اجرای برجام در وزارت امور خارجه و اینکه آیا با توجه به تشکیل ستاد نظارت در شورای عالی امنیت ملی تشکیل این ستاد نیاز هست یا نه اظهار کرد: ستاد وزارت امور خارجه در این خصوص مدتها قبل تشکیل شده و هدف آن است بخش های مختلف اقتصادی و فنی را با هم هماهنگ کرده و بر اجرا نظارت کند.

وی ادامه داد: در سازمان انرژی اتمی هم کمیته ای متشکل از بخش های مختلف سازمان ملاحظات فنی، حقوقی را مورد بررسی قرار می دهد.معاون سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: این ستادها و کمیته ها همه به منظور هماهنگی بهتر و نظارت موثر است و اینکه مطمئن شویم که آنچه انجام می دهیم بر اساس قوانین و مقررات و تعهدات بین المللی ما و مهمتر از همه ملاحظات مورد نظر مقام معظم رهبری هست. کمالوندی در پاسخ به سوالی در خصوص شروط مقام معظم رهبری درباره تضمین کتبی طرف مقابل و اینکه آیا نامه اخیر مقامات آمریکایی و اروپایی به معنای تضمین کتبی است ؟ گفت: نامه ها و بیانیه ها بر مبنای توافق برجام صورت گرفته و نهایتا نگاه حل مسئله و برداشتن تحریم ها وجود دارد البته برخی ملاحظات ممکن است وجود داشته باشد که آیا شکل نامه می بایست همین باشد در آن صریح نیامده است.

وی با بیان اینکه بلافاصله بعد از اعلام اقدامات ایران توسط آژانس تحریم برداشته می شود، افزود: شاید ملاحظات حقوقی و حاکمیتی هم هست که هیچ کشوری نمی آید حاکمیت خود را در گروه تصمیم تشکیلات دیگری قرار دهد لذا این نگاه که بلافاصله بعد از اینکه آژانس موضوع انجام تعهدات ایران را تایید کرد ، تحریم ها برداشته شود شاید در نگاه اول در نامه دیده نشود.وی ادامه داد: قرار است بلافاصله اقدام لازم صورت بگیرد به لحاظ حقوقی هم ببیند کفایت می کند یا نه، یک سری ملاحظات تشریفاتی هست و یک سری می توانیم بگوییم ملاحظات حقوقی که باید نگاه دو طرف را مد نظر گرفت اینها فرصت می خواهد. به آن بپردازند که در حال بررسی هستند.معاون رییس سازمان انرژی اتمی افزود: به نظر می رسد در نگاه اول آنچه تعهد آنها بوده تا این مقطع انجام دادند و می توانیم با اطمینان خیلی بالایی این را بگوییم ، اما بالاخره باید بررسی حقوقی هم شود.کمالوندی خاطرنشان کرد:مشکل اصلی ما این است که به طرف مقابل اعتماد نداریم و دو طرف حالت بی اعتمادی نسبت به هم دارند لذا لازم است در چنین شرایطی نهایت دقت را داشته باشیم که به نظر من وزارت امور خارجه به خوبی انجام می دهد.
این خبر در حال تکمیل است

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
واکنش مسیولان به نقض برجام توسط آمریکا و انتظار افکار عمومی از کمیته نظارت بر برجام