سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



تعدادی از نمایندگان قاضی مجلس، حقوقشان را از قوه قضاییه می گیرند


به گزارش خبرنگار اجتماعی ایرنا، ذبیح الله خدائیان در حاشیه پنجمین همایش سراسری طب و قضا در جمع خبرنگاران در توضیح حقوق گرفتن برخی نمایندگان مجلس از قوه قضاییه اظهار کرد: این قضات خودشان درخواست دادند و قوه قضاییه با درخواست آنها موافقت کرده است.
معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: این مساله در حالی مطرح می شود که طبق بند ب از ماده 29 قانون انتخابات، تمام مقامات قضایی از جمله قضات شاغل در امر قضا و روسای دادگستری شهرستان ها و استان ها از داوطلب شدن در حوزه های انتخابیه قلمرو ماموریت خود، محرومند مگر اینکه 6 ماه قبل از ثبت نام، از سمت خود استعفا داده و به هیچ وجه در آن پست شاغل نباشند.
خدائیان با بیان اینکه آنهایی که قاضی بودند و نماینده مجلس شده اند، حقوقشان را از قوه قضاییه می گیرند، افزود: آنها خودشان تقاضا داشتند و قوه قضاییه اینها را مامور به مجلس می کند و بر اساس قوانین، حقوق آنها از طرف قوه قضاییه پرداخت می شود.
وی ادامه داد: آنها دیگر از مجلس حقوق نمی گیرند و اینگونه نیست که از دو قوه حقوق دریافت کنند و ممکن است حق الجلسه بگیرند؛ قاضی که در دستگاه قضا فعالیت می کند، اگر به جلسه ای برود ممکن است مانند برخی مدیران و کارشناسان حق الجلسه بگیرد.
خداییان یادآور شد: اما تعدادی از قضات که زمانی از قوه قضاییه حقوق می گرفتند و اکنون به مجلس رفته اند، قوه قضاییه بنا به درخواست آنها موافقت کرد که نمایندگان مجلس که قاضی هستند، همان حقوق مقام قضایی خود را داشته باشند.

** معاون حقوقی قوه قضاییه در مورد اینکه ابهامات قانون مجازات اسلامی که به صورت آزمایشی اجرا می شود، باید به چه مرجعی منعکس شود، نیز گفت: اشخاص هر جا ایرادی می بینند به معاونت حقوقی قوه قضاییه اعلام کنند ما پیشنهادها را در سایت می گذاریم و اگر ببینیم پیشنهادی صحیح و بجاست قطعا رسیدگی می کنیم.

** وی در مورد مهمترین لایحه قضایی که در معاونت قضایی در دست اقدام است، گفت: مهمترین لایحه ای که سیستم قضایی ما را تحت تاثیر قرار می دهد، قانون تعزیرات است.
خدائیان افزود: قانونی در سال 1375 تصویب شد و اکنون دنبال این هستیم قانونی در تمام زمینه ها تهیه شود؛ متناسب با نوع جرایم تعزیراتی ممکن است مجازات های مختلفی درنظربگیریم.
مجلس نیز برای تدوین قوانین تاکنون 40 کد را مشخص کرده که تاکنون پنج کد از جمله جرایم و مجازات ها، آیین دادرسی، تجارت و ثبت کاملا مشخص شده است.

** معاون حقوقی قوه قضاییه در مورد تعیین تکلیف فهرست وکلای مشمول تبصره ذیل ماده 48قانون آیین دادرسی کیفری که قرار بود فهرستی از وکلایی که می توانند در پرونده های امنیتی و جرایم سازمان یافته توسط رییس قوه قضائیه وارد شوند، باشد، گفت: این موضوع در حال بررسی است؛ اخیرا جلسه ای با کانون وکلا گذاشتیم و در حال رایزنی هستیم. مقرر شده است که برخی معیارها مشخص شوند و بر اساس آنها با همکاری وکلا و دستگاه قضا این اقدام صورت گیرد.

** خداییان در بخشی دیگر، در پاسخ به این سوال که اگر اعمال جراحی زیبایی به نتیجه ای که بیمار انتظار دارد، نرسد، تعهد پزشک به چه صورت خواهد بود، گفت: اصل کلی در تعهد پزشک، تعهد به وظیفه است.
وی همچنین به ماده 496 قانون مجازات اسلامی اشاره کرد که می گوید در معالجاتی که پزشک انجام می دهد، چنانچه صدمه ای به بیمار وارد شود یا حتی بیمار فوت کند، اگر پزشک مرتکب تقصیر نشده باشد، ضامن نیست.
خداییان با بیان اینکه این یک اصل کلی است، افزود: اگر چنانچه صدمه ای به بیمار وارد شد، باید بررسی شود که آیا موازین علمی و پزشکی رعایت شده یا قصوری صورت گرفته است.
معاون حقوقی قوه قضاییه تصریح کرد: چنانچه پزشک این موازین را رعایت کرده باشد، ضامن نیست و اگر رعایت نکرده باشد، مقصر است.
خداییان ادامه داد: برخی مسایل هستند که علم پزشکی امروز به خوبی می تواند نتیجه آنها را تضمین کند؛ درحال حاضر در این زمینه خلاء قانونی داریم اما پیشنهاد دادیم قانونی در این مورد تدوین شود.
معاون حقوقی قوه قضاییه ادامه داد: در برخی موارد مانند تزریق خون می توان پیش بینی کرد که پزشک نتیجه عمل را تضمین کند.
وی افزود: در مورد جراحی زیبایی نیز پیشنهاد دادیم قانونی وضع شود که پزشک تضمین کند نتیجه عمل او بهتر از قبل می شود.
خداییان گفت: در وضعیت فعلی نیز اگر فردی برای اعمال جراحی زیبایی به پزشک مراجعه کرد و مشکلی برای او پیش آمد، باید تقصیر پزشک اثبات شود.

** وی در پاسخ به سوال دیگر در مورد اینکه آیا اکنون قانونی برای به نتیجه نرسیدن اعمال جراحی زیبایی داریم، گفت: اگر صدمه ای به بیمار برسد، باید تقصیر پزشک ثابت شود و اگر مرتکب تقصیر نشده بود، پزشک ضامن نیست.
پنجمین همایش سراسری طب و قضا که از روز چهارشنبه 27 آبان ماه با حضور آیت الله آملی لاریجانی رییس قوه قضاییه در ساری آغاز شده بود، امروز به کار خود پایان داد.
بر اساس این گزارش، این همایش هر 2 سال یک بار با حضور کارشناسان و مسوولان قضایی برگزار می شود و عناوین این همایش ها با توجه به ارتباط موضوعی با نظر کارشناسان و قضات انتخاب می شود.
همایش امسال سراسری طب و قضا با عنوان «قانون مجازات اسلامی از منظر پزشکی قانونی» برگزار شده بود.
اجتمام**9317**1497**1834

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
واکنش مجلس و قوه قضاییه به تعرض جنسی در جده