علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



اصفهان به صدای واحد در مجلس نیاز دارد/وعده‌های تکراری نامزدها


خبرگزاری مهر – گروه استان‌ها: این روزها، ثانیه‌ها و ساعت‌ها به سرعت در گذرند؛ هر تیک و تاک ساعت نویدبخش نزدیک شدن گام به گام به روز هفتم اسفندماه و طلوع خورشید همدلی و نشاط در آسمانِ جمعه‌ است که به یقین در دفتر تاریخ پرشکوه کشورمان، در شمار روزهای ماندگار ملت ایران ثبت خواهد شد.

این روزها کاندیداهای دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز با جدیت مشغول فعالیت‌های تبلیغاتی هستند و انواع روش‌های تبلیغی در این راه استفاده می‌کنند.

جدای از برگزاری نشست‌ها و کنفرانس‌ با رسانه‌ها و مردم از سوی مسئولان ائتلاف‌های مختلف، ساخت کانال‌های تلگرامی برای کاندیداها از جدیدترین روش‌های تبلیغی است که در چهار سال گذشته به دلیل فراگیر نبودن فعالیت‌های مجازی مطرح نبود.

در واقع برخی  کاندیداها جدای از حضور در یک ائتلاف خاص، برای خود کانال و یا گروه‌های تلگرامی تشکیل داده‌اند و برنامه‌ها، فیلم و پوسترهای خود را در این گروه‌ها قرار می‌دهند.

تبلیغات عامیانه در برخی گروه‌های مجازی، توسط به اصطلاح هم‌محله‌ایها یا شاگردان اساتید محترم، روش تبلیغی است که در برخی کانال‌های تلگرامی جریان دارد.

اغلب کاندیداها بر انتخاب شعارهای خاص و جالب برای جلب توجه مردم تمرکز کرده‌اند که از جمله این شعارها که اغلب بر سطح پوسترهای تبلیغاتی وجود دارد می‌توان به زاینده‌رود من کو، سلام مدیران دهه شصتی، با امید آمده‌ایم، کشورم را روی پای خود دوست دارم، به فردای روشن تو می‌اندیشم میهن عزیزم ایران و غیره اشاره کرد.

یکی از روش‌های تبلیغی جالبی که یکی از کاندیداهای مستقل به کار بسته است نقش کردن تصویر پرچم ایران بر پیشانی کودکان و نگاشتن نام کاندیداهای مورد نظر بر گونه آنها است؛ همچنین پوشاندن ماشین‌ها به شکل پازلی و یا مدل‌های مختلف از پوسترهای کوچک تبلیغاتی، نصب پرچم‌ بر ماشینها با این عنوان که رأی ما (شماره انتخاباتی کاندیدای موردنظر) و نگاشتن شماره انتخاباتی کاندیدا با رنگ بر شیشه ماشین‌ها از دیگر روش‌های تبلیغی جالب در آستانه انتخابات هفتم اسفندماه است.

از سوی دیگر طرفداران کاندیداها پوسترهای تبلیغاتی نامزدها را در هر جایی که می‌توان تصور کرد نصب و یا پخش کردهاند به گونه‌ای که علاوه بر برف‌پاک کن ماشینها حتی خورجین موتورهای پارک شده در کنار خیابان نیز از این پوسترها بی‌نصیب نمانده است.

بروز کمترین تخلف انتخاباتی در اصفهان

به نظر می‌رسد حداقل به شکل محسوس شاهد تخلف‌‌های انتخاباتی در اصفهان نبوده‌ایم و فرماندار اصفهان نیز در مصاحبه‌های خود به این امر اشاره کرده است که کمترین تخلف انتخاباتی را در اصفهان داشته‌ایم.

به گفته رسول زرگرپور استاندار اصفهان،️ در طول زمان تبلیغات انتخاباتی تاکنون چهار تخلف قابل پیگیری در اصفهان داشتیم که پرونده نیز برای آنها تشکیل شده است و در دو شهرستان کارناوال تبلیغاتی داشتیم که به آنها تذکر داده‌ شده است.

پیش از آغاز تبلیغات نامزدها، یکی از کاندیداهای اصفهان بیان داشته است که کارهایی مثل شام و نهار دادن اثر منفی در رأی مردم اصفهان می‌گذارد به همین دلیل کاندیداها از این روش‌ها خودداری می‌کنند.

تمرکز ویژه کاندیداها بر مسایل اقتصادی و عدم معرفی برنامه مدون

اما کاندیداهای همه احزاب با توجه به موضوع حساس برای این روزهای کشور، بر موضوعات اقتصادی تمرکز خاصی دارند و در شعارها و برنامه‌های خود این مسئله را جزو اصلی‌ترین برنامه‌ها و رویکردهای خود معرفی کرده‌ا‌ند.

اغلب کاندیداها برای رفع مشکلات اقتصادی بر مسئله پرداختن به اقتصاد مقاومتی تاکید دارند و معتقدند بسیاری از ایرادات قانونی در این ارتباط باید برطرف شود اما در عین حال هیچ‌کدام از کاندیداها نیز گویی برنامه مدون و مشخصی خارج از شعارهای انتخاباتی برای رفع رکود اقتصادی و برطرف کردن مشکلات ندارند و یا حداقل ارائه نکرده‌ا‌ند.

در همین ارتباط مدتی است که صدا و سیما در محل ۳۳ پل اصفهان برنامه‌ای به نام تریبون ترتیب داده است و مردم با ایستادن در پشت یک تریبون آبیرنگ دغدغه‌ها و خواستههای خود از کاندیداهای را بیان می‌کنند؛ در این میان یکی از شهروندان با قرار گرفتن در پشت تریبون نکته جالبی را مطرح کرد بر این مبنا که چرا این تریبون‌ها تنها در آستانه انتخابات برقرار می‌شود، این شهروند بیان داشت که سوال من این است که چرا پس از انتخابات و بعد از راه‌یابی کاندیداها به مجلس چنین تریبونی در شهر نداریم تا درباره عمل کاندیداها به وعده‌هایشان و نقد عملکرد آنها صحبت کنند؛ به یقین تریبون پس از انتخابات بسیار در پیشرفت کشور تاثیرگذارتر است.

استفاده از اشعار شعرای نامی برای وعده در ارتباط با زنده‌کردن زایندهرود

پرداختن به مشکلات منطقه از دیگر مواردی است که در وعده‌های انتخاباتی کاندیداها قابل توجه است؛ اغلب کاندیداهای اصفهان با استفاده  شعرهای مرتبط درباره زاینده‌رود از حافظ گرفته تا دیگر شعرای نامی ایران در ارتباط با زنده ساختن رودخانه حیات‌بخش فلات مرکزی ایران سخن‌فرسایی‌ها کرده‌اند.

به نظر می‌رسد یکی از اصلی‌ترین مشکلات برنامه‌های کاندیداها این باشد که برای نظارت پس از قانون‌گذاری برنامه‌ای ندارند و زمانی که در این ارتباط از آنها سوال شود با فرافکنی در ارتباط با اینکه دولت باید قوانین را اجرایی کند از  زیر بار جواب دادن به وظیفه دوم خود یعنی نظارت بر اجرای قوانین که همانا شاید از قانون‌گذاری مهم‌تر باشد، سر باز می‌زنند.

به طور مثال در ارتباط با احیای رودخانه زاینده‌رود، مصوبات طرح ۹ ماده‌ای احیای زاینده‌رود مدت‌هاست تصویب شده اما در عمل، تنها بی‌قانونی در ارتباط با رودخانه زاینده‌رود را در سال‌های اخیر شاهد بوده‌ایم و نه این قانون و نه نظارت بر اجرا نتوانسته جلوی برداشت‌های بی‌رویه بالادستی را بگیرد؛ گویی تنها ثمره این مصوبه خشکی زاینده‌رود و در نتیجه خشک شدن چاه‌ها و پایین رفتن آب‌های زیرزمینی بوده است.

رکود صنعت در اصفهان، برخورداری اصفهان به رغم وجود نقاط محروم بسیار، پرداخت بیشترین مالیات و کمترین بازگشت سرمایه از مهم‌ترین مواردی است که کاندیداها در وعدههای انتخاباتی خود قول رفع آنها را داده‌اند.

وعده‌هایی که برای اصفهانی‌ها تازگی ندارد

احیای تالاب گاوخونی، جلوگیری از ورود فاضلاب انسانی به رودخانه، رفع آلودگی هوا، ایجاد اشتغال و استفاده از ظرفیت‌های بالقوه اصفهان و در زمینه منابع، کشاورزی، نیروی انسانی و غیره از دیگر وعدههایی است که اغلب کاندیداها لیست کرده‌اند گرچه باید گفت که این موارد برای مردم اصفهان تازگی ندارد و تنها زمانی این صحبتها رنگ تازگی به خود می‌پذیرد که به واقع و با جدیت پس از ورود کاندیداها دنبال شود.

در طول سال‌های اخیر عدم برش و جدیت  لازم نمایندگان اصفهان در امور مختلف در برابر نمایندگان دیگر استان‌ها بسیار مورد انتقاد مردم و مسئولان بوده است ضمن اینکه عدم ارتباط مناسب نمایندگان اصفهان با مسئولان استانی انتقاد مهم دیگری است که بر عملکرد چهار ساله نمایندگان اصفهان وارد بوده است.

اصفهان به یک صدای واحد در مجلس نیاز دارد

 این در حالی است که این دو مسئله یعنی جدیت و قاطعیت در درخواست خواسته‌های بحق مردم اصفهان درباره امور مختلف به ویژه زاینده‌رود و ارتباط خوب با مسئولان یقینا دو مورد از مهم‌ترین عوامل موثر در تحقق وعده‌های نمایندگان است؛ در واقع درست همانند صحبت‌های یکی از نمایندگان اصفهان این شهر  به یک صدای واحد در مجلس نیاز دارد به این معنا که پنج نماینده اصفهانی منتخب باید به جای جزیرهای عمل کردن و اینکه هر کدام اقدامات انجام شده درباره اصفهان را به خود منتسب کنند باید به شکل متحد و با یک هدف و هم ‌صدا عمل کنند.

هرکه مِهرش بیش، مُهرش بیشتر

 اما مهم‌تر از همه این مسایل هم‌صدایی تمامی احزاب و گروههای انتخاباتی بر حضور پرشور مردم در انتخابات در راستای لبیک‌گویی فرمایش رهبر معظم انقلاب در ارتباط با حضور همه اقشار و گروه‌ها در انتخابات است؛ شاید همه با زبان همدلی بر این شعارِ نقش بسته بر دل خیابان‌های شهرمان تاکید دارند که هرکه مِهرش بیش، مُهرش بیشتر.


ویدیو مرتبط :
وعده های نامزدها در انتخابات تونس