فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



میهمان ناخوانده خونخوار در راه ایران/ دام تب کریمه کنگو دوباره پهن شد


دراین مطلب آمده است: معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی زاهدان از ورود 2 کنه هیالوما و آگزودس از طریق دام‌های غیر مجاز به سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: این کنه ها قدرت خونخواری بسیاری دارند و در هربار تخم ریزی بیش از هزار تخم که آلوده به ویروس است به انسان منتقل می کند.
به گزارش خبرنگار بهداشت و سلامت عصرهامون، سید مهدی طباطبایی در سمینار آموزشی عفونتهای ویروسی اظهار کرد: بیماری تب کریمه کنگو یک بیماری ویروسی خطرناکی است که در استان سیستان و بلوچستان و برخی از استان‌های دیگر کشور گزارش شده است، این بیماری به علت گزش کنه، تماس با دام‌های آلوده‌، گوشت‌های آلوده و تماس با بیماران آلوده به انسان منتقل می‌شود.
دکتر سید حسن موسی کاظمی متخصص حشره شناسی پزشکی وعضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز گفت: کنه‌های چسبیده به دام‌ها نقش مهمی را در انتقال بیماری به انسان دارند و بهترین و مناسب ترین روش پیشگیری از بیماری‌های واگیر در مرحله اول مبارزه با کنه است که اگر کنه به دام‌ها چسبیده باشد، می‌توان با حشره کش‌های مناسب‌، اطراف دام‌ها، اصطبل‌ها، دامداری‌ها و محل نگهداری دام‌ها را سمپاشی کرد.
‌وی از هیالوما وآگزودس بعنوان دو کنه خاص استان سیستان وبلوچستان نام برد و افزود: این گروه کنه‌ها در زمره کنه‌های سخت محسوب می‌شوند که قدرت خونخواری بسیاری دارند و در هربار تخم ریزی بیش از هزار تخم می‌گذارند و اگر این تخم‌ها آلوده به ویروس باشند، هر تخم ویروس زیادی را به انسان منتقل می‌کند.
شیر و گوشت انتقال‌دهنده تب کنگو نیست
وی تصریح کرد: طبق بررسی بعمل آمده عمده کنه‌های هیا‌لوما و آگزودس از طریق دام‌های غیر مجاز که از مرز پاکستان وارد استان می‌شوند، به این منطقه وارد شده‌اند.
کارشناس مسئول بیماری‌های مشترک مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت گفت: شیر و گوشت انتقال دهنده تب کنگو نیستند.
ذبح خانگی انجام نشود
محمد زینلی با بیان اینکه میزان کشندگی این بیماری بین 30 تا 50 درصد است اما قابل پیشگیری است.، ادامه داد: مردم سعی کنند به هیچ وجه ذبح خانگی انجام نشود.
این مسئول با اشاره به اینکه مردم گوشت خریداری شده از قصابی‌ها را در دمای صفر تا چهار درجه یخچال به مدت 24 ساعت نگهداری و سپس مصرف کنند، ادامه داد: این انجماد باعث از بین رفتن ویروس گوشت می‌شود.
12توصیه دامپزشکی درباره تب کریمه کنگو
با توجه به افزایش احتمال شیوع بیماری تب کریمه کنگو در فصول گرم سال همزمان با فصل فعالیت مخزن بیماری (کنه‌ها)، سازمان دامپزشکی در اطلاعیه‌ای از مردم و به ویژه گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، کشاورزان و به خصوص روستائیان و عشایر که به نحوی از انحاء با دام سر و کار دارند، خواست با جلوگیری از رفتارهای مخاطره آمیز مراقب سلامتی خود باشند.
از جمله این رفتارها که در اطلاعیه فوق ذکر شده می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
*خودداری از کشتار دام در خارج از کشتارگاه ها
*رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان زنجیره کشتار، انتقال وعرضه کنندگان گوشت
*نگهداری لاشه حداقل به مدت 24 ساعت پس از استحصال در اتاق سرد در کشتارگاه
*خودداری از خرید گوشت های بدون مهر دامپزشکی
*خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری شده باید به مدت حداقل 24 ساعت در یخچال 0 تا 4 درجه سانتی گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود)
*خودداری از مصرف جگر به صورت خام (جگر خریداری شده باید به مدت حداقل 48 ساعت در یخچال 0 تا 4 درجه سانتی گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود)
*استفاده از دستکش، هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل
*اجتناب کودکان و روستائیان و دامداران از بازی و یا ملامسه کنه‌های ماده تخم ریزی کرده و...
* خودداری از جدا و له کردن (کشتن) کنه‌ها توسط شیردوشان و دامداران
* خودداری از پشم‌چینی دام‌ها، بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده
* اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن
* سمپاشی منازل و اصطبل‌های روستایی جهت کاهش جمعیت کنه‌ها
8006/6081

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
علائم بیماری تب کریمه کنگو در ایران