علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



برخي از محصولات چاپگرهاي سه بعدي سمي هستند


ايرنا/ محققان در جريان پژوهش هاي خود متوجه شدند برخي از اقلامي که توسط چاپگرهاي سه بعدي ساخته شده اند، سمي هستند.
برخي از محصولات چاپگرهاي سه بعدي سمي هستند
 نتايج تحقيقات دانشگاه ريورسايد، اين سوال مهم را مطرح کرد که راهکار مناسب از بين بردن سموم ناشي از به کارگيري چاپگرهاي سه بعدي، چيست؟
در اين تحقيقات دو نوع چاپگر مورد بررسي قرار گرفت؛ نوع اول براي ساخت اقلام مورد نظر، پلاستيک را ذوب مي کند و نوع دوم با استفاده از نور، مايعي را به اجسام جامد تبديل مي‌کند.
در آزمايش اقلام ساخته شده توسط هر دو نوع چاپگر با تخم نوعي ماهي مشخص شد توليدات هر دو آن ها حاوي ترکيبات سمي هستند و البته اقلام چاپگر مبتني بر مواد اوليه مايع، سمي تر است.
محققان در اين آزمايش پس از اتمام توليد اقلام موردنظر با اين نوع چاپگر، آن ها را زير تابش نور فرابنفش قراردادند و متوجه شدند از شدت سمي بودن آن ها کاسته مي شود.
اين تحقيقات حدود يک سال قبل و زماني آغاز شد که گروه در زمان مطالعه تخم نوعي ماهي، از يک چاپگر سه بعدي بهره گرفت و متوجه شد تخم ماهي پس از ارتباط با قطعات ساخته شده با چاپگر، از بين مي رود.
محققان براي انجام اين تحقيقات، با استفاده از دو چاپگر صنعتي، قطعاتي شبيه به ديسک به قطر 2.5 سانتيمتر ساختند و اين قطعات را درون ظروف حاوي تخم ماهي قراردادند و ميزان تولد ماهي ها را در هر ظرف اندازه گيري کردند.
در اين تحقيقات مشخص شد نرخ بقاي بچه ها، در مورد قطعات ساخته شده با چاپگري که از شيوه ذوب کردن پلاستيک استفاده مي کند، در مقايسه با متوسط نرخ بقاي ماهي ها به آرامي کاهش مي يابد، اما در ظرف حاوي اقلام ساخته شده با چاپگر ديگر، نرخ بقاي ماهي ها به شدت کاهش يافته و تمام آن ها ظرف هفت روز از بين رفتند.
نتيجه اين تحقيقات بيانگر ضرورت بررسي مواد اوليه مورد استفاده در چاپگرهاي سه بعدي است.
اين تحقيقات در حالي انجام گرفت که محبوبيت چاپگرهاي سه بعدي، هر روز بيشتر مي شود. ارزش مبادلات در بازار چاپگرهاي سه بعدي از 288 ميليون دلار در سال 2012 ميلادي به 2.5 ميليارد دلار در سال 2013 رسيده است و انتظار مي رود ارزش آن در سال 2018 ميلادي به 16.2 ميليارد دلار برسد.
براساس اين گزارش، در حال حاضر چاپگرهاي مبتني بر پلاستيک مايع از قيمت حدود 200 دلار به بالا در بازار عرضه مي شوند و به آرامي راه خود را به لابراتوارهاي تحقيقاتي و مشاغل کوچک باز کرده اند.
به اعتقاد 'ويليام گرور' استاد زيست مهندسي کالج بورنز، «چاپگرهاي سه بعدي شبيه به کارخانه کوچکي هستند که درون يک جعبه قرار دارد. ما کارخانه ها را مميزي مي کنيم و هرگز آن کارخانه را به منزل نمي آوريم. با وجود اين، چاپگرهاي سه بعدي به خانه هاي ما راه يافته اند.»نتايج کامل اين تحقيقات در نشريه Environmental Science and Technology Letters منتشر شده است.


ویدیو مرتبط :
سه برابر شدن صادرات محصولات سایپا