سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



پایداری نیروی هوایی ایران با وجود تحریم‌ها/ موفقیت ایران در نگهداری انواع جنگنده‌های غربی و شرقی


به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، وبگاه آمریکایی «استراتژی پیج» اخیرا در گزارشی ضمن اشاره به ماندگاری نیروی هوایی ایران با وجود تحریم‌های تحمیلی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی  و موفقیت آن‌ها در حفظ بدنه یگان پروازی در گزارشی از یک سو به توانمندی متخصصین بخش تعمیرات و بازسازی نیروی هوایی ایران اشاره کرد و از سوی دیگر به قدمت بالای جنگنده‌های موجود در ایران پرداخت و نوشت: ایران در اواخر سال 2015 از انجام 80 هزار ساعت کار برای تعمیر اساسی یک «اف 14 تام کت»، یک «اف 7» ساخت چین و هواپیمای سوخت‌رسان «پی سی 7» و موفقیت در تعمیر مجدد آن‌ها خبر داد. جنگنده اف 14 مورد نظر 14 سال و دیگر هواپیماها 7 سال زمین گیر شده بودند.

بر اساس این گزارش، ایران اینک 30 فروند اف 14  دارد که حداقل 12 فروند آن‌ها قابل پرواز هستند. اف 14 تام کت گرانبهاترین جنگنده ایران است . این کشور که تنها مشتری این جنگنده بود و در قبل انقلاب 79 فروند از آن‌ها را دریافت کرد اینک برخی از این جنگنده‌ها قابل پرواز هستند و این با وجود شایعات در زمینه خرابکاری آن‌ها از سوی مهندسین آمریکایی بود. ایرانی‌ها برای بیان موفقیت خود در حفظ جنگنده‌های اف 14 آن‌ها را در سال 1985 در تهران به  پرواز درآورند. اما در دو دهه بعد کسب قطعات یدکی و مشکل سن‌ آن‌ها  پرواز این هواپیماها را خواهد ساخت. جنگنده اف 7 چین نیز با عمری تقریبی 25 سال در وضعیتی هستند که ایران نمی‌تواند به طور رسمی قطعات آن‌ها را تامین کند.

استراتژی پیج در ادامه با اشاره به تقلای ایران در بهینه سازی بدنه پروازی نوشت: نیروی هوایی ایران با کمک روسیه و چین به بازسازی ناوگان خود همت گمارده و کمک‌های این دو کشور از سال 2005 به این سو افزایش یافته است. نیروی هوایی این کشور در سال 2013 از انجام 45 هزار ساعت کار برای تعمیر اساسی دو جنگنده «میراژ 21» و بازگشت آن‌ها به خط پروازی خبر داد.

ایران موفق شده بود در جریان جنگ خلیج فارس در سال 1991، 24 میراژ 21 را از عراق دریافت کند و به توجه به‌ این‌‌که نیروی هوایی این کشور پرسنل متخصص این نوع هواپیماها را در خدمت نداشت اما توانست آن‌ها را حفظ کرد که البته کاری مشکل بود . در سال‌های بعد نیز ایران توانست با به دست آوردن قطعات ،نگهداری و تعمیر اساسی ناوگان میراژ خود را قابل پرواز کند البته عمر این ناوگان نیز بالا است.

در ادامه این مطلب با اشاره به نحوه بازسازی جنگنده‌های ایران به دست متخصصان داخلی آمده است: به نظر می‌رسد چنین شیوه‌ای روشی مفید برای متخصصین و مهندسین هوایی ایران با وجود مشکلات اقتصادی باشد و آن‌ها را فعال نگه می‌دارد . گزارش‌های قبلی از این کشور نیز از اجرای چنین پروژه‌هایی بر جنگنده‌های «اف 5» ، «اف 4،  و «میگ »29 اشاره می‌کرد.

این وبگاه آمریکایی در ادامه با اشاره به قدمت بالای ناوگان پروازی نیروی هوایی ایران نوشت: با وجود انقلاب و تحریم‌ها، جنگنده‌های ایرانی قابل پرواز هستند البته مدت زمان پرواز آن‌ها محدود است. ایران همچنین توانسته تا این لحظه با کمک شبکه قاچاق قطعات یدکی مورد نیز برای جنگنده های اف 4 و اف 5 که بسیاری از کشورها در سطح جهان از آن‌ها استفاده می‌کنند را کسب کند. نیروی هوایی ایران اینک دارای 40 فروند از هرکدام از این نوع هواپیماها است که البته کمتر از نیمی قابل پرواز هستند.

وبگاه مذکور در خاتمه گزارش خود با تاکید مجدد بر سن بالای ناوگان پروازی  مدعی شد: ایران اینک حدود 200 جنگنده و جنگنده بمب افکن دارد اما نیمی از آن‌ها قابل پروازند  و البته کمبود قطعات یدکی موجب کاسته شدن از ساعت پرواز آن‌ها و کم شدن مهارت خلبانان می‌شود .

انتهای پیام/م

عـــضــویـــت در خــــبـــرنـــامــه ایــــران در جـــهــان

http://fna.ir/C4E4RV


ویدیو مرتبط :
جنگنده ای با نام F-14 با پرچم کشوری شجاع پرور به نام ایران ایرانی ( جنگنده - نیروی هوایی ایران - خلبانان )