فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



قاریان و حافظان با تدبر در آیات الهی بهره کافی ببرند


به گزارش روز شنبه خبرنگار معارف ایرنا، آیت الله مکارم شیرازی با ارسال پیامی برای شرکت کنندگان در نهمین دوره از مسابقات سراسری دارالقرآن امام علی(ع) که توسط مرتضی نجفی قدسی مسوول این دارالقرآن در مجموعه فرهنگی سرچشمه قرائت شد، تدبر در قرآن و آیات الهی را وظیفه همگان و هرگونه فعالیت قرآنی را موجب پیشرفت و نورانیت فرد و جامعه دانست.
در بخشی از پیام این مرجع تقلید آمده است: هرقدر در جامعه ما کار قرآنی انجام گیرد و برای آن سرمایه گذاری شود، باز هم می طلبد تا در این زمینه فعالیت کرد و کار برای قرآن موجب پیشرفت و نورانیت فرد و جامعه می شود.
آیت الله مکارم افزود: سرمایه اصلی ما قرآن است، اصول و فروع و احکام ما ریشه در قرآن دارد، دامنه قرآن آنقدر وسیع است که نقطه پایانی ندارد، بنابراین هرقدر بتوانیم باید به تلاوت قرآن و تفکر و تعقل و تحقیق در عمق معانی و پیام های آن بکوشیم .
وی اضافه کرد: امروز ابزار فعالیت های دشمنان برای گمراه کردن جوانان بسیار زیاد شده و در هیچ زمانی دشمنان اسلام اینقدر مجهز به ابزارهای گوناگون از قبیل رسانه، کتاب، فیلم، شبکه های مجازی و دنیای اینترنت نبوده اند و شرایط برای انحراف جوانان بسیار مهیا و باز است و در چنین شرایطی توجه دادن نسل جوان به قرآن و فعالیت های قرآنی از جمله راهکارهایی است که می تواند مانعی برای اهداف شوم ذشمنان اسلام شود.
این مرجع تقلید با اشاره به آیه «فاقروا ما تیسر من القرآن» افزود: یعنی هرچه می توانید از این قرآن بخوانید و در آیات دیگر نیز به تلاوت پیوسته در همه اوقات، بخصوص در شبانگاهان و در دل سحرها توصیه فرموده است که این تلاوت کم کم موجب صافی دل و پاکی انسان می شود و انس با قرآن را پدید می آورد.
آیت الله مکارم با استناد به روایتی گفت: پیامبر اعظم فرمود که قلوب انسان ها همانند آهن زنگار می بندد، سوال کردند چه چیزی زنگار دل را پاک می کند و آن حضرت فرمود «تلاوت قرآن زنگارها را از دل و قلب انسان پاک می کند.»
وی افزود: بنابراین تلاوت و قرائت قرآن فی نفسه، موضوعیت دارد و سفارش اکید خود قرآن و اولیای دین بر این عمل مترتب است و لیکن تدبر در قرآن و آیات الهی هم وظیفه دیگری است که همه موظف به آن هستند، چرا که می فرماید «افلا یتدبرون القرآن ام علی قلوب اقفالها» چرا در قرآن تدبر نمی کنند، آیا بر قلب های آنها مهر و قفلی زده شده است تا قرآن در آن راه نیابد؟!!
آیت الله مکارم در ادامه به شرکت کنندگان این دوره از مسابقات قرآنی سفارش کرد: شما قاریان قرآن و حافظان قرآن که در مرحله اول بخوبی موفق بوده اید، باید در مرحله دوم یعنی فهم و تدبر و تعمق در آیات قرآن نیز تلاش داشته و تفاسیر قرآن را مطالعه کرده و از معارف قرآن هم بهره و حظ کافی ببرید، اما مراحل قرآنی شدن انسان به همین میزان کفایت نمی کند و مهمترین مرحله عمل به فرامین، آموزه ها و پیام های قرآن است که موجب رستگاری انسان و اجتماع خواهد شد.
در این مراسم لاله افتخاری رییس فراکسیون قرآن، عترت و نماز مجلس شورای اسلامی و حجت الاسلام سید هاشم رسولی محلاتی نویسنده و پژوهشگر مذهبی سخنانی را ایراد کردند و در ادامه از خواهران برگزیده در رشته های ترتیل، تحقیق و حفظ با اهدای مدال، لوح تقدیر و جوایز نقدی تجلیل شد.
همچنین مهدی قره شیخ لو رییس سازمان دارالقرآن الکریم و حجت الاسلام سیدمرتضی میرکتولی دبیر مجمع عالی تفسیر حوزه علمیه قم حضور داشتند.

* معرفی 38 قاری و حافظ خواهر
در این دوره از مسابقات قرآنی هزار و 800 خواهر در شش رشته حفظ کل، حفظ 20 جزء، حفظ 10 جزء، حفظ پنج جزء، قرائت و ترتیل خوانی قرآن در دو مقطع سنی زیر 16 سال و بالای 16 سال از 22 استان طی پنج روز به رقابت پرداختند.
در رشته قرائت ترتیل در گروه زیر 16 سال زینب سادات شریفی از استان قم، شیرین زهره وند و فاطمه اسماعیلی از استان تهران رتبه های اول تا سوم را کسب کردند و در رشته قرائت تحقیق زیر 16 سال زهراسادات موسوی از خراسان رضوی، زینب آقائی و فاطمه ترکاشوند از استان البرز به مقام های اول تا سوک دست یافتند.
فاطمه رحمدار از استان قم، مریم فتحی زاده از استان البرز و صنا منبوئی از استان اهواز رتبه های اول تا سوم در رشته قرائت ترتیل در گروه سنی بالای 16 سال را به دست آوردند و زهرا سهرابی از استان کرمانشاه، سمانه کوچکی و پرنیان عصابخش از استان تهران به ترتیب مقام های اول تا سوم رشته قرائت تحقیق خواهران بالای 16 سال را کسب کردند.
در این مراسم علاوه بر معرفی حافظان پنج جزء، 10 جزء و 20 جزء، فاطمه نیکویی از استان تهران به عنوان نفر اول حفظ کل قرآن معرفی شد و حنانه خلفی و فاطمه مومنی از استان تهران رتبه های دوم و سوم را کسب کردند.
نهمین دوره از مسابقات دارالقرآن امام علی(ع) با استقبال سه هزار و 300 شرکت کننده از سراسر کشور روبرو شده و مسابقات بخش برادران در روزهای ششم تا نهم بهمن در مجموعه فرهنگی سرچشمه برگزار خواهد شد.
علاوه بر حضور خواهران و برادران در این دوره مسابقات از 22 استان، در حدود 200 شرکت کننده خارجی از کشورهای عراق، افغانستان و سایر کشورها ثبت نام کرده اند و برخی از طلاب جامعه المصطفی و دانشجویان خارجی نیز در این مسابقات حضور دارند.
موسسه دارالقرآن امام علی(ع) از موسسات تحت نظارت سازمان دارالقرآن الکریم است و هر ساله با کسب کمک های مردمی بر رونق این مسابقات می افزاید که در مسابقات امسال جوایز نقدی از 500 هزار تا سه میلیون به نفرات برتر اهدا شد و شرکت کنندگانی که امتیازی بالای 90 نمره کسب کنند، هدایایی نقدی از 100 تا 500 هزار تومان دریافت می کنند.
فراهنگ**1003**1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
تدبر در آیات قرآن کریم (۱) مرجع عالیقدر آیت الله العضمی مدرسی