علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



زندگی حضرت زهرا(س) از نگاه ملائک/ نمایش به شهدای حرم تقدیم می‌شود


راشین امامی کارگردان نمایش «مهراوه عشق» درباره اجرای این اثر نمایشی به خبرنگار مهر گفت: نمایش «مهراوه عشق» اجرای عمومی خود را به مدت ۱۵ شب از چهارم اسفند ماه در تالار حافظ  آغاز می کند. این نمایش برداشتی از کتاب «کشتی پهلو گرفته» نوشته سید مهدی شجاعی است که بر پایه فرم، حرکت و مولتی مدیا شکل گرفته است. در این نمایش دیالوگ حذف و برای انتقال بهتر مفاهیم و اتصال بین دو صحنه از نریشن استفاده شده است.

وی ادامه داد: این نمایش روایت تولد تا شهادت حضرت فاطمه (س) را از زبان ملائکه به تصویر می کشد. حضرت زهرا (س) واسطه بین ولی و نبی و حلقه اتصال بین پیامبر و امامت هستند به همین جهت در این نمایش به بعثت پیامبر و واقعه غدیر خم نیز پرداخته شده است. اتفاقاتی چون فدک، بی حرمتی و حمله به منزل ایشان، سقط حضرت محسن (ع) نیز در این اثر نمایشی روایت می شود.

این کارگردان متذکر شد: معتقدم اتفاق جدیدی که در اجرای این نمایش رخ داده رویکرد متفاوتی است که برای روایت اثر در پیش گرفته ایم. من به عنوان کارگردان روایتم را از دیدگاه ملائک و فرشته هایی که در آسمان هستند روایت می کنم. به این ترتیب تمام شخصیت های نمایش فرشته هستند به همین جهت با حرکات فرم فرشته ها غم و اندوه و شادی و جشن را به تصویر می کشند. در واقع در اجرای «مهراوه عشق» تلاش کرده ام جهان «مُثُل» افلاطونی را به تصویر بکشم.

امامی متذکر شد: در این نمایش هیچ چیز رئالیستی نیست و همه اتفاقات و رویدادها به شکل انتزاعی روایت می شود. در «مهراوه عشق» برای هر شخصیت ماسک هایی طراحی شده است. همچنین استفاده متفاوت از نور و ویدئو پروجکشن، ضبط و پخش تصاویر در لحظه و ... از دیگر تمهیداتی است که اتفاقاتی را که برای حضرت فاطمه (س) در طول زندگی پربارشان رخ داده از نگاهی آسمانی به تصویر می کشد.

وی با اشاره به اینکه برای اجرای این اثر نمایشی از هیچ ارگانی حمایت مالی نشده است، بیان کرد: تهیه کننده این نمایش خودم هستم و همه هزینه ها به صورت شخصی تامین می شود. اجرای هر شب این اثر قرار است به شهدای مدافع حرم (تیپ فاطمیون) تقدیم شود. شاید این عمل کمترین کاری باشد که بتوان برای تسلای خاطر بازماندگان شهدای مدافع حرم انجام داد.

وی با اشاره به اینکه پیوند انسان عصر حاضر با آسمان قطع شده است، بیان کرد: معتقدم پیوند انسان عصر حاضر با آسمان و پروردگارش قطع شده است و چیزی که خانم فاطمه زهرا (س) می تواند در جهت تعالی بشر به ما بدهد ارتباط عابد و معبود است یعنی همان پیوندی که قطع شده است. حضرت فاطمه (س) حتی یک لحظه هم ارتباطشان با آسمان و معبود قطع نشد و این مساله همان چیزی است که بشر امروز از آن غافل مانده است.

امامی در پایان صحبت هایش متذکر شد: برای تاکید روی این موضوع پرداختن به نماز را مورد توجه قرار دادم. یکی از پیام های اجرای این اثر نمایشی برای مخاطب این است که می توانیم با خواندن نماز به آرامش و سکینه ای که از آن دور شده ایم دست یابیم و اینکه نباید پیوندمان را با آسمان قطع کنیم چون تنها راهی است که می توان با آن به آرامش رسید.

نمایش «مهراوه عشق» که برداشتی از کتاب «کشتی پهلو گرفته» یکی از آثار سید مهدی شجاعی است از چهارم اسفندماه به مدت ۱۵ شب با دراماتورژی و کارگردانی راشین امامی در تالار حافظ روی صحنه می‌رود.

سروش کریمی نژاد، مهرداد آبجار، مژگان حسین‌زاده، مجید فاطمی، محسن لطیفی، یونس حمزه‌لویی، مهشید نوروزی، سیدکمال رضوی، سپیده سوهانی، الهام زارعی، سیدمهدی باقری، سمانه (افرا) خادم امام‌زاده، جیران باریکانی، سعید نوعی، محمدمحسن شفیعی، علیرضا گل‌دهی، هانیه مقدم، محسن جلالی‌راد، رسول سیفی، شکیلا سماواتی، مریم اعظمیان، فاطمه (مارال)قادری، سوسن بشیر، طهورا زهدی، فتانه احمدپور، محمد نیازی، بازیگران این نمایش هستند. سعید داخ نیز راوی این نمایش خواهد بود.


ویدیو مرتبط :
حجت الاسلام میرداماد - حضرت زهرا و خلقت ملائک