بومی سازی دستگاه نمونه برداری از مغز استخوان


نمونه سازی دستگاه بیوپسی بن مرو در نمونه برداری از مغز استخوان برای سیستم های تشخیصی استفاده می شود و سوزن می تواند از مغز استخوان نمونه برداری کند.

محقق دانشگاه صنعتی امیركبیر برای اولین بار در كشور موفق به بومی سازی دستگاه «بیوپسی بن مرو» به منظور نمونه برداری از مغز استخوان بیماران مشكوک به سرطان شد.

بومی سازی دستگاه نمونه برداری از مغز استخوان

نبی اله ابوالفتحی مجری طرح درخصوص دستگاه ابداعی اخیر خود موسوم به سوزن بیوپسی گفت: نمونه سازی دستگاه بیوپسی بن مرو در نمونه برداری از مغز استخوان برای سیستم های تشخیصی استفاده می شود و سوزن می تواند از مغز استخوان نمونه برداری کند.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر خاطرنشان كرد: گاهی به تشخیص پزشک لازم است از ناحیه ای از مغز استخوان فرد بیمار نمونه برداری و آزمایش صورت گیرد و این امر مخصوصا در مورد کسانی که مشکوک به سرطان خون هستند و نیاز به انجام مطالعه دقیق تری بر روی آنها وجود دارد، ضرورت پیدا می كند.

به گفته ابوالفتحی، استخوان ناحیه لگن و ناحیه جناغ سینه، محل هایی هستند كه معمولا برای نمونه برداری بافت استخوان مورد استفاده قرار می گیرد و طول سوزن بیوپسی بسته به نیاز بازار و جثه فرد در اندازه های مختلف طراحی و استفاده می شود.

وی درخصوص نحوه نمونه برداری از مغز استخوان با استفاده از سوزن بیوپسی گفت: برای استخراج سلول های مغز استخوان، ابتدا از طریق سوزن بیوپسی و فشاری که وارد می کند، سوراخی در استخوان ایجاد می شود و به وسیله سرنگ، نمونه های سلول های مغز استخوانی که تولید شده را استخراج می کنند و نمونه بافت اسفنجی استخوان را از طریق کانال هایی که در سوزن، تعبیه کرده ایم خارج کرده و به آزمایشگاه فرستاده می شود و پزشک می تواند وضعیت استخوان بیمار را بسنجد.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر اظهار داشت: سوزن بیوپسی بعد از یک سال و نیم تلاش تحقیقاتی برای اولین بار در ایران بومی سازی شده و هرچند نمونه خارجی دارد اما ما دانش فنی آن را با توجه به نیازهای کشور توسعه داده ایم.

ابوالفتحی خاطرنشان کرد: سوزن بیوپسی كه درمرحله تست آزمایشگاهی حیوانی است، نتیجه بسیار خوبی بر روی نمونه برداری بافت مغز استخوان گوسفند داشته و تست های مكانیكی و استاندارد را گذرانده و مدارك لازم برای گرفتن مجوز به اداره تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت ارسال شده است.

عضو هیات علمی دانشکده مهندسی پزشکی دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: با توجه به مصرف دائمی ایران که سالانه ۳۴ میلیارد ریال صرف تهیه این دستگاه از کشورهای مختلف می شود با این اقدام عملا هم یک محصول جدید ساخته شده که علاوه بر جلوگیری از خروج ارز از كشور، ایجاد اشتغال را نیز به دنبال داشته است.

منبع: مهر


ویدیو مرتبط :
نمونه برداری از مغز استخوان ( بیوپسی )