کشف خالکوبی روی گردن مومیایی


 کشف خالکوبی روی گردن مومیاییباشگاه خبرنگاران/ باستان‌شناسان با مطالعه روی مومیایی‌ها در منطقه «دیرالمدینه» مصر نوع خاصی از خالکوبی قدیمی را روی یک مومیایی یافتند. در حالی که بیشتر خالکوبی‌های کشف‌شده روی مومیایی‌های مصری تنها دارای الگوهایی شامل نقاط و خطوط تیره رنگی هستند، این خالکوبی به جا مانده روی بدن مومیای زنی متعلق به 3000 سال پیش، اولین نمونه مربوط به مومیایی مصری است که موارد واقعی روی آن به تصویر کشیده شده است.

این تحقیق را محققان دانشگاه استانفورد انجام داده‌اند و در آن از نور مادون قرمز و حسگر مادون قرمز استفاده کرده‌اند. آنها از این طریق توانستند بیش از 30 خالکوبی را روی بدن این مومیایی پیدا کنند که بسیاری از آنها با چشم غیرمسلح قابل مشاهده نیست.

تصویر پوست مومیایی زمانی که از حالت طبیعی خارج و از رزین پوشیده شد و بسیاری از خالکوبی‌ها قابل مشاهده شد.
در اینجا خالکوبی گاو‌های «حاثور» با گردنی برهنه را می‌بینید


باستان‌شناسان نمادهایی را نیز روی بدن این مومیایی پیدا کردند که از این میان می‌توان به چشم‌های حورس (Wedjet) اشاره کرد که نماد محافظت در برابر شیطان است و روی گردن، شانه‌ها و پشت مومیایی حک شده است. از هر زاویه‌ای که به این مومیایی نگاه کنید، گویی یک جفت چشم مقدس به شما نگاه می‌کنند.

سفال آبی رنگ حورس که با چشم مقدس به شکل سیاه و سفید مشخص شده است

محققان در راستای چشم‌های مقدس حورس، بابون‌هایی را روی گردن، گاوهایی روی بازو و شکوفه‌های نیلوفر آبی را روی قسمت پشت مومیایی یافتند. اندازه و محل قرارگیری این طرح‌ها نشان از اهمیت آنها دارد. این طرح‌ها بسیار زمان‌بر و انجام آنها در برخی نقاط بدن بسیار دردناک بوده‌اند. برخی از این خالکوبی‌ها مفهوم مذهبی دارند به عنوان مثال، طرح گاو با خدای «حاثور» ارتباط دارد. تصور می‌شود که نمادهای کشیده‌شده روی گلو و بازوهای این زن، در مراسم سنتی به آن قدرت جادویی می‌داد.

در اواخر قرن نوزدهم هم چند نمونه خالکوبی روی بدن مومیایی‌های مؤنث در منطقه «دیرالمدینه» مصر کشف شده بود. این زنان را «کشیشان خالکوبی‌شده حاثور» می‌نامیدند که معروف‌ترین آنها «آمنت»، کاهن الهه «حاثور» بود.

محققان بر این باورند که برخی نقاط و خطوط خالکوبی‌شده روی بدن مومیایی‌های آن دوره جنبه درمانی داشته‌اند. از سوی دیگر، این خالکوبی‌ها نشانه ماهیت مذهبی این زن بوده است و به همین دلیل، برخی از آنها کم‌رنگ‌تر از سایر خالکوبی‌ها طراحی شده است.


باستان‌شناسان از تصویربرداری مادون قرمز برای آزمایش خالکوبی‌های کشف شده روی پشت مومیایی استفاده می‌کنند





منبع: باشگاه خبرنگاران


ویدیو مرتبط :
کشف یک مومیایی هخامنشی