بیکاری خانوارهای محمدیه را مجبور به مهاجرت کرد


روستای محمدیه که در 17 کیلومتری اراک قرار گرفته با 900 نفر جمعیت و 210 خانوار با مشکلاتی همچون بیکاری و کم‌آبی و نبود مدرسه در مقطع راهنمایی دست به گریبان است که همگی روند مهاجرت از این روستا را تشدید کرده‌اند.

دهیار روستای محمدیه در گفت‌گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)- منطقه مرکزی- گفت: مهاجرت از این روستا رو به افزایش است و طی یک سال اخیر 15 خانوار از این روستا مهاجرت کرده‌اند.

محسن مرادی خشک شدن حدود 90 درصد زمین و باغات این روستا را یکی از عوامل مهم مهاجرت از این روستا عنوان و بیان کرد: حتی برای آب آشامیدنی هم مشکل داشتیم.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر میزان آب آشامیدنی به حدی کم شده که تنها دو تا سه ساعت در روز آب قابل آشامیدن برای مصرف مردم موجود بود، اما اخیرا چاهی در روستا حفر شده که تا حدی این مشکل بواسطه آن بهبود پیدا کرده است.

دهیار روستای محمدیه با بیان اینکه با این وضعیت که حتی برخی اوقات آب در دسترس مردم از سلامت لازم هم برخوردار نبود، سهمی برای باغ‌ها و زمین‌های زراعی باقی نماند، افزود: با خشک شدن باغ‌ها و زمین‌های زراعی بیکاری گریبان‌گیر جوانان روستا شده است.

عدم انجام جدول‌گذاری برای باغ و زمین‌های کشاورزی علیرغم کم‌آبی

جدول‌گذاری و هدایت آب می‌تواند تاثیر زیادی در مصرف بهینه آب موجود داشته باشد؛ مرادی در این رابطه گفت: در این خصوص برای باغ‌های محمدیه اقدامی صورت نگرفته و آبیاری باغات به صورت سنتی انجام می‌شده و در این شرایط با کمبود آب خشک شدن باغ‌ها اتفاق افتاد.

دهیار روستای محمدیه افزود: قطعا جدول‌گذاری می‌توانست و می‌تواند مصرف آب را کاهش دهد، به هر حال بیش از نیمی از باغ‌های این روستا خشک شده، اما برای حفظ مابقی باید اقدامی انجام شود.

وی ضمن اشاره به تنها مدرسه ابتدایی این روستا که در سال جاری با اقدامات انجام شده وضعیت مناسب‌تری پیدا کرده است، افزود: حدود 40 دانش‌آموز ابتدایی در این مدرسه درس می‌خوانند، اما به دلیل نبود مقطع راهنمایی در این روستا دانش‌آموزان پس از رسیدن به این مقطع، ترک تحصیل می‌کنند.

از طرح هادی خبری نیست

دهیار روستای محمدیه در رابطه با طرح هادی این روستا نیز تصریح کرد: معابر روستا اکثرا خاکی هستند و طرح هادی که چندین سال است مطرح شده و در سال 91 نقشه جدیدی برای این منظور تهیه شده است، کماکان اجرا نشده و در حد طرح باقی مانده است.

مرادی با بیان اینکه اعطای تسهیلات ارزان‌قیمت می‌تواند تا حدودی مشکل بیکاری جوانان این روستا را حل کند، گفت: وام خوداشتغالی و راه‌اندازی شغلی مانند پرورش قارچ شاید بتواند جلوی مهاجرت از روستا را بگیرد.

وی در رابطه خانه با بهداشت این روستا نیز بیان کرد: خانه بهداشت در روستا موجود است و پزشک به صورت هفتگی به روستا مراجعه می‌کند.

دهیار روستای محمدیه به عدم پوشش شبکه اینترنت در این روستا و روستاهای مجاور اشاره کرد و افزود: با وجود اینکه اینترنت یکی از نیازهای روز است، روستاییان امکان استفاده از آن را ندارند.

مرادی اضافه کرد: با همه این مسائل و کمبودهایی که در محمدیه وجود دارد، نمی‌توان از مهاجرت خانواده‌ها جلوگیری کرد و امکانات متنوع شهرها و بیکاری جوانان روستا سبب تشدید مهاجرت می‌شود که برای رفع این معضل باید اقدامی صورت گیرد.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
بیکاری ادمارو مجبور به چه کارایی مینه :))