فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



آیا امسال هم از جهادگران فرهنگ و هنر تقدیر می‌شود/ حرکت خوبی که نباید مغفول بماند


به گزارش خبرنگار سینمایی خبرگزاری فارس، روز جمعه 22 اسفند ماه سال 93 به همت سپاه محمد رسول الله تهران و با مشارکت معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی 32 جهادگر عرصه فرهنگ و هنر نشان ویژه افتخار و لوح تقدیر دریافت کردند، مراسمی که اگرچه آن طور که باید و شاید در فضای رسانه‌ای بازتاب نداشت اما در شرایط فعلی لزوم استمرار این حرکت و تقدیر از نیروهای ارزشی فرهنگ و هنر به شدت احساس می‌شود.

مراسمی که به پاس فعالیت مستمر 32 چهره فرهیخته فرهنگ و هنر برگزار شد و این افراد نشان ویژه جهادگری را دریافت کردند. افرادی که هرد کدام تاثیر عمیقی در فرهنگ و هنر پس از انقلاب داشته‌اند اما به طور حتم این 32 چهره تقدیر شدده همه ظرفیت نیورهای ارزشی فرهنگ و هنر نیستند و در صورت تداوم این حرکت،می توان از بسیاری دیگر از نیروهای فرهنگ و هنر که برای انتقال ارزش‌ها و مفاهیم عمیق انقلاب اسلامی مجاهدانه تلاش کردند تقدیر کرد.

در این مراسمی که سال گذشته برگزار شد سردار محسن کاظمی، حجت‌الاسلام ابوترابی‌فرد و سردار محسن انصاری از جمله سخنرانان آن بودند چهره‌هایی نظیر استاد محمود فرشچیان، استاد حمید سبزواری، سیدعلی موسوی گرمارودی، زنده‌یاد دکتر حسن حبیبی، سیدکمال خرازی، شهید سیدمرتضی آوینی، مرحوم رسول ملاقلی‌پور، ابراهیم حاتمی‌کیا، احمدرضا درویش، داود میرباقری، تقی علی قلی‌زاده،‌ مجید انتظامی، شهریار بهرانی، سیدعلی قائم‌مقامی، احمد مرادپور، روح‌الله برادری، مرحوم علی‌اکبر ترابی‌فرد، حجت‌الاسلام سیدمحمود دعایی، حسین شریعتمداری، سیدعزت‌الله ضرغامی، حجت‌الاسلام شهید عباس شیرازی، شهید غلامرضا رهبر، امیر شهید عباس واعظی، بیژن نوباوه‌، احسان رجبی، غلامعلی حداد عادل،‌ دکتر حسن شکری، مرتضی سرهنگی، گل‌علی بابایی، حمیدرضا مقدم‌فر، سیده زهرا حسینی و محبوب معراجی‌پور نشان ویژه افتخار و لوح تقدیر دریافت کردند.

شهید سید مرتضی آوینی – سید مرتضی پایش را در فکه جا گذاشته بود و پایی برای آمدن به این مراسم نداشت. شاید اگر می آمد به حکم رفاقت  کنار ابراهیم حاتمی کیا و رسول ملاقلی پور می نشست. خوش و بشی هم مجید انتظامی و احمد مرادپور می‌کرد. سید مرتضی آوینی نسل سوم انقلاب را با هنر پیوند زد. جوان ها و نوجوان های دهه هفتاد با صدای همان مینی که زیر پای سید مرتضی منفجر شد بیدار شدند. سید مرتضی رفت در قاب دیوار کوب ها و قفسه کتابخانه ها فیلم ها و کتاب هایش دست به دست شده و جوان های از آن روز تا حالا یاد گرفتند که در هنر هم می شود انقلابی فکر کرد و فرهنگ ملک طلق روشنفکر ها نیست ...
شهید عباس شیرازی-حجت الاسلام شیرازی را بچه های جنگ می شناسند. شیخ شیرازی از آن طلبه هایی بود که از همان اوایا انقلاب به اهمیت و ضرورت رسانه پی برد. شهید عباس شیرازی رئیس سازمان تبلیغات بود اما از آن مهمتر  فرماندهی کل تبلیغات جبهه‌های جنگ را بر عهده داشت. کیست که نداند هر جنگی بر پاشنه ی تبلیغات می چرخد و می‌چربد. خصوصا در در دفاع مقدس ما که اساسش بر محوراعتقادات بود وشهید عباس شیرازی تا سال 64 که در جنوب کشور آسمانی شد به خوبی از عهده این مسئولیت برآمد.

شهید غلامرضا رهبر- به نام خدای حسین به نام خدای مهدی به نام خدای خمینی پادگان حمید آزاد شد. این جملاتی است از شهید غلامرضا رهبر که در گزارش تلویزیونی از آزادسازی پادگان حمید بیان می کند. او مدیر رادیو آبادان و نماینده صدا و سیما در قرارگاه خاتم الانبیأ (ص) در مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور  بود صدای عجیبی داشت . همیشه هم در گزارش هایش آیه ای از قرآن می خواند. شهید " غلامرضا رهبر " نخستین گزارشگر شهید صدا و سیما است که در 21 دی ماه سال 1365 در عملیات شلمچه به شهادت رسید .
مرحوم سید علی‌اکبر ابوترابی‌فرد – حجت الاسلام ابوترابی مرد مقاومت بود. از آزادگان کسی نیست که از او به بزرگی یاد نکند و  کمتر کسی است که خاطره ای از او نداشته باشد. او اسارت را به بند تقوا و اخلاص خودش کشید. قوت قلب  اسرای ایرانی در بند صدام بود و بعد از آزادی هم به حق سید آزادگان لقب گرفت.
زنده‌یاد حسن حبیبی – دکتر حسن حبیبی اولین وزیر ارشاد دولت موقت بود. در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری رای نیاورد و بعد از آن بیشتر وقتش را گذاشت پای فرهنگ. او عضو افتخاری شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضو حقیقی شورای عالی انقلاب فرهنگی، رئیس فرهنگستان زبان و ادب فارسی، عضو هیئت امنای کتاب‌خانهٔ مجلس شورای اسلامی بود
زنده‌یاد رسول ملاقلی‌پور –آن ها که نوجوانی شان در روزهای جنگ گذشت با "بلمی به سوی ساحل" می رفتند خرمشهر و دهه هفتادی ها "سفر به چزابه" را تجربه کردند. با "پرواز در شب" به "افق" می رسی و "مجنون" می شوی و وقتی در "مزرعه پدری" "خسوف" شود "پناهنده" شوی به "میم مثل مادر". ملاقلی پور رنگ جنگ را پاشی روی پرده غبار گرفته سینما.
محمود فرشچیان – فرشچیان پیرمرد نقش و بوم و رنگ است. تابلوی عصر عاشورای او حکم دیوان حافظ را دارد روی طاقچه خانه هامان. روضه مصوری ست که تماشایش تاب می خواهد. اما در این چند سال اخیر خبر طراحی ضریح حرم حضرت اباعبدالله الحسین جور دیگری محبت این استاد مو سپید نقاشی را به دل مردم گره زد.
حمید سبزواری – سبزواری ریش سپید شعر انقلاب است. شاعر سرود "خمینی ای امام..." که خاطره انگیز ترین سرود انقلاب است. امام خمینی(ره) هم با شنیدن ترانه "ای مجاهد شهید مطهر..." فرمودند: انقلاب ما امروز به چنین سرودها و موسیقی هایی نیازمند است. او تنها شاعری است که رهبر معظم انقلاب تا کنون برای کتاب وی مقدمه نوشته اند.
حجت‌الاسلام سید محمود دعائی – همراه امام در نجف بود و طی سال های اقامتش در عراق توانست برنامه رادیویی با عنوان نهضت روحانیت در ایران تهیه و پخش کند. بعد هم که به ایران بازگشت چسبید به همان کار رسانه ای اما این بار در روزنامه اطلاعات که از سال 59 بنا به حکم حضرت امام خمینی مدیر مسئولی آن را عهده دار شد و تا امروز هم با حکم رهبر معظم انقلاب در همان موسسه مانده است.
سیدعلی موسوی گرمارودی –  موسوی گرمارودی شاعر است. از آن شاعرانی که شعرشان شلاق است و همین باعث شد در دوره طاغوت چهار سال از عمرش را در پشت میله های زندان سیاسی سر کند. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، چند اثر خویش یعنی مجموعه شعر "عبور"، "سایه سار نخل ولایت" و "سرود رگبار" را در دفتر نشر فرهنگ اسلامی به چاپ رساند. سپس "کانون فرهنگی نهضت اسلامی" که بعدها به "حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی" تغییر نام داد را تأسیس کرد.
حسین شریعتمداری – حسین شریعتمداری در دوره پهلوی سال‌ها زندان و شکنجه ساواک را تحمل کرد و بعد از انقلاب هم ماند پای آرمان هایش.  نماینده ولی فقیه در موسسه کیهان است. حاج حسین را می توان سرشناس ترین روزنامه نگار ایرانی دانست. روزنامه فایننشال تایمز  هم در فهرستی از تأثیرگذارترین تفسیرگران در کشورهای متفاوت، او را به‌عنوان «تأثیرگذارترین تفسیرگر» ایرانی معرفی کرد. آزاده گی و حریت او در بیان عقایدش حتی بر دشمنانش هم پوشیده نیست.
عزت‌الله ضرغامی –  از همان دانشجویانی بود که انقلاب دوم را به راه انداختند و جاسوسخانه آمریکا را از پای درآوردند. بعد هم که جنگ و جبهه و تا رسید به دهه هفتاد و شد معاون امور سینمایی وزارت ارشاد و 10 سال هم رئیس سازمان صدا و سیما بود.
ابراهیم حاتمی‌کیا – شاخص‌ترین چهره سینمایی بعد از انقلاب است. او هم جنگ را به خوبی می شناسد هم سینما را و هم مردم مخاطبش را. هر یک از فیلم های او در زمان اکرانشان ولوله ای به راه انداختند. از مهاجر و دیده بان گرفته تا از کرخه تا راین و  بوی پیراهن یوسف و آژانسش شیشه ای و این آخری هم که یاد و نام شهید چمران را زنده کرد.
بیژن نوباوه - بیژن نوباوه وطن از 31 شهریور سال 1359 به صورت خیلی اتفاقی و دقیقاً همان روزی که فرودگاه مهرآباد توسط عراق بمباران شد وارد سازمان صدا و سیما شد و 1 ماه بعد به عنوان خبرنگار اعزامی به جبهه های جنگ رفت.در دوران دفاع مقدس در زمینه خبرنگاری، تهیه مستندها و گزارشات و همچنین عکاسی بسیار فعال بود. حالا هم نماینده مجلس است و عضو کمیسون فرهنگی.
داوود میرباقری – داوود میرباقری اولین کسی بود که جرات کرد تا سریالی برای اهل بیت بسازد. آن روزها ساعت پخش سریال امام علی خیابان ها خلوت می شد مردم خوشان را می رساندند که جدی ترین اثر ساخته شده در باره امام علی علیه السلام را ببینند. همین یکی دو سال پیش هم شاهکار دیگر او با عنوان مختارنامه مردم را پای تلویزیون میخکوب کرد. سریال گرگ ها، رعنا و مسافر ری هم از آثار به یاد ماندنی و پرمخاطب اوست.
احمدرضا درویش - صحنه های آغازین فیلم «سرزمین خورشید» شاید بهترین صحنه های جنگی سینمای ایران باشد.درویش در آثار خود بدون قهرمان سازی واکنش های غیرواقعی شخصیت های آثار خود را معرفی می کند و به همین دلیل فیلمهای او همچون «کیمیا»، «سرزمین خورشید» و «متولد ماه مهر» همچنان در یادها باقی مانده اند. روز رستاخیز فیلم آخر اوست که به واقعه عاشورا می پردازد.
گلعلی بابائی – جنگ که تمام شد گلعلی بابایی باز ول کن جنگ نبود. ایستاد پای کار تا امروز. هر چه دیده است و شنیده می‌نویسد. او یکی از پر کارترین نویسندگان دفاع مقدس است. "غ‍رب‍ت ه‍ور"، "از الوند تا قراویز"، "ح‍ک‍ای‍ت م‍ردان م‍رد"، "نبرد های جنوب اهواز (کارنامه تاریخی، جغرافیایی، نظامی منطقه عملیاتی جنوب و جنوب غربی اهواز)"، "ح‍ک‍ای‍ت م‍ردان م‍ه‍ر (ب‍ر اساس زندگی نامه س‍رداران ش‍ه‍ی‍د غ‍لام‍ع‍ل‍ی پ‍ی‍چ‍ک و م‍ه‍دی خ‍ن‍دان) " و "ن‍ق‍طه ره‍ای‍ی "، از جمله آثار منتشر شده وی هستند. گلعلی بابایی ئیس سازمان هنری و ادبیات دفاع مقدس است.
غلامعلی حداد عادل – مرد فرهنگ و فلسفه  و رسانه و سیاست . حداد عادل در دوره پهلوی مدتی توسط ساواک بازداشت و شکنجه شد. او همان طور که فلسفه تدریس می کند پنجمین رئیس مجلس شورای انقلاب اسلامی هم می شود و بعد هم در انتخابات 92 برای مانع شدن از شکست رای اصولگرایان از کاندیداتوری عقب نشینی می کند.
سیده زهرا حسینی – "دا" یکی از معروفترین کتاب های منتشر شده در حوزه دفاع مقدس بازگوی خاطرات سیده زهرا حسینی است. او در عراق متولد شد و در پنج سالگی همراه خانواده اش به ایران آمد و در خرمشهر ساکن شد به دلیل قرار گرفتن در متن جنگ به طرق مختلف از جمله همکاری در کفن و دفن شهدا، امدادگری، زخم‌بندی، حمل مجروحان، تعمیر و آماده‌سازی اسلحه، پخت‌وپز و توزیع امکانات فعالیت داشت. خواهر کوچکش در فعالیت‌ها همراه وی بود.
مرتضی سرهنگی - از سال 67 تاکنون در دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری مشغول فعالیت می‌باشد. او در این مدت تلاش زیادی ثبت خاطرات رزمندگان و خانواده های شهدا کرده است. تولیداتی که توسط او و مجمعه تحت مدیریتش صورت گرفته تاریخ شفاهی غنی را در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس ایجاد کرده است.  از میان آثار او "اسرار جنگ تحمیلی به روایت اسرای عراقی" مقام اول انتخاب کتاب سال دفاع مقدس را کسب کرد و کتاب "پا به‌ پای باران" مقام اول گزارش را به ‌دست آورد.
مجید انتظامی – خاطره انگیز ترین فیلم هایی که دیده ایم مثل آژانس شیشه ای ، روز واقعه ، بوی پیراهن یوسف ، از کرخه تا راین و سریال تنهاترین سردار را با موسیقی های ساخته شده توسط مجید انتظامی می شناسیم و گاهی نت های موسیقی را بهتر از خود فیلم به یاد داریم.
شهریار بحرانی – سینمای دینی و دفاع مقدس دغدغه اوست. فارغ التحصیل انیمیشن از مدرسه سینمایی لندن است. وی فعالیت هنری را با گروه تلویزیونی «سپاه» آغاز کرد از شاخص ترین آثار او  ملک سلیمان،  مریم مقدس، حمله به اچ3 و ...
کمال خرازی - خرازی مدیرعاملی خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا) در زمان جنگ عراق علیه ایران و مسئولیت ستاد تبلیغات جنگ را  بر عهده داشت.
احمد مرادپور – از آن سینماگرانی ست که با وسواس کارش را انتخاب می کند . نه از آن وسواس های روشنفکرانه که می گویند و پزش را می دهند. مراد پور چه کارگردان، چه هویسنده ، چه حتی تدوین گر یا طراح دکر  ... هر کاری کرده است نسبتی با دفاع مقدس داشته . سجاده آتش یکی از فیلم های اوست که روایت لطیفی از جنگ را بیان می کند.
محبوبه معراجی‌پور – عباس دست طلا تعمیرکاری ست که به جبهه می رود و ... خاطرات عیاس دست طلا را محبوبه معراجی پور گردآوری کرد و نوشت حضرت اقا هم خواندند و از آن تعریف کردند. معراجی پور کتاب دیگری هم با نام لاله کوهستان دارد که به زندگی شهید حسن شوکت پور می پردازد.
حمیدرضا مقدم‌فر - استاد دانشگاه، کارشناس مسائل استراتژیک و معاون فرهنگی-اجتماعی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. او تا سال 90 مدیر عامل خبرگزاری فارس بود و اکنون مسئول ستاد نشر و تبلیغ نامه رهبری به جوانان اروپا و آمریکا است.
احسان رجبی – عکس شهید امیر حاج‌امینی که لبخند کمرنگش، به آرامش رسیدن روح او را دقایقی پس از شهادت به نمایش می‌گذارد، از مشهورترین عکس‌های احسان رجبی‌ است. رجبی که ما اکنون او را به عنوان مستند‌ساز و در زمره عکاسان جنگ می‌‌‌شناسیم، در ابتدای یادداشتش بر این کتاب می‌نویسد: «عکاس نبودیم؛ عکس می‌گرفتیم. رفته‌ بودیم جبهه که بجنگیم. اما چیزی اطرافمان می‌گذشت که نمی‌شد تعریف کرد... چهارده سالمان بود. با هم سن‌ و سال‌هایمان، در خط مقدم عملیات والفجر مقدماتی می‌جنگیدیم.»
سید حسن شکری – همکار و همپای دفتر ادبیات مقاومت است و کارش پیگیری برای تدوین و تالیف و انتشار خاطرات رزمندگان است. او برادی شهید سید محمد شکری است که دربره او نیز کتابی منتشر کرده. خودش هم خاطراتی خیره کننده ای از جنگ دارد.
سید علی قائم‌مقامی – مدیر تولید فیلم‌هایی همچون "چ"،«رستاخیر»،«به رنگ ارغوان»،«نسل سوخته» و ... است. وی برای فیلم‌های «چ» و «رستاخیز» از سی‌ودومین جشنواره فیلم فجر،شانزدهمین جشن خانه سینما و هشتمین جشن منتقدان و نویسندگان سینمایی مورد تقدیر قرار گرفت و همچنین برای مدیریت تولید فیلم «چ» بارها توسط ارگان‌های نظامی تجلیل شد.
تقی علیقلی‌زاده – تهیه کننده فیلم سینمایی رستاخیز که به واقعه عاشورا می پردازد.
روح الله برادری – تهیه کننده فیلم های دفاع مقدس همچون خانه ای کنار ابرها ، حمله به اچ 3 ، سجاده آتش و ..

به هرحال هرچند این 32 هنرمند و چهره فرهنگی یاد شده اگرچه سهم بزرگی از روایت فرهنگ و هنر انقلاب اسلامی را در 36 سال گذشته بر ردوش کشیده‌اند، اما حرکت ارزشمندی که سال گذشته سپاه محمد رسول‌الله تهران بزرگ و معاونت هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام دادند می‌تواند تا سال‌های سال تداوم یاید و هرسال شاهد درخشش نشان جهادگری فرهنگ و هنر بر سینه بسیاری دیگر از نیروهای ارزشی باشیم.

انتهای پیام/

http://fna.ir/ONIJCE


ویدیو مرتبط :
گرامی داشت روز فرهنگ پهلوانی با حضور اهالی فرهنگ و هنر