سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دکتر سلام/ به خاطر قلبتان مسواک بزنيد


بيتوته/ عدم استفاده منظم از مسواک و نخ دندان موجب تجمع باکتري استرپتوکوکوس در دهان شده و تشکيل پلاک هاي دنداني و بيماري هاي لثه را موجب مي شود.
مطالعات انجام شده در انگليس نشان مي دهند که مسواک زدن و استفاده از نخ دندان به طور منظم، خطر حملات قلبي را کاهش مي دهند. چرا که باکتري هاي لثه که موجب بروز پلاک هاي دنداني مي شوند، مي توانند از دهان به جريان خون منتقل شده و احتمال تشکيل لخته هاي خوني، خطر حمله قلبي و بيماري هاي قلبي را افزايش دهند.

متخصصان معتقدند که عدم رعايت بهداشت دهان و دندان منجر به خونريزي لثه ها شده و شرايط انتقال باکتري ها به جريان خون را فراهم مي کند، اين باکتري ها موجب تشکيل لخته هاي خوني و در نهايت ابتلا به بيماري هاي قلبي مي شوند. بنابراين در پبشگيري از بيماري هاي قلبي- عروقي علاوه بر توجه به رژيم غذايي، ورزش، کلسترول خون و فشارخون بايد بهداشت و سلامت دهان و دندان نيز مد نظر قرار گيرد.

عدم استفاده منظم از مسواک و نخ دندان موجب تجمع باکتري استرپتوکوکوس در دهان شده و تشکيل پلاک هاي دنداني و بيماري هاي لثه را موجب مي شود. بيماري هاي لثه موجب درد و خونريزي لثه ها شده و در نتيجه باکتري ها به داخل جريان خون نفوذ مي کنند.

باکتري استرپتوکوکوس پس از ورود به جريان خون، پروتئيني به نام PadA را بر روي سطح خارجي خود جذب کرده و موجب تجمع پلاکت هاي خون و تشکيل لخته خون مي شود. اين اتفاق در واقع مکانيسم دفاعي باکتري است که خود را به طور کامل در توده اي از پلاکت ها محصور مي کند تا در برابر سيستم ايمني ميزبان و همچنين آنتي بيوتيک هاي مصرفي محافظت شود. متاسفانه تجمع پلاکت ها موجب ايجاد لخته هاي خوني شده و با التهاب و انسداد عروق خوني همراه است، در نتيجه خون رساني به قلب و مغز مختل مي گردد.
محققان در حال بررسي چگونگي عمل پروتئين PadA در تجمع پلاکت ها هستند تا بتوانند با مهار کردن آن، بيماري هاي قلبي- عروقي را که بزرگترين عامل مرگ و مير در دنيا هستند، درمان نمايند.

۲ بار مسواک روزانه با خمير دندان هاي حاوي فلورايد، کاهش مصرف نوشيدني ها و مواد غذايي شيرين و مراجعه منظم به دندانپزشک نه تنها به سلامت دهان و دندان کمک مي کند، بلکه قادر است از ابتلا به بيماري هاي قلبي- عروقي نيز پيشگيري نمايد.

با کانال تلگرامي آخرين خبر همراه شويد


ویدیو مرتبط :
مسواک ارتودنسی | دکتر مسعود داودیان