فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی تا پایان آذرماه نهایی می‌شود/ دلایل تأخیر در تدوین اسناد


به گزارش خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس، بر اساس بند 4 برنامه پنجم توسعه هر 3 کمیسیون «تبلیغ و ترویج»، «آموزش عمومی» و «پژوهش و آموزش عالی» باید حداکثر در 2 سال نخست اجرای برنامه پنجم توسعه اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی را تدوین می‌کردند اما تاکنون این امر محقق نشده است.

«حمید محمدی» دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی در گفت‌وگو با خبرنگار فعالیت‌های قرآنی خبرگزاری فارس با اشاره به روند تدوین اسناد راهبردی، اظهار داشت: براساس ماده 4 برنامه پنجم توسعه، معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور مؤظف بوده در اجرای منشور توسعه، فرهنگ قرآنی اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی در حوزه‌های آموزش عمومی، تبلیغ و ترویج و پژوهش و آموزش عالی کشور را بر اساس پیشنهاد شورای توسعه فرهنگ قرآنی تهیه و برای تصویب به هیأت وزیران تقدیم کند.

وی به فعالیت‌های شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی برای طراحی و تدوین اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی، افزود: ما از سال 1390 با برنامه‌ریزی فعالیت‌های مختلفی همچون تدوین و ابلاغ نظام‌نامه، تدوین اسناد راهبردی و اعلام زمان پایان آذر 1390 برای کمیسیون‌ها و همچنین مطالعات و تشکیل جلسات متعدد داشتیم.

محمدی با بیان اینکه ما در سال 1391 پیشنهاد سفارش‌نامه تدوین اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی را تدوین کردیم، گفت: پیش‌نویس اسناد راهبردی در دبیرخانه تدوین و پایان سال 1391 به معاونت برنامه‌ریزی و نظارت راهبردی رئیس جمهور ارسال شد که پس از آن مورد بررسی قرار گرفت.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به اینکه اجرای مطالعه سند راهبردی حوزه پژوهش و آموزش عالی قرآن سال 1393 جدی شد، خاطر نشان کرد: اجرای مطالعه نیمه تمام تدوین سند راهبردی آموزش عمومی قرآن کریم که در سال 1392-1393 از طریق پژوهشگاه تعلیم و تربیت وزارت آموزش و پرورش انجام شده بود نیز به سمت اجرایی‌شدن رفت و در نهایت در تابستان سال 1394 برای تکمیل و تدوین نهایی اسناد و تشکیل جلسات کارگروه‌های تدوین سند در کمیسیون‌ها برگزار کردیم تا مطابق نظرات سازمان مدیریت، اسناد را اصلاح و تکمیل کنیم.

وی با بیان اینکه تدوین سند راهبردی اجرای منشور توسعه فرهنگ قرآنی در سال گذشته به صورت مداوم پیگیری شد و در حال حاضر روزهای پایانی تدوین نهایی سند را طی می‌کنیم، گفت: قرار شد پیش‌نویس قبلی با رفع اشکالات از سوی سازمان مدیریت برنامه‌ریزی در نشست ویژه‌ای با حضور منتخبان کمیسیون‌ها و کارشناسان مرتبط دنبال شود.

محمدی به برگزاری نشستی در مشهد اشاره کرد و افزود: برای بررسی اسناد راهبردی و روند آن، تابستان امسال نشستی در مشهد برگزار و مقرر شد ادامه جلسات هم در تهران پیگیری شود که با کار کارشناسی تاکنون پیش‌نویس در کمیسیون‌های تخصصی مطرح و تدوین شد که به اعتقاد کمیسیون‌های 3گانه تدوین این اسناد در حال نهایی شدن است و مقرر شد تا در شورا گزارش کار داده شود.

وی با بیان اینکه به اذعان کمیسیون‌ها، جلساتی که برای اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی برگزار شد باب جدیدی برای ادامه کمیسیون‌ها باز کرد، گفت: اعضای کمیسیون‌ها به ادامه جلسات اهتمام دارند و قصد دارند برای بهتر شدن فضای قرآنی در جامعه برنامه‌ریزی‌ها را جدی‌تر دنبال کنند.

محمدی درباره زمان نهایی شدن اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی، افزود: تلاش داریم تا آخر آذر پیش‌نویس‌ها نهایی شده به شورا ارائه داده شود که پس از بررسی در جلسه اخیر شورا تصویب شود و به سازمان مدیریت می‌رود تا پیگیری صورت گرفته و در برنامه ششم توسعه به آن توجه شود.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی به دلایل تأخیر در تدوین اسناد راهبردی اشاره کرد و گفت: اولین بار بود که اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی قرار بود تولید شود به همین دلیل سابقه و تجربه در تولید اسناد وجود نداشت. اسناد در آخر دولت گذشته در حال نهایی شدن بود که با تغییر دولت مطالعات جدید با فراز و نشیب‌هایی مواجه شد به همین دلیل با تفاوت و تنوعی که حاصل شد تأخیر 2 ساله در آن را داشتیم.

وی با اشاره به توافق تمامی کمیسیون‌ها در پیش‌نویس اسناد راهبردی توسعه فرهنگ قرآنی، افزود: آنچه مهم است این است که ما توافقی از کمیسیون‌ها در سند تدوین شده داریم و ملاحظاتی وجود ندارد؛ در حالی که اگر در دولت قبل تدوین و تصویب می‌شد ممکن بود با مشکلاتی مواجه شود. خوشبختانه سند طوری است که تمام کارگزاران فعلی در کمیسیون‌ها و وزارتخانه‌های چهارگانه بر روی آن توافق دارند و حس می‌کنند سند تولید خودشان است بر همین اساس اراده جدی در اجرای آن دارند.

محمدی با بیان اینکه اسناد کمیسیون‌ها نهایی شده و گزارش کار در شورا مطرح می‌شود، گفت: اسناد که نهایی شده است اگر شورای توسعه فعالیت‌های قرآنی ملاحظه خاصی نداشته باشد به سازمان مدیریت می‌رود و سال آینده اجرایی خواهد شد.

دبیر شورای توسعه فرهنگ قرآنی با اشاره به مهم‌ترین بخش اسناد راهبردی فعالیت‌های قرآنی، خاطر نشان کرد: آنچه در اسناد وجود دارد این است که تلاش کردیم تمام راهبردهای کلان و شاخص اصلی در راهبری فعالیت قرآنی در 3 حوزه تبلیغ و ترویج، آموزش عمومی و پژوهش و آموزش عالی، به صورت دقیق و فنی و با کسب نظر از اساتید در اسناد مورد توجه قرار دهیم.

انتهای پیام/

http://fna.ir/R8B80


ویدیو مرتبط :
دکتر عباسی : اسناد منتشر شده توسط ویکی لیکس اسناد سوخته است