ارتش " فانتزی و تجهیزات محور" ترکیه + آمار و تصاویر


جانشین فرمانده کل سپاه نکاتی را درباره ارتش ترکیه متذکر شد

به گزارش خبرنگار دفاعی امنیتی  گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛ ترکیه در 5 سال اخیر در منطقه  "غرب آسیا"  در غالب یک بازیگر غیر سازنده ایفای نقش می‌کند و به کشورهای اطراف خود آسیب می‌رساند.

اخیراً یک اقدام مخرب از سوی " حزب عدالت و توسعه" صورت گرفته و آن دستور اعزام نیرو و تجهیزات به شمال عراق در شهر " موصل" مرکز استان  "نینوا" بود که واکنش‌های گسترده‌ای را عراق در پی داشت.

این حرکت ترکیه با توجه به این که بدون اجازه دولت مرکزی عراق ( دولت متبوع "حیدرالعبادی" نخست‌وزیر این کشور) صورت گرفته و به عنوان یک اقدام مخرب از سوی عراقی‌ها تلقی می‌شود. جانشین فرمانده کل سپاه اقدام اخیر ترکیه را اشغال‌گری می‌خواند و این کشور را دارای یک ارتش فانتزی و تجهیزات محور می‌داند.

*** بازخوانی اظهارات جانشین فرمانده کل سپاه

سردار سرتیپ "حسین سلامی" جانشین فرمانده کل سپاه درباره ترکیه و اقدامات ارتش این کشور در منطقه اظهار داشت: ترکیه دارای یک  "ارتش فانتزی و تجهیزات محور بوده" و ما این کشو را ( دولت‌مردان ترکیه) ناتوان استراتژیک می‌دانیم.

ارتش وی ادامه داد: وضعیت منطقه به اندازه‌ای بی‌نظم شده که هر کشوری همچون عربستان و ترکیه احساس قدرت دارند، به کشور دیگر حمله کرده و آن را تحت اشغال خود قرار می‌دهند. نکته اولی که در سخنان جانشین فرمانده کل سپاه وجود دارد اینکه ترکیه دارای یک ارتش منسجم در برنامه ریزی نظامی نیست و این موضوع در ناتوانی نظامی این کشور در نبرد با  "پ ک ک" کاملاً آشکار است.

** تظاهرات "دیاربکر"  و تاکتیک ارتش ترکیه

ارتش ترکیه پیش از آن که در جهت کمک به مردم این کشور وارد عمل شود، در جهت سرکوب این کشور گام برمی‌دارد و نمونه آن تظاهرات "دیاربکر"  در شرق ترکیه بوده که ارتش ترکیه مبادرت به استقرار تانک برای مقابله با مردم کرد.

درباره  "فانتزی و تجهیزات محور بودن ارتش ترکیه" می‌توان گفت: نیروهای نظامی ترکیه با داشتن انواع تجهیزات نظامی تاکنون یک تجربه درگیری سخت را در منطقه غرب آسیا نداشته‌اند.

*** ترکیه دهمین ارتش قدرتمند جهان

بر اساس آمار سایت گلوبال فایر پاور (Global Fire Power) ترکیه پس از  ایالات متحده آمریکا، فدراسیون  روسیه،  جمهوری خلق چین، هند، انگلیس، فرانسه، کره جنوبی، آلمان و ژاپن در رتبه دهم برترین ارتش‌های جهان است.

ارتش

بر اساس آمار این وبگاه ترکیه با داشتن سن نظامی سالیانه 1 میلیون و 370 هزار و 407 نفر و بیش از 410 هزار نفر نیرو خط مقدم و بیش از 185 هزار نفر نیروی ذخیره دارای پتانسیل‌های نیروی انسانی بالایی در منطقه غرب آسیاست.

*** نیروی زمینی ارتش ترکیه بیش از 3 هزار و 500 دستگاه تانک دارد

بر اساس آمار گلوبال فایر پاور (Global Fire Power)  نیروی زمینی ارتش ترکیه با داشتن 3 هزار و 778 دستگاه تانک، بیش از 9 هزار توپ و تجهیزات زرهی و ضد زرهی و 811 سیستم موشکی چندگانه توانمندی‌های بالقوه‌ای دارد.

ارتش

ارتش

ارتش

** ترکیه 223 فروند جنگنده داردبر اساس دیتاهای این وبگاه نیروی هوایی ارتش ترکیه بیش از هزار و 300 فروند انواع هلی‌کوپتر و هواپیما دارد که 223 فروند آن جنگنده،  276 فروند هواپیمای تمرینی و آموزشی ، 439 فروند هواپیمای ترابری و بیش از 490 فروند انواع هلی‌کوپتر و هلی‌کوپترهای تهاجمی را دارا است. نیروی دریایی ارتش ترکیه با داشتن 16  ناوچه، 8 قایق توپ دار مخصوص، 13 زیردریایی و 82 مین جنگی و شناور آبی و خاکی دارای پتانسیل‌های بالقوه ای است.

ارتش ارتش

ارتش

ارتش

ارتش

ارتش

** بودجه دفاعی ترکیه چقدر است؟

بودجه دفاعی ترکیه رقمی معادل 18 میلیارد 185 میلیون دلار بوده که در مقایسه با کشور ایران 3 برابر بودجه بزرگ‌تر دارد و این مبلغ صرف خرید تجهیزات نظامی از جمله کشورهای بلوک غرب همچون آمریکا و انگلیس و ... می‌شود.

ارتش ارتش ترکیه با پتانسیل‌های مطلوب از تجهیزات گسترده‌ای برخوردار بوده، اما این تجهیزات بیشتر بلااستفاده مانده و این یکی از نقاط ضعف نیروهای نظامی این کشور است که البته این نکته مورد تاکید جانشین فرمانده کل سپاه نیز می‌باشد.

نکته دومی که باعث می‌شود ارتش ترکیه فانتزی تلقی گردد این است که پس از آن که " حزب عدالت و توسعه" تصمیم گرفت نیرو و تجهیزات نظامی به شمال عراق گسیل کند مدتی بعد" کتائب حزب‌الله عراق" با بیش از 120 خمپاره مواضع نظامی ترکیه را در پادگان منطقه " زلیکان " هدف قرار دادند و خسارت‌هایی را به ارتش این کشور وارد کردند که در مقابل هیچ پاسخی از سوی طرف مقابل داده نشد.

امروز ترکیه دارای یک ارتش فانتزی بوده که در مقابل  "پ ک ک" انفعالی عمل می‌کند و این موضوع تاکنون خسارت‌هایی را به نیروهای نظامی این کشور وارد کرده است؛ و این در حالی است که تاکنون اظهارات متفاوت و البته از موضع قدرت توسط دولتمردان ترکیه درباره مقابله با "پ ک ک" و داعش مطرح شده که جای تامل دارد.

در مجموع به دلیل داشتن تجهیزات انبوه و بلااستفاده و خریدهای گسترده از کشورهای بلوک غرب، بودجه نظامی بالا، دچار چالش شدن در آوردگاه‌های سخت میدانی همچون شمال عراق و بی‌تجربه بودن ارتش ترکیه در نبردهای طولانی مدت؛ این کشور دارای یک نیروی نظامی فانتزی و تجهیزات محور است.

گزارش از محمد زرچینی

انتهای پیام/

برای آگاهی از آخرین اخبار و پیوستن به کانال تلگرامی باشگاه خبرنگاران جوان اینجا کلیک کنید


ویدیو مرتبط :
#27 چرا به AMP نیاز داریم؟