فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



رشته زبان و ادبیات کُردی رویایی که تحقق یافت


به گزارش ایرنا ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی در مراکز آموزش عالی از سال ها پیش یکی از مطالبه های مردم استان کردستان بود و اجرای آن در دولت تدبیر و امید رنگ واقعیت به خود گرفت وپایبندی دکتر روحانی به وعده هایش را نشان داد.
دکتر حسن روحانی مرداد سال جاری در سفر به استان کردستان و در جمع خبرنگاران استان اعلام کرد که از مهر ماه تدریس رشته زبان و ادبیات کُردی برای نخستین بار در سطح کشور در دانشگاه کردستان آغاز خواهد شد.
این وعده رئیس جمهوری امروز رنگ واقعیت به خود گرفته و هم اکنون این رشته با پذیرش 41 نفر دانشجو در دانشگاه کردستان آغاز شده است.
بررسی ها نشان می دهد که ایجاد رشته دانشگاهی زبان و ادبیات کُردی در سال های 81 و 82 مطرح شد اما بنا به دلایلی در این سال ها مجوز ایجاد این رشته در وزارت علوم تصویب نشد و پس از سال ها آرزوی دیرینه کُرد زبانان با تلاش دولت تدبیر و امید محقق شد.

** رشته زبان و ادبیات کُردی دستاورد بزرگی برای دولت تدبیر و امید است
رییس دانشگاه کردستان صدور مجوز ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی را دستاورد بزرگی برای دولت تدبیر و امید می داند و می گوید: خوشبختانه با روی کارآمدن دولت تدبیر و امید و نگاه ویژه مسوولان وزارت علوم به درخواست های نخبگان و اصحاب فرهنگ و ادب کردستان، شاهد تحقق آرزوی دیرینه کردزبانان ایران بودیم.
فردین اخلاقیان معتقد است: با ایجاد رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه، بسیاری از متون فارسی به زبان کُردی ترجمه شده و در اختیار کُرد زبانان و علاقه مندان به این رشته در داخل کشور و کشورهای همسایه قرار می گیرد و زبان کُردی بیش از پیش توسعه می یابد.

** تلاش های زیادی برای به سرانجام رسیدن این رشته انجام شد
به عقیده رییس شورای راه اندازی رشته زبان و ادبیات کُردی نیز این مهم یک مساله ساده و بحث دو واحد و چهار واحد یا چاپ کتاب و برگزاری همایش نیست بلکه بحث 136 واحد و راه اندازی یک رشته دانشگاهی برای نخستین بار در سطح کشور است و تلاش های زیادی برای به سرانجام رسیدن آن انجام شد.
بختیار سجادی می گوید: این رشته دانشگاهی در قالب 136 واحد و در مقطع کارشناسی ایجاد شده و درس ها نیز به چهار گروه عمومی، پایه ای، اصلی و تخصصی تقسیم شده است که گذراندن 20 واحد عمومی همانند سایر رشته های دانشگاهی برای دانشجویان این رشته نیز الزامی است.
به گفته وی دروس پایه ای شامل دروسی همانند دستور زبان، آیین نگارش، رسم الخط، آوا شناسی، واج شناسی و لهجه شناسی است و در ترم یک و دو ارائه خواهد شد.
مدیر گروه رشته زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کردستان اظهار کرد: دروس اصلی نیز شامل متون ادبی به تمام لهجه ها، تاریخ ادبیات در تمام لهجه ها؛ عروض و قافیه و غیره است و سال دوم و سوم ارائه می شود.
وی ادامه داد: دروس تخصصی این رشته نیز شامل اصول و روش نقد ادبی، نقد ادبی در ادبیات کُردی، ادبیات داستانی، رمان، شاهکارهای ادب جهان در زبان کُردی و غیره بوده و در سال آخر ارائه می شود.
سجادی اعلام کرد: دو واحد روزنامه نگاری نیز داریم که در ترم ششم ارائه می شود.
رییس شورای راه اندازی رشته زبان و ادبیات کُردی، تهیه کتاب، منابع و همچنین مدرس را از مهمترین مشکلات موجود بر سر راه این رشته عنوان کرد و گفت: با توجه به اینکه در کشور تعداد فارغ التحصیلان رشته زبان و ادبیات کُردی در مقطع ارشد و دکتری بسیار کم است به همین دلیل با مشکل مواجه هستیم.
وی گفت: از طریق سامانه جذب هیات علمی وزارت علوم درخواست دادیم که به چند نفر دکترای زبان و ادبیات کُردی نیاز داریم و در صددیم که از این طریق مشکل این حوزه را رفع کنیم.
وی افزود: از طریق سامانه جذب هیات علمی وزارت علوم، فراخوانی جهانی منتشر کردیم و بر این اساس چند نفر که دارای مدرک دکترا بوده و ایرانی هستند اما در خارج از کشور بسر می برند اعلام آمادگی کردند.
او ادامه داد: پس از انجام مصاحبه علمی یک نفر که دکترای کُرد شناسی دارد، مورد تایید قرار گرفت و ترم آینده به عنوان هیات علمی و استاد یار زبان و ادبیات کردی مشغول بکار می شود.
سجادی با بیان اینکه دانشگاه کردستان تنها دانشگاه در ایران است که رشته زبان و ادبیات کُردی در آن تدریس می شود افزود: در دانشگاه های مسکو، سوربن پاریس، کراکوف لهستان و سواس لندن این رشته وجود دارد و اخیرا در در سه ایالت آمریکا نیز این رشته ایجاد شده است.
وی ادامه داد: مهمترین رسالت ما در این راستا صادرات فرهنگی در سال های آینده است و بر همین اساس نیز تا جایی که بتوانیم از منابع این دانشگاه ها استفاده نمی کنیم و می خواهیم که فعالیت درون زا داشته و اساتید خود در این راستا تلاش کنند.
او افزود: ما بنا داریم که از کتب و آثار آنان استفاده نکنیم و برنامه 10 ساله ما باید این باشد که صاحب آثاری معتبر در این رشته شویم به گونه ای که مراکز آثار شناسی و مراکز کُرد شناسی که در جهان وجود دارد از آثار ما استفاده کنند و حالت مرکزیت خود را حفظ کنیم.
سجادی بیان کرد: وقتی ما بخواهیم صادرات فرهنگی داشته باشیم باید اساتید این دانشگاه بتوانند برای درس های اصلی و تخصصی، جزوه تعریف کنند سپس جزوه تایید و به کتاب تبدیل شود و کتاب چاپ شده در اختیار دیگران قرار گیرد.
وی ادامه داد: ما هم اکنون شورای هفت نفری متشکل از دو نفر گروه زبان شناسی، دو نفر گروه ادبیات فارسی و سه نفر نیز گروه زبان و ادبیات عربی داریم که متولی این کار هستند و هرگونه فعالیتی در حوزه زبان و ادبیات کُردی در استان تحت نظارت این شورا انجام می شود.
به گفته وی طبق مصوبه معاونت سیاسی امنیتی استانداری کردستان، هر گونه فعالیتی که در حوزه زبان و ادبیات کُردی در این استان انجام شود حتی اگر آموزش و پرورش بخواهد کتابی کُردی را برای دانش آموزان بنویسد باید تحت نظارت این شورا این کار را انجام دهد.
رییس شورای راه اندازی رشته زبان و ادبیات کُردی از این شورا به عنوان بالاترین شورای سیاستگذاری در حوزه زبان و ادبیات کُردی نام برد.
سجادی در ادامه گفت: هم اکنون مشکلی که در کشور وجود دارد بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی است اما این مشکل در رشته زبان و ادبیات کُردی وجود ندارد و فردی که لیسانس این رشته را بگیرد در آموزش و پرورش جذب می شود و حتی بسیاری از ادارات دیگر همانند میراث فرهنگی و ارشاد و حتی خبرگزاری ها به این افراد نیاز پیدا می کنند.
وی نگاه دانشگاه کردستان و مسوولان این دانشگاه به رشته زبان و ادبیات کُردی را نگاهی مثبت و حمایتی عنوان کرد و گفت: مسوولان دانشگاه کردستان دلسوزانه به این رشته نگاه می کنند و حمایت های لازم را در زمینه های مختلف از آن داشته و امکانات لازم را در اختیار این رشته قرار داده اند.
مدیر گروه رشته زبان و ادبیات کُردی دانشگاه کردستان اظهار کرد: با حمایت هایی که از این رشته می شود حتی ما در صدد هستیم که حداقل تا دو سال آینده مقطع ارشد این رشته را نیز ایجاد کنیم و در این راستا نیاز داریم که اساتید برجسته این رشته که در خارج از کشور هستند را دعوت کنیم.
وی ادامه داد: هر رشته دانشگاهی در ایران ایجاد شود دردسرهای خاص و مخصوص به خود را دارد و بدون شک رشته زبان و ادبیات کُردی نیز دردسرهای مخصوص به خود را دارد و نیازمند تلاش ها و حمایت های فراوانی است.
سجادی در پاسخ به این سوال که چرا از ظرفیت آموزشگاه ها و کسانی که سواد آکادمیک ندارند اما توانایی آموزش زبان کُردی دارند استفاده نمی کنید گفت: خوشبختانه در سال های اخیر شاهد آموزش زبان کُردی در آموزشگاه ها و چندین موسسه هستیم که جای خوشحالی دارد اما فعالیت آنان با ما متفاوت است.
وی گفت: یکی از تفاوت های بارز آموزش زبان کُردی در آموزشگاه ها با ما این است که در کلاس های آنان، بیشتر بحث دروس پایه ای است و دروسی که در این مراکز تدریس می شود تنها 10 درصد این رشته است و فقط در ترم یک تدریس می شود.
او افزود: موضوع دیگر این است که طبق قوانین وزارت علوم هر کسی که در مراکز آموزش عالی تدریس می کند از هیات علمی تمام وقت گرفته تا مدرسان حق التدریس، قبل از هر شرطی باید فوق لیسانس داشته باشد که 90 درصد مدرسان این آموزشگاه ها این شرط را ندارند.

**دانشجویان زبان و ادبیات کردی شور و شوقی وصف ناشدنی دارند
دکتر نجم الدین جباری استاد ادبیات دانشگاه کردستان و نخستین استاد زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه های ایران نیز می گوید: دانشجویان رشته زبان و ادبیات کُردی با علاقه تمام این رشته را انتخاب کرده و شور و شوقی وصف ناشدنی برای یادگیری دارند و خود ما نیز از این اتفاق بسیار خوشحالیم.
وی افزود: ما در آموزش زبان و ادبیات کُردی به دانشجویان از نقطه صفر شروع می کنیم و اطمینان داریم که دانشجویان بعد از گذراندن این درس، به محتوای آن اشرافیت کامل پیدا خواهند کرد.
این استاد دانشگاه با بیان اینکه بیشتر منابع ما در ترم اول به صورت جزوه است اظهار کرد: برای آیین نگارش کتاب داشتیم اما محتوای آن پر از از غلط های نگارشی بود و برای یک درس سه واحدی بسیار کم است.
وی نیز عقیده دارد که آینده شغلی این رشته از سایر رشته های دانشگاهی روشن تر است و می گوید: مساله اشتغال مختص به رشته زبان و ادبیات کُردی نیست اما آینده شغلی این رشته بسیار روشن تر و درخشان تر است و فارغ التحصیلان این رشته می توانند وارد آموزش و پرورش شوند.
دکتر جباری اظهار کرد: در کرمانشاه نیز دانشکده زبان کُردی تاسیس شده که قدم بسیار مثبت و بزرگی است و هیچگونه مشکلی در راستای تدریس این رشته در دانشگاه ها وجود ندارد.

** دانشجویان چه می گویند
نگین سیفی از دانشجویان رشته زبان و ادبیات کُردی از اینکه این رشته را انتخاب کرده است بسیار خوشحال است و می گوید: زمانی که پشت کنکور بودم برنامه ریزی کردم که در کنار رشته دانشگاهی خود حتما در کلاس های آموزش زبان کُردی شرکت کنم اما زمان انتخاب رشته وقتی زبان و ادبیات کُردی در دفترچه کنکور وجود داشت اولویت را به آن دادم و هم اکنون نیاز بسیار خوشحالم.
وی افزود: اگر رشته زبان و ادبیات کُردی راه اندازی نمی شد حقوق را انتخاب می کردم اما اصلا پیشمان نیستم و آینده شغلی آن برایم مهم نیست و فقط بر اساس علاقه وارد این رشته شده ام.
شقایق حسن زاده نیز می گوید: بزرگترین شانس زندگی ام ایجاد رشته زبان و ادبیات کردی بود و همیشه ارزو داشتم بتوانم به زبان مادری بنویسم و با تاریخ ادبیات زبان کُردی آشنایی پیدا کنم.
وی افزود: با اشتیاق تمام این رشته را انتخاب کرده و هیچگاه فکر نمی کردم که روزی بتوانم در رشته زبان و ادبیات کُردی در دانشگاه تحصیل کنم.
دلبر فلاحی نیز دیگر دانشجوی زبان و ادبیات کُردی گفت: با وجود مخالفت های اطرافیانم و فقط بر حسب علاقه ، رشته زبان و ادبیات کُردی را انتخاب کرده ام و حتی آینده شغلی ان نیز برایم اهمیتی ندارد.
وی نیز همانند همکلاسی های خود از راه اندازی این رشته دانشگاهی بسیار خرسند است و عقیده دارد خواندن و نوشتن به زبان مادری لذتی وصف ناشدنی دارد.
7348/1904
گزارش از افسانه گلباغی

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
آموزش لغات تخصصی رشته ادبیات به زبان انگلیسی 1