فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



شاعران خود را محدود به یک حوزه خاص نکنند


محمد مهدی سیار در گفتگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا»، درباره رویکرد تخصصی سرودن شعر که توسط برخی از شاعران در یک حوزه خاص مورد استفاده قرار می‌گیرد، گفت: شعر در واقع خود زندگی است و زندگی ابعاد مختلفی دارد که باید در تار و پود شعر دیده شود. شاعر نمی تواند بصورت تکه‌ای و گذرا به موضوعات اطراف خود بپردازد و باید سعی کند در یک نگاه یکپارچه‌ای همه ابعاد زندگی را ببیند.

وی با اشاره به اینکه در مبانی اسلامی ما، انسان به حرکت بسوی حکمت توصیه شده‌است،‌گفت: حکمت یعنی در هر لحظه از عالم مادی اصل و پشت پرده آن که مربوط به عالم وحدت و عالم معناست را ببینید. یعنی دیدن معنا در ماده و دیدن ابدیت در لحظه که به نظرمن این یعنی همان حکمت که شعر هم باید به این سمت برود.اگر با این نگاه پیش برویم که در اشیاء حکمتی نهفته است همه این عالم فعل و کار خداست که بی‌حکمت نیست و بنابراین شعر می‌تواند در همه زمینه‌ها سروده شود. شاعر هرچه خود را کاملتر کند می‌تواند شعر را در هر لحظه و یا در هر شئی ببیند.

وی افزود: البته نمی‌توان منکر این شد که شاعر ابتدا طبع خود را می‌سنجد تا به درک موفقیت خود در آن حوزه برسد اما نباید خود را محدود به جریان خاصی در شعر کرد و شاید بتوان گفت شاعر باید تمرین شاعرانگی در حوزه‌های مختلف را داشته باشد.

این شاعر جوان با اشاره به ورود به حوزه نوحه‌سرایی، بیان کرد: من قریب به ده سال از پرداختن به این وادی پرهیز داشتم چون فکر می‌کردم سبک و ملودی شاعر را به تکرار می‌اندازد و از نظر من شعر در این حوزه باید به دور از پیچیدگیها باشد، چون اینها برای مخاطب حجاب می‌شود و او را از درک صحیح مطلب غافل می‌کند.

وی در پایان افزود: ورود بنده به این حوزه از سال 85  با همکاری با آقای میثم مطیعی اتفاق افتاد که خواستم خودم را محک بزنم و تجربه‌ای در این زمینه پیدا کنم که بعدها  به وسعت، خلاقیت ها و ناگفته هایی که در این حوزه وجود دارد پی بردم .

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
کردستان؛ سرزمینی خاص، فرهنگی خاص و مردمی خاص