جواد طوسی: فیلم «قهرمان آخر» شناسنامه تصویری «مسعود کیمیایی» است


جواد طوسی: فیلم «قهرمان آخر» شناسنامه تصویری «مسعود کیمیایی» استآی سینما/ «قهرمان آخر» مستندی ساخته جواد طوسی است که در آن زندگی هنری و شخصی مسعود کیمیایی را روایت می‌کند. این مستند که اکنون در مرحله تدوین است، سال آینده در گروه «هنر و تجربه» اکران می‌شود. در ارتباط با همین موضوع جواد طوسی به آی سینما می‌گوید که در این مستند به تمام زوایای فعالیت‌های هنری مسعود کیمیایی در قبل و بعد از انقلاب اشاره‌شده است.
طوسی در توضیح بیشتر درباره مستندش می‌گوید: «مستند «قهرمان آخر» در ارتباط با مؤلفه‌ها، نشانه‌ها و عناصر تکرارشونده در سینمای مسعود کیمیایی است. ما در این مستند در مقام مصاحبه‌کننده تعریف‌های خودمان را در خصوص سینمای کیمیایی مطرح می‌کنیم و ایشان هم درباره این موضوع‌ها نظرات خود را بیان می‌کند.»
جواد طوسی که رفاقت دیرینه‌ای با مسعود کیمیایی دارد، می‌گوید در این مستند، تمام زوایای زندگی شخصی و هنری مسعود کیمیایی در قبل و بعد از انقلاب روایت می‌شود و حتی کیمیایی در برخی از مواقع به چالش کشیده می‌شود: «ما در این مستند به تمام زوایای سینمای مسعود کیمیایی اشاره کردیم و حتی این موضوع را هم مطرح کردیم که کارهای او در چند سال اخیر دچار افت شده است. مسعود کیمیایی هم درباره تمام این موضوع‌ها، توضیحات خود را ارائه می‌دهد. حتی در این مستند ما گفته‌هایی را هم با علیرضا زرین‌دست انجام داده‌ایم و او هم نظرات خود را درباره مسعود کیمیایی و سینمای او ابراز کرده است»
رییس انجمن منتقدان و نویسندگان سینمای ایران، نمایش مستند «قهرمان آخر» در گروه «هنر و تجربه» را مناسب می‌داند و معتقد است جایگاه این‌گونه فیلم‌ها، اکران در گروه «هنر و تجربه» است: «من فکر نمی‌کنم اکران در همه سینماها مناسب این فیلم‌ها باشد. به‌طور مثال اکنون مانی حقیقی «مهرجویی، کارنامه 40 ساله» را در گروه هنر و تجربه دارد.»
طوسی درباره برخی محدودیت‌هایی که ممکن است برای نشان دادن فعالیت‌های هنری قبل از انقلاب کیمیایی به وجود بیابد، می‌گوید: «در این مستند ما به فعالیت‌های هنری مسعود کیمیایی در قبل و بعد از انقلاب پرداختیم، البته ممکن است در بخش قبل از انقلاب، یک سری محدودیت‌هایی به وجود بیاید که برای اکران دچار ممیزی شود. ولی ما تمام و کمال به فعالیت‌های دوران قبل از انقلاب مسعود کیمیایی و حتی حضور بهروز وثوقی در فیلم‌های او اشاره کرده‌ایم.»
این منتقد باسابقه معتقد است مستند «قهرمان آخر» می‌تواند به‌عنوان یک شناسنامه تصویری از مسعود کیمیایی به شمار آید: «مستند «قهرمان آخر» یک شناسنامه تصویری از کارهای مسعود کیمیایی است که هم مخاطبان پا به سن گذاشته او می‌توانند با دیدن آن نوستالژی‌هایی را برای خود تداعی کنند و هم علاقه‌مندان جوان سینما می‌توانند با دیدن این مستند، شناخت و اطلاعات بیشتری از این کارگردان به‌دست آورند.»

منبع:


ویدیو مرتبط :
‫نقد جشنواره ای فیلم اژدها وارد می شود با مسعود فراستی و جواد طوسی در برنامه هفت‬‎