فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



خانه به دوشی صنایع دستی مغفول لرستان


به گزارش خبرنگار ایرنا استان لرستان مهد تمدن کهن و مردمان چیره دستی است که روزگاری صاحبان هنر و صنعت بوده اند و امروز مردمی توانمند و مغفول در ایران زمین به شمار می روند.
سالهاست که صنایع دستی زبانزد لرستان خاک فراموشی را بر چهره گرفته است و دستان پیر و خسته هنرمندان لرستانی فرسوده از رنج فراموشی شده است.
امروزه صنایع دستی لرستان دور از بازارچه های صنایع دستی و رنج کشیده از نبود زیر ساخت های لازم زخم کم توجهی و اغلب بی توجهی ها بر چهره دارد.
صنایع دستی غنی و کهن لرستان با جاذبه های جهانی در کنج کارگاه ها و خانه های قدیمی این استان خاک بی توجهی ها بر رخ دارد و به امید روزگاری خوش در گوشه و کنار این دیار در نهایت سکوت خودنمایی می کند .
این در حالی است که لرستان برخلاف حضور هنرمندان ، صنعتگران چیره دست و صنایع دستی زبانزد و مشهور جهانی همچنان در کمبود بازارچه صنایع دستی به سرمی برد .
این کمبود در حالی در لرستان به چشم می خورد که استاندار لرستان باتاکید برلزوم راه اندازی این بازارچه گفت :صنایع دستی این استان ظرفیت بزرگی است که نباید مغفول شود و تلاش جدی در این زمینه ضروری است.
هوشنگ بازوند افزود :وجود بازارچه صنایع دستی و معرفی ظرفیت های صنایع دستی لرستان گام موثری در جذب گردشگر و توسعه صنعت توریسم است.
معاون صنایع دستی سازمان میراث فرهنگی ،صنایع دستی و گردشگری لرستان نیز گفت:برای ساخت بازارچه دایمی صنایع دستی در استان امسال پنج میلیارد ریال تقاضا شده است که تاکنون این اعتبار تخصیص نیافته است.
وی اظهار کرد : در سال 93 نیز پنج میلیارد ریال اعتبار ملی و یک میلیارد و 500 میلیون ریال نیز اعتبارات استانی در راستای راه اندازی این بازارچه هزینه شده است.
به گفته وی درحال حاضر موافقت اعتبار یک میلیاردریال اعتبار استانی کسب شده و موافقت نامه این میزان اعتبار به نام بازارچه صنایع دستی صادر شده است.
فرزانه عادلی با بیان اینکه سازه های این طرح توسط پیمانکار در حال ساخت است گفت : تلاش می شود که بازارچه صنایع دستی لرستان با ظرفیت 20 غرفه در بهمن ماه سالجاری در مکان باغ گلستان به بهره برداری برسد .
وی افزود : نمایشگاه صنایع دستی محل فروش و عرضه صنایع دستی استان است در حالی که محل دایمی فروش صنایع دستی کمک بزرگی به تولید و عرضه صنایع دستی در سطح استان می کند .
وی اظهار کرد : علاوه براینکه راه اندازی بازارچه صنایع دستی گام بلندی در تولید و عرضه صنایع دستی استان است به راحتی در سبد خرید گردشگران استان قرار خواهدگرفت.
عادلی با اشاره به ظرفیت های صنایع دستی استان اظهار کرد : صنایع دستی لرستان در زمینه فلز و چوب نیز بسیار فعال و توانمند است.
وی تصریح کرد :صنعتگران و تولیدکنندگان استان درحوزه چوب و فلز نشان های ملی ویونسکو کسب کرده اند و این استان دارای ظرفیت راه اندازی خوشه فلز و چوب نیز است.
عادلی همچنین گفت: در حال حاضر 40 هزار صنعتگر در رشته های مختلف صایع دستی در استان فعالیت دارند که از این مجموع 20 هزار نفر به طور مستقیم فعالیت می کنند.
وی با بیان اینکه 35 رشته فعال صنایع دستی در این استان وجود دارد افزود : در حال حاضر 12 رشته بومی از جمله جاجیم بافی ،گلیم بافی ،ورشو سازی ،قلم بافی ،چیت بافی ،قلم زنی ،نمد بافی در چهار مرکز خرم آباد ،الیگودرز ،نور باد و الشتر اموزش داده می شود .
وی با اشاره به ظرفیت مطلوب صنایع دستی استان لرستان اظهار داشت :جایگاه صنایع دستی لرستان مطلوب و دارای منزلت بالایی است .
وی تصریح کرد : وجود سفال ها و نمادهای دست نوشته در غار هومیان و سایر غارهای لرستان و کنده کاریها و نقاشی های کهن در این دیار بیانگر قدمت دیرینه صنایع دستی این استان است .
وی با اشاره به ظرفیت و جایگاه رفیع پیشینه صنایع دستی در لرستان و مشکل امروز بیکاری در این استان ،گفت : توجه به صنایع دستی و ایجاد زیرساخت های لازم در زمینه توسعه ورونق صنایع دستی استان گام بلندی در رفع معضل بیکاری و ایجاد اشتغال در استان برداشته خواهد شد.
7274/6060

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
معرفی خانه صنایع دستی ساری - مازندران