نادر گلچین، استاد آواز: 37 سال به انتخاب خودم گوشه‌گیر شدم


نادر گلچین، استاد آواز: 37 سال به انتخاب خودم گوشه‌گیر شدمفارس/ نادر گلچین گفت: ۳۷ سال به انتخاب خودم گوشه گیری را انتخاب کرده ام. با این حال به گذشته و به دوران کاری ام که بازمیگردم میبینم هرآنچه بوده جذب و جفت بوده و خودم را راضی نگه می‌دارد.
برنامه «شب آواز ایرانی» که از سوی اهالی موسیقی و نوازندگان و خوانندگان جوان و پیشکسوت مورد توجه قرار گرفته، یازدهمین برنامه خود را شنبه 25 اردیبهشت 1395 با حضور پرشور مشتاقان ساز و آواز اصیل کشورمان در تالار اندیشه، برگزار کرد.
در این نشست ماهانه که با هدف تجلیل از پیش‌کسوتان آواز ایرانی و همچنین کشف و معرفی چهره‌های جدید به همت مرکز موسیقی و مرکز محافل و جشنواره‌های حوزه هنری شکل گرفته است، هنرمندانی چون صادق میرزا میرزایی، سید محمد ذوالنوری، مژگان محمد حسینی، جلیل صادقی اشرافی، سینا مشفقی و هادی منتظری با صدای دلنشین ساز و حسین جعفری، سلیمان رضایی، جلال اسماعیلی و حسین علیشاپور با آواز خود شب خاطره انگیزی را رقم زدند.
همچنین در یازدهمین شب آواز ایرانی، فاضل جمشیدی و نادر گلچین استاد آواز به عنوان سخنران و میهمان افتخاری برنامه حضور داشتند. نادر گلچین از خوانندگان صاحب سبک و از صداهای خاص موسیقی ایرانی است که بسیاری از ترانه های او هنوز هم میان مردم و اهالی موسیقی زمزمه میشود. از جمله مهم ترین آثار او می‌توان به «یوسف گم گشته» و آلبومهای گریز، نفس باد صبا، زلف بنفشه و همکاری با آهنگسازان و هنرمندان برجسته ای همچون فریدون شهبازیان، محمدرضا لطفی، مجتبی میرزاده، حسین علیزاده، پرویز مشکاتیان و .... اشاره کرد.
نادر گلچین در بخشی از این مراسم در سخنانی گفت: 37 است به انتخاب خودم گوشه گیری را انتخاب کرده ام. با این حال به گذشته و به دوران کاری ام که بازمیگردم میبینم هرآنچه بوده جذب و جفت بوده و خودم را راضی نگه میدارد.
این پیشکسوت آواز کشورمان بیان کرد: در این سالها که فضای موسیقی و آواز را رصد میکنم، به این نتیجه رسیده ام که متاسفانه به جای این که رو به پیشرفت و ترقی برویم، افت کرده ایم. این پسرفت بویژه در ارتباط موسیقی و شعر به چشم میخورد و نیاز به اهتمام ویژه داریم.
گلچین با اظهار امیدواری از این که هنر موسیقی ما گامهای بلندتری در آینده بردارد، اظهار داشت: خاطره ای از دیدار با استاد موسی معروفی پدر جواد معروفی دارم. او در دیداری که داشتیم به من گفت کار تو را میپسندم زیرا به جای این که مدام مثل برخی از خوانندگان، بی هدف «چه چه» بزنی، برای شعر و بیان شعر ارج و ارزش قائلی. او میگفت سالهای زیادی در موسیقی کار کرده ام و نمیدانم برخی اصوات بی مفهوم چه چیزی نصیب شنونده میکند که عده ای اینقدر روی آن اصرار دارند.
استاد گلچین خطاب به خوانندگان جوان گفت: باید به جای تکرارهای اشتباه بعضی اساتید، به سمت جلو قدم برداریم. در موسیقی افتخارمان به شعرمان است و توجه به ادبیات فارسی را باید هدف قرار دهیم و به بیان و لحن بیشتر توجه کنیم چرا که شعر و ادبیات ما گنجینه بزرگی است که در دست داریم و حیف است از آن بهره نبریم.





منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
استاد نادر گلچین / بوی بهار