چرا سقط جنین دام‌ها بیشتر در فصول سرد اتفاق می‌افتد؟


کارشناس اداره کل دامپزشکی خراسان‌جنوبی گفت: نامناسب بودن جایگاه نگهداری دام‌ها و تراکم زیاد دام‌ها در محل نگهداری سبب وارد شدن آسیب‌های فیزیکی به دام‌ها و در نتیجه مرگ جنین‌ بویژه در هفته‌های آخر آبستنی می‌شود.

دکتر محمد سهرابی در‌ گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خراسان‌جنوبی، در پاسخ به اینکه چرا عوارضی مثل سقط جنین بیشتر در فصول سرد اتفاق می‌افتد،‌ توضیح داد: با توجه به غالب بودن نگهداری و پرورش دام‌های سبک(گوسفند و بز) در استان و با عنایت به شرایط اقلیمی و آب و هوایی، فصل جفت‌گیری دام‌های سبک معمولاً در اواخر تابستان بوده بنابراین اکثر دام‌های ماده در فصل پائیز و زمستان آبستن می‌شوند.

وی با بیان اینکه جدای از این، برخی عوامل بیماری‌زا نیز می‌توانند در این تراکم دام‌ها شایع شده و سبب سقط جنین شوند، افزود: دامداران به محض مواجه شدن با جنین سقط شده دام‌های خود، آنرا در ظروفی که نشتی نداشته باشد قرار داده و سریعاً به شبکه دامپزشکی شهرستان تحویل داده تا از نظر عوامل بیماری‌زا مورد آزمایش قرار گیرد.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان تصریح کرد: سقط جنین یک حالت عمومی بوده که در اثر طیف وسیعی از عوامل فیزیکی، شیمیایی و بیولوژیک بوجود می‌آید، به همین دلیل از سقط جنین به عنوان سندروم ذکر شده و تشخیص علت اصلی سقط جنین بسیار مشکل بوده و نیازمند همکاری و پیگیری دام‌دار و دامپزشک و نیز تعامل هر دو با دامپزشکی است.

سهرابی با اشاره به راهکارهای کلی پیشگیری از شیوع بیماری‌ها در فصول سرد، عنوان کرد: داشتن اصطبل یا آغل مناسب برای دام‌ها تا حد زیادی می‌تواند در پیشگیری از بیماری‌ها موثر باشد، بنابراین ساخت جایگاه و اصطبل مناسب و استاندارد برای هر راس دام سبک با حداقل 2 مترمربع زیربنا که قابل شستشو و ضدعفونی باشد برای داشتن دامی سالم در فصول سرد از ضرورتهاست.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، با اشاره به اینکه سرما به تنهایی خطر زیادی برای دام‌ها ندارد، تاکید کرد: وقتی دام‌ها در معرض باد سرد یا کوران قرار بگیرند استرس سرما به بدترین شکل بر بدن دام اثر می‌گذارد. محل نگهداری ساخته شده باید دارای نور و تهویه مناسب و امکانات آب سرد و گرم نیز باشد. علاوه بر داشتن یک جایگاه مناسب برای دام‌ها، واکسیناسیون دام‌ها علیه بیماری‌های دامی قبل از فصل سرما در سلامت گله نقش زیادی دارد. همچنین دامهای ماده باید قبل از جفت‌گیری عیله بروسلوز مایه‌کوبی شوند و همچنین واکسن‌های دیگری مانند آبله، آنترو توکسمی یا سرخ روده نیز قبل از سرما باید تزریق شوند.

کارشناس اداره کل دامپزشکی استان، با اشاره به اینکه یکی دیگر از موارد مهم در پیشگیری و کنترل بیماری‌های دامی تعبیه و ساخت محلی برای نگهداری دام‌های بیمار است، یادآور شد: شناسایی و جداسازی دام‌های بیمار و دارای علایم غیرطبیعی و نگهداری آنها در محل جداگانه، از انتشار بیماری‌های واگیر، جلوگیری و درمان آنها را نیز راحت‌تر خواهد کرد.

سهرابی با اشاره به اقدامات دیگری که در حفظ سلامت دام‌ها در فصول سرد تاثیرگذار بوده ولی قبل از شروع سرما باید انجام شود، خاطرنشان کرد: پشم چینی و حمام دام‌ها، خوراندن داروهای ضد انگل، تخلیه کود موجود در جایگاه و شستشو و ضدعفونی کف و دیوارهای آغل از اقداماتی بوده که در حفظ سلامت دام‌ها در فصول سرد موثر است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
‫جنین سقط شده 3 ماهه‬‎