فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



احساس کم‌کاری در تئاتر مقاومت وجود دارد


 جواد جباری، مدیرعامل بنیاد فرهنگی روایت که عصر گذشته به تماشای آثار خیابانی جشنواره سراسری مقاومت ایستاده بود، در گفتگو با خبرنگار فرهنگی تسنیم، با تاکید بر اینکه جشنواره سراسری تئاتر مقاومت از سال گذشته در سراسر کشور آغاز شده است،این را اتفاق جدیدی دانست که آثار از اجرا به جشنواره می‌رسند و در جشنواره روی صحنه می‌روند. وی درباره فواید این شیوه کار گفت: «با اجرا رفتن آثار کار پخته‌تر می‌شود و افکار عمومی بیشتر با اثر آشنا می‌شوند. کار فرهنگی رخ می‌دهد و گروه‌ها دلگرم می‌شوند.»

جباری افزود: «به نظر می‌رسد در کارها هنوز آنچه از حیث محتوایی باید حاصل شود، کمتر تحقق پیدا می‌کند که شاید علت آن عدم پژوهش درست و مطالعه باشد.»

مدیرکل بنیاد روایت با تصریح این مساله که طیف عمده هنرمندان حوزه مقاومت افرادی هستند که جنگ را ندیده‌اند، گفت: «طبیعتاً برخی هنرمندان هنوز هنوز آن گونه که شاید و باید در جریان بسیاری از موضوعات قرار نگرفته‌اند و به مسائل موجود در مورد دفاع مقدس کمتر توجه می‌کنند. احساس کم‌کاری در این حوزه وجود دارد.»

وی با تاکید بر اینکه بخشی از حل این مساله وظیفه نهاد تحت مدیریتش است، راه حل را برگزاری نشست و بیان دغدغه‌ها با هنرمندان جوان دانست و افزود: «شاید نویسندگان تئاتر همانند نویسندگان سینما یکی از حرف‌هایشان این باشد که هزینه آنچنانی برای نگارش یک نمایشنامه پرداخت نمی‌شود؛ لذا انگیزه وقت‌گذاری و مطالعه را بیشتر ندارد. باید این را رفع کنیم؛ بالاخره کاری که می‌خواهد انجام شود، چند برابر هزینه تولید و اجرایش می‌شود ولی از آن سمت محتوایی که قرار است تولید شود کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد. این در حالی است که مسئله اصلی، کار است.»

وی درباره حوزه آثاری که به جهان اسلام و منطقه مرتبط است گفت: «این دغدغه‌ای است که امسال توجه مختصری به برخی موضوعات داشتند؛ ولی اندک است. معلوم می‌شود که در حوزه هنر ما مثل بقیه حوزه‌هایی که دغدغه‌اشان موضوعات جهان اسلام و منطقه است، دغدغه لازم ایجاد نشده است.»

مشکل ما نمایش‌نامه و کارگردانی است

جباری در پاسخ به این سوال که پژوهش مستلزم آموزش است و برنامه بنیاد در این حوزه چیست، گفت: «کسانی که در این رشته تحصیل می‌کنند، واحدهای لازم را می‌گذرانند. منتها باید یک نقبی از آن دروس دانشگاهی به این موضوعات زده شود. این پیوند حاصل نشده است. به هر حال هر کار هنری عمیق لازمه‌اش پژوهش است.»

وی با بیان اینکه می‌شود در فضای بنیاد کار کارگاهی کرد، گفت: «مشکل ما نمایش‌نامه و کارگردانی است و البته بیشتر مشکل اصلی نمایش‌نامه است؛ لیکن کارگردانی در تحقق نوشته اهمیت دارد. به نظر می‌رسد ما باید نشست‌های کارگاهی را افزایش دهیم. ما وظیفه آموزش نداریم و مقوله جدایی است که در واقع، در بضاعت ما نیست.»

برخی ضدجنگ را برابر با ضد دفاع مقدس می‌دانند

مدیرعامل بنیاد روایت با اشاره به اینکه آثار به پختگی نمی‌رسند؛ وجود نشست و گفتگو در فضای کارگاهی را عاملی برای حل این مشکل دانست. وی همچنین در پاسخ به وجود اختلاف در تعاریف حوزه هنر مقاومت گفت: «بحث مقاومت بسیار گسترده است. طبیعی است که باید براساس موضوعات مورد نظر ما که در آن کار می‌کنیم، تولید کنیم و جشنواره داشته باشیم. این تعاریف باید شفاف شود. ولی موضوع سیال است که براساس شرایط روز تعاریف آن نیز تغییر می‌کند.»

جباری درباره تعابیری که درباره آثاری با موضوع ضدجنگ شناخته می‌شوند، اظهار داشت: برخی ضدجنگ را برابر با ضد دفاع مقدس می‌دانند. ولی این گونه نیست. کار ضدجنگ بد نیست. ما که به دنبال جنگ نیستیم. بحث ما این است که این اشتباه صورت نگیرد. هر کسی درباره ضدجنگ یا صلح کار کند، کار خوبی است و یکی از موضوعاتی که باید مورد توجه قرار گیرد. ولی اینکه آن را معادل دفاع مقدس بگیریم این اشتباه بزرگی است که ممکن است رخ دهد و باید از این مساله مراقبت کرد.

جواد جباری درباره دسترسی افراد به مستندات موجود در بنیاد روایت و بنیاد حفظ ارزش‌های دفاع مقدس، با اظهار این نکته که تصاویر و فیلم‎‌های موجود توسط بیناد روایت منتشر شده‌اند و می‌توانند منابع خوبی برای مطالعه تیپولوژیک شخصیت‌ها باشد، افزود: «بیشتر آثار دست ما است؛ ولی اگر کسی بخواهد به مستندات بنیاد حفظ ارزش‌ها دسترسی داشته باشد، ما می‌توانیم هماهنگی‌های لازم را انجام دهیم.»

وی در پایان از برنامه‌ریزی و عملی کردن پروژه در اختیار قرار دادن منابع و سوژه‌های ناب به افراد علاقه‌مند برای کار در حوزه تئاتر در دفتر انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس نیز خبر داد.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
وجود جن را احساس کنید