سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



احتمال ابتلا به اوتیسم در نوزادانی که به صورت سزارین متولد می‌شوند چند درصد بیشتر است؟


احتمال ابتلا به اوتیسم در نوزادانی که به صورت سزارین متولد می‌شوند چند درصد بیشتر است؟فارس/ رئیس هیأت مدیره انجمن اوتیسم با اشاره به اینکه نوزادانی که از طریق عمل سزارین متولد می‌شوند احتمال ابتلا به اوتیسم 20 درصد در آنها بیشتر است، گفت: شیوع این بیماری نسبت به گذشته 2 برابر شده است.

محمدتقی جغتایی در حاشیه مراسم هم‌اندیشی ملی به مناسبت روز جهانی اوتیسم اظهار داشت: در حال حاضر آمار دقیقی از مبتلایان به اوتیسم در کشور وجود ندارد چرا که طیف این بیماری وسیع بوده و درجات خفیف وشدید را در برمی‌گیرد.
وی افزود: در سایر کشورها نیز آمارهای دقیقی در این ارتباط در دست نیست ولی در گذشته از هر 200 تولد یک مورد از نوزادان مبتلا به اوتیسم بودند ولی امروز این آمار 2 برابر شده و از هر 100 تولد یک مورد آن مربوط به نوزادان اوتیسمی است.
مشاور وزیر بهداشت در امور توانبخشی با بیان اینکه عوامل محیطی همچون استرس و سبک زندگی در شیوع اوتیسم دخالت داشته است، گفت: عمل سزارین نیز یکی از عواملی محسوب شده که اوتیسم را افزایش داده است.
جغتایی بیان داشت: هنگام زایمان طبیعی هورمونی به نام هورمون محبت در بدن مادر تولید شده و این هورمون استرس مادر و نوزاد را کاهش می‌دهد. در حالی که در عمل سزارین به دلیل اینکه زایمان بسیاری از مواقع هنگامی انجام می‌شود که شرایط آن فراهم نشده است لذا این هورمون محبت نیز در بدن مادر ترشح نشده و سزارین را با استرس همراه می‌سازد.
وی گفت: احتمال ابتلا به اوتیسم در نوزادانی که از طریق عمل سزارین متولد می‌شوند، بیشتر است. همچنین آلودگی هوا نیز از عوامل افزایش اوتیسم به شمار می‌رود.
وی اضافه کرد: انجمن اوتیسم ایران تلاش می‌کند تا با افزایش آگاهی خانواده‌ها، مدیران و مسئولان کنترل بیماری اوتیسم را در دست گیرد و عوارض آن از طریق تشخیص زود جلوگیری کند.
جغتایی گفت: در بسیاری مواقع کودکان مبتلا به اوتیسم بوده ولی متاسفانه خانواده آنها بسیار دیر متوجه می‌شوند و این مسئله عوارض بیماری‌شان را تشدید می‌کند. لذا نقش آگاهی و اطلاع‌رسانی در کمک به این بیماران بسیار حائز اهمیت است.
رئیس هیأت مدیره انجمن اوتیسم در ارتباط با نشانه‌های اصلی بیماری اوتیسم گفت: در خود فرورفتگی و ارتباط برقرار نکردن کودکان از نشانه‌های بارز ابتلا به اوتیسم بوده و ظاهر بیمار چندان نشان از این بیماری ندارد. همچنین حجم مغز بیماران اوتیسم نه تنها کمتر نیست بلکه ممکن است بیشتر هم باشد.
وی عنوان داشت: اوتیسم علائم رفتاری و حرکتی را به همراه داشته و ازدواج این بیماران در مواردی که شدت بیماری‌شان زیاد است، اصلا به صلاح نیست.
جغتایی با بیان اینکه علیرغم انجام تحقیقات و پژوهش‌ها هنوز تشخیص اوتیسم در جنین مشخص نیست و این امر در هنگام تولد مشخص می‌شود، خاطرنشان کرد: هر چه زودتر این بیماری تشخیص داده شود و غربالگری آن صورت بگیرد در کنترل بیماری موفق‌تر خواهیم بود.
وی در پایان گفت: انجمن اوتیسم ایران با همکاری وزارت بهداشت، سازمان بهزیستی و آموزش و پرورش استثنایی در تلاش است که با اجرای برنامه ملی اوتیسم از عوارض این بیماری پیشگیری کند و با اقدام به موقع در کنترل آن جهت حمایت از بیماران و خانواده آنها گام بردارد.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: فارس


ویدیو مرتبط :
ارتباط دیابت دوران بارداری با خطر ابتلا به اوتیسم