علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



سنتز نانوجاذب گرافنی به‌منظور شیرین سازی گاز ترش


به گزارش روز چهارشنبه گروه علمی ایرنا از ستاد ویژه توسعه فناوری نانو ریاست جمهوری،گاز سولفید هیدروژن عامل اصلی ترش بودن گاز به شمار می‌رود. این گاز در منابع بسیاری از جمله گاز طبیعی، بیوگازها و گازهای صنعتی یافت می‌شود. مقادیر گسترده‌ای از این گاز در صنایع پتروشیمی تولید می‌شود.
گاز سولفید هیدروژن بسیار سمی است و به‌عنوان یك آلاینده هم از لحاظ زیست‌محیطی و هم از لحاظ صنعتی بسیار مورد توجه است. این گاز در حضور كاتالیست هایی همچون آب، به یك گونه‌ بسیار خورنده برای لوله‌ها و مخازن تبدیل می‌شود. امروزه حذف گاز سولفید هیدروژن به‌منظور محافظت از تجهیزات و ارتقای ایمنی سیستم‌ها یك موضوع حائز اهمیت است.
دكتر مسعود خالقی عباس‌آبادی محقق دانشگاه آزاد تهران جنوب با تأكید بر ضرورت دست‌یابی به روشی كه قابلیت حذف گاز سولفید هیدروژن را به‌صورت كامل داشته باشد، به تبیین اهداف دنبال شده در این طرح پرداخت و گفت: با توجه به برخورداری ایران از منابع غنی نفت و گاز، ارائه‌ روش‌های نوین شیرین سازی به‌منظور بهره‌برداری هرچه بیشتر و بهتر از این منابع بسیار مورد توجه است. ازاین‌رو هدف از انجام این پژوهش سنتز و معرفی یك نانوجاذب جدید جهت حذف مؤثر گازهای آلاینده به‌خصوص سولفید هیدروژن بوده است.
خالقی افزود:استفاده از این نانوجاذب به‌عنوان یك مرحله‌ مكمل در واحد شیرین سازی گاز در صنایع پتروشیمی، علاوه بر كاهش هزینه‌های مربوط به حذف گاز سولفید هیدروژن، بازدهی این فرایند را افزایش داده و از سوی دیگر موجب كاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی ناشی از این گاز خطرناك می‌شود. همچنین حذف كامل‌تر این گاز می‌تواند مسائل خوردگی مربوط به مخازن و لوله‌ها را نیز تا حدی مرتفع كرده و هزینه‌های مربوط به این بخش را نیز كاهش دهد.
وی خاطر نشان كرد:در این طرح از گرافن اكسید و نانولوله‌های كربنی به‌وسیله‌ گروه‌های عاملی مختلف از جمله كربوكسیل و آمید عامل دار شده و به‌عنوان یك جاذب جهت حذف گازهای آلاینده از جمله اكسیدهای نیتروژن، هیدروژن سولفید و اكسیدهای گوگرد استفاده شده‌است. این نانوجاذب ها به دلیل خصوصیات خوبی نظیر سطح فعال بالا و مكان‌های فعال شیمیایی عملكرد خوبی در این رابطه از خود به نمایش گذاشته‌اند.
به گفته‌ خالقی اكسید گرافن به روش هومرز و نانولوله‌های كربنی به روش رسوب بخار شیمیایی سنتز شده‌اند. این نانوذرات در ادامه به‌وسیله‌ گروه‌های عامل مختلف از جمله گروه‌های كربوكسیلی و آمیدی به روش شیمیایی عامل دار شده‌اند. در نهایت این نانوذرات بهینه شده به‌منظور حذف گازهای آلاینده مورد استفاده قرار گرفته‌اند. بررسی‌ها نشان داده است كه بازدهی فرایند حذف آلاینده‌ها توسط این نانوجاذب بیش از 99 درصد بوده است.
این تحقیقات حاصل تلاش‌های دكتر مسعود خالقی عباس‌آبادی - استاد دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران جنوب- دكتر علیمراد رشیدی- عضو هیأت علمی پژوهشگاه صنعت نفت- دكتر جواد صفایی قمی- عضو هیأت علمی دانشگاه كاشان- و محققان دیگر است. نتایج این كار در مجله‌ Journal of Sulfur Chemistry (جلد 36، شماره‌ی 6، سال 2015، صفحات 660 تا 671) به چاپ رسیده است.
علمی(1)**1023**1440

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
ترش و شیرین