علمی


2 دقیقه پیش

رزرو بلیط هواپیما مشهد

سفر به مشهد از آن دست سفرهایی‌ست که قرن‌ها از عمر محبوبیت‌اش می‌گذرد و زائران امام هشتم شیعیان، خود را به وسیله‌های مختلف به این شهر می‌رساندند. خوشبختانه ...
2 دقیقه پیش

دوره مدیریت پروژه و کنترل پروژه با MSP

پروژه چیست؟ پروژه به مجموعه ای از فعالیتها اطلاق می شود که برای رسیدن به هدف خاصی مانند ساختن یک برج، تاسیس یک بزرگراه، تولید یک نرم افزار و … انجام می شود. در همه پروژه ...



محیط زیست و منابع طبیعی در کشور نیازمند مدیریت جامع است


به گزارش ایرنا، علی سلاجقه روز شنبه در همایش دانشجوئی روز جهانی تالاب ها که در سالن شهید مطهری دانشکده منابع طبیعی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران در کرج برگزار شد، افزود: نگاه همه ما به این دو بخش باید تغییر یابد.
وی اظهار داشت: حیات، اکسیژن، غذا، محیط زیست و... مردم اهل فن می خواهد و هرکسی نباید در این خصوص اظهار نظر کند.
وی به ابلاغیه 15 گانه مقام معظم رهبری در خصوص محیط زیست اشاره کرد و گفت: نخستین بند از این ابلاغیه مدیریت یکپارچه هماهنگ و جامع محیط زیست است که لازمه آن تغییر دیدگاه و تغییر ساختار است.
سلاجقه با اشاره به اینکه در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست کشور باید جراحی انجام شود، افزود: در برنامه ششم توسعه این تغییر نگاه پیش بینی شده تا زمین شناسی، هواشناسی، نقشه برداری، محیط زیست و منابع طبیعی در یک وزارتخانه دیده شده اند که ظرفیت این تجمیع نیز وجود دارد.
وی چهار وظیفه حفظ ؛احیاء، توسعه و بهره برداری را جزو لاینفک این دستگاه ها برشمرد و گفت: در صورت ادغام، ساختارها در این بخش ها تغییر یافته و مردم باحضور خود می توانند به خوبی محیط زیست و منابع طبیعی را حفظ کنند.
رئیس پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه تهران با اشاره به اینکه منابع طبیعی روزگار خوشی را سپری نمی کند، در خصوص تالاب های کشور بیان داشت: نخستین بار در جهان کنوانسیون تالاب ها در سال 48 در رامسر تشکیل شد و در این کنوانسیون تکالیفی برای همه دستگاه ها و کشورها مشخص شد.
وی با تاکید بر اینکه بایستی از طبیعت به همه چیز برسیم، افزود: این موضوع در کشور برعکس شده در حالیکه در طبیعت هر بخشی در جای خود قرار گرفته و اگر در این نحوه قرارگیری و چینش آن ها که تصادفی و اتفاقی نبوده کوچکترین تغییری به وجود آید همه چیز برهم می خورد.
سلاجقه تصریح کرد: تالاب ها در انتهائی ترین بخش حوزه آبخیز قرار گرفته اند یعنی زهکش حوزه آبخیز بوده و نتیجه ی آنچیز که در حوزه آبخیز است را در تالاب می توان مشاهده کرد.
وی گفت: متاسفانه در کشور ما برای واژگان زیبا همچون تالاب واژگانی نازیبا همچون مرداب می دهند در حالیکه تالاب کریدور استفاده و تجمع پرندگان و یک اکوسیستم است.
وی افزود: هر عمل و عکس العملی در حوزه ی آبخیز خروجی خود را در تالاب نشان می دهد و تالاب ها سوپاپ های یک حوزه آبخیز هستند و اگر تالاب بیمار شود یعنی کل حوزه آبخیز به مشکل برخورده است.
این استاد دانشگاه اظهار امیدواری کرد که صدا و سیمای کشورمان رکن اصلی و اساسی فرهنگ سازی در کشور شود.
وی با اشاره به اینکه بیشترین سمن ها در دو بخش منابع طبیعی و محیط زیست فعال هستند، بیان داشت: اگر به مردم بها دهیم خودشان محیط زیست را حفظ می کنند و مردم خودشان واژه نامه زیست محیطی دارند.
همایش بزرگداشت روز جهانی تالاب ها با محوریت تالاب های ایران به همت انجمن علمی دانشجویی محیط زیست دانشگاه تهران برگزار شد.
دوم فوریه مصادف با 13 بهمن با عنوان روز جهانی تالاب ها نامگذاری شده است.ک/2
6156/1535 /1484

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
پایگاه خبری کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست