آذرخش فراهانی بعداز بازی در مالاریا: همه تصور می‌کنند هنر فقط سینماست


آذرخش فراهانی بعداز بازی در مالاریا: همه تصور می‌کنند هنر فقط سینماستخبرآنلاین/ یکی از ویژگی‌های سی و چهارمین دوره جشنواره فیلم فجر معرفی افرادی بود که با اولین اثرشان در سینما نامزد دریافت سیمرغ شدند و یکی از این افراد آذرخش فراهانی بود.
آذرخش فراهانی که تحصیلات موسیقی دارد و حرفه اصلیش آهنگسازی است برای اولین بار در فیلم مالاریا به کارگردانی پرویز شهبازی بازی کرده و با همین نقش‌آفرینی توانست در بخش بهترین بازیگر نقش مکمل مرد نامزد دریافت سیمرغ شود.

فراهانی درباره نحوه آشنایی خود با پرویز شهبازی و حضور در فیلم مالاریا می‌گوید: یکی از دوستان خانوادگی ما ۱۲ سال پیش یک فیلم تجربی ساخته بود و دوست داشت که پرویز شهبازی فیلم را ببیند. قرار شد در منزل خواهر من شقایق فراهانی این فیلم دیده شود و من هم دعوت بودم و اولین بار آنجا افتخار آشنایی با پرویز شهبازی را داشتم و بعد دیگر ایشان را ندیدم تا قبل از ساخت مالاریا که من را برای بازی انتخاب کردند. البته کارهای قبلی پرویز شهبازی را دیدم و فیلم‌های همچون نفس عمیق و عیار ۱۴ و دربند را دوست داشتم.

فراهانی با اشاره به نقشی که در فیلم مالاریا بازی کرده؛ گفت: نقشی که در فیلم دارم به شخصیت واقعی من نزدیک است و خود من در بخش موسیقی خیابانی فعالیت کردم و در فیلم مالاریا نیز علاوه بر بازی آهنگسازی کردم و به جز دو قطعه در فیلم، سایر قطعات از ساخته‌های خودم است و حتی اسم من به عنوان سازنده موسیقی در تیتراژ آمده است.

فراهانی با اشاره به اینکه قبل از بازی در فیلم هیچ فیلمنامه‌ای در اختیار وی گذاشته نشده است؛ گفت: اصلا ما داستان فیلم مالاریا را نمی‌دانستیم و حتی فیلمنامه را هم پرویز شهبازی به ما نداد تا بخوانیم و من براساس‌شناختی که از شهبازی داشتم و ساخته‌های قبلی ایشان را دیده بودم در فیلم حضور پیدا کردم.

وی ادامه داد: در زمان فیلمبرداری، شهبازی خط اصلی صحنه و سکانس را بیان می‌کرد و بعد با یک مشورت و همفکری به بازی می‌رسیدیم و حتی گاهی خود من دیالوگ‌ها را می‌ساختم. این کار کمک می‌کرد که ادبیات شخصیتهای مختلف شبیه هم نشود و هر فردی براساس شخصیتی که دارد حرف بزند و این اتفاق درباره همه بازیگران و شخصیت‌ها بود.

بازیگر فیلم مالاریا ادامه داد: قبل از ساخت فیلم و حتی در زمان ساخت به هیچ عنوان دورخوانی و تمرین نداشتیم و حتی قبل از برداشت سکانس نیز اجازه تمرین آن صحنه را نداشتیم و باید در لحظه دیالوگ‌ها را می‌گفتیم تا صحنه بسیار بکر و طبیعی باشد.

وی با ابراز رضایت از نسخه نهایی فیلم گفت: نسخه نهایی که دیدم قابل قبول است هر چند نقاط ضعف و قوتهای نیز دارد.

فراهانی یکی از دلایل حضور خود در فیلم مالاریا را نشان دادن مشکلات اهالی موسیقی می‌داند و می‌گوید: تصویری که از وضعیت فعالان عرضه موسیقی در فیلم مالاریا ارائه می‌شود بسیار واقعی است. متاسفانه هنر موسیقی در کشوردر آمد خوبی ندارد و شغلی است که باید در آن دائم پول تزریق کرد و خود من نیز برای ساخت موسیقی بسیار هزینه می‌کنم و دائم باید برای موسیقی خرج کرد و این وضعیت بسیاری از فعالان موسیقی است.

بازیگر نقش مالاریا ادامه داد: امروز اساتیدی در موسیقی هستند که کتاب تالیف کردند و حتی بعضا رهبر ارکستر بودند اما ساز ندارند و حتی من دیدم که از شاگردانشان ساز قرض گرفته‌اند. امروز رفتار مردم و مدیران فرهنگی با مقوله هنر در کشور به گونه‌ای است که انگار هنر فقط سینماست و در سینما هم انگار هنر یعنی فقط بازیگری است.

فراهانی در پاسخ به این سوال که آیا به بازیگری در سینما ادامه می‌دهد یا خیر گفت: به شکلی که حتما به عنوان بازیگر فعالیت کنم خیر اما اگر نقش خاصی باشد شاید سالی یک فیلم بازی کنم البته بعد از جشنواره فیلم فجر پیشنهاداتی شده است ولی هنوز قبول نکردم.


منبع: خبرآنلاین


ویدیو مرتبط :
سگ نیست که سوپر استار سینماست