فرشید فهیم : دوست دارم مجری «ماه عسل» باشم


باشگاه خبرنگاران/ فرشید فهیم مجری تلویزیون در 14 شهریور ماه سال 1347 متولد شد. وی تاکنون در برنامه‌های مختلفی به اجرا پرداخته است که «سلامت باشید» از شاخص‌ترین آنهاست. در ادامه گفت‌وگو ما را با این مجری رادیو و تلویزیون می‌خوانید:

سین: یک بیوگرافی مختصر از خودتان بگویید؟
جیم: من فرشید فهیم متولد 14 شهریور سال 1347 در گیلان و بزرگ شده لاهیجان هستم. دو برادر و دو خواهر دارم و فرزند اول خانواده هستم.

سین: بازی و تفریح شما در کودکی؟
جیم: دوچرخه سواری که البته اول سه چرخه بود و بعد شد دوچرخه با دو تا چرخ کوچک عقب کمکی که وقتی خوب دوچرخه‌سواری یاد گرفتم پدرم یکی از آنها را برداشت. برای آنکه خانواده‌ام برای من دوچرخه‌‌ بخرند 4 ساعت جلو دوچرخه فروشی نشسته بودم و مدام به آن نگاه می‌کردم و در فکر کجاها که با دوچرخه نرفتم.

سین: کارتون مورد علاقه شما در کودکی؟
جیم: عاشق سندباد بودم و گالیور

سین: چطور به عرصه اجرا علاقه‌مند شدید؟
جیم: در کودکی خیلی حرف می‌زدم، فکر کنم از همان موقع بود که به اجرا علاقه‌مند شدم.

سین: چه سبک موسیقی را می‌پسندید؟
جیم: موسیقی پاپ را دوست دارم ولی معنای ترانه برایم خیلی اهمیت دارد.

سین: بهترین کتابی که خواندید چه بود؟
جیم: در دوران کودکی «ماجراهای تن تن و میلو» و بعدها رمان «بامداد خمار» را پسندیدم.

سین: علاوه بر اجرا در زمینه‌های دیگر فعالیت می‌کنید؟
جیم: بله مسئول روابط عمومی معاونت ترویج کشاورزی هستم و در عرصه هنر گامی در بازیگری سرک می‌کشم. یازده سال است که عضو تیم ملی فوتبال هنرمندان هستم، در دوران بعد از دبیرستان و دانشجویی بطور جدی فوتبال بازی می‌کردم.

سین: تیم فوتبال مورد علاقه شما چیست؟
جیم: شیفته تیم استقلال هستم، همسر و دخترم که دانشجو سال دوم مهندسی شهرسازی است نیز طرفدار استقلال هستند. ضمن اینکه برای تیم و طرفداران پرسپولیس هم احترام قائلم.

سین: نظرتان در مورد فضای مجازی؟
جیم: فضای مجازی خوب است اگر درست و بجا و به اندازه از آن استفاده کنیم و معتاد این فضا نشویم، در ضمن هر چیزی را در این فضا باور نکنیم.

سین: از اینکه در عرصه اجرا فعالیت می‌کنید راضی هستید؟
جیم: اجرا را با همه‌ی گرفتاری‌ها و اضطراب‌هایش را خیلی دوست دارم. در اجرا باید خیلی از جوانب را در نظر بگیری، اما من عاشق این حرفه هستم.

سین: اهل سفر هستید؟
جیم: خیلی سفر را دوست دارم. اگر وقتم آزاد باشد به همراه خانواده به شمال می رویم اما جاهای دیگر را هم دوست دارم که تجربه کنم، سفرهای کاری در داخل و خارج از کشور داشته‌ام.

سین: دوست دارید چه برنامه‌ای را که تابحال اجرا نکردید، اجرا کنید؟
جیم: دوست دارم «ماه عسل» را اجرا کنم چون حس می‌کنم با این برنامه راحت می‌شود حرف‌های ناگفته‌ات را در اجرا مطرح کنی، حتی با نگاه کردن و بازی بدن بعد از صحبت‌های مهمان برنامه می‌توانی حرف دلت را به مردم بزنی اجرای «ماه عسل» هم خیلی راحت و هم خیلی سخت است چون با اجرای آن می‌توانی کاری کنی که برای همیشه در دل مردم جا باز کنی و بالعکس اجرای آن خطرناک و سخت است چون با اجرای آن ممکن است برای همیشه از جلو چشم مردم خودت را بندازی و همین خطرش خیلی دوست داشتنی است.

سین: به نظر شما راز ماندگاری مجریان چیست؟
جیم: فراموش نکردن گذشته خود و نفروختن فخر به مردم.

سین: قهرمان شما در زندگی‌تان کیست؟
جیم: پدر و مادرم چون خیلی سختی کشیدند تا ما به خودمان بیاییم.

سین: بهترین خاطره شما در دوران کاریتان چه بود؟
جیم: اولین سالی که برای شبکه سه سیما (سال 1383) تست اجرا می‌گرفتند از بین همه‌ی شرکت‌کننده‌ها فقط سه نفر را انتخاب کردند که من هم در میان آنها بودم. یک سال بعد از اجرا برای تشرف به خانه خدا نماینده شبکه سه بودم.

به یاد دارم در آن موقع پایم در تمرین فوتبال شکست و وقتی در ماشین نشسته بودم و حرص می‌خوردم، آقای شریعت پناهی با من تماس گرفتند و گفتند قرار است تو را به سفر حج بفرستم. وقتی این خبر را شنیدم درد پایم را فراموش کردم و بعد از 20 روز گچ پایم را باز کردم و با عصا به مکه رفتم. اولین سفر به مکه دنیای دیگری دارد و خیلی احساس خوبی داشتم.

سین: در خصوص برنامه «سلامت باشید» بگویید؟
جیم: «سلامت باشید» برنامه‌ای بود که در عرصه پزشکی ماندگار شد و مخاطبان خاص خود را داشت. کاش این برنامه تعطیل نمی‌شد و با تغییراتی ساختاری ادامه پیدا می‌کرد چون این برنامه در میان برنامه‌های پزشکی به یک برند برای شبکه سه سیما تبدیل شده بود. «سلامت باشید» یک برنامه ریشه دار بود و به همین دلیل 13 سال دوام داشت.

سین: نظرتان در مورد مجریان جوان چیست؟
جیم: مجریان جوان دوست دارند زود معروف شوند و نمی‌خواهند برای دیده شدن زحمت بکشند. من بعد از 15 سال اجرای زنده هنوز هم در کلاس‌های فن بیان و گویندگی شرکت می‌کنم اما مجریان جوان کمتر اهل مطالعه هستند و قبول ندارند که همزمان با اجرا نیاز به آموزش هم دارند، به سرعت متوجه می‌شوند که سطحی نگر شده‌اند و سطح سلیقه‌ها هم خیلی افول کرده است. این روزها همه می‌خواهند هر آنچه که می‌آموزند از فضای مجازی باشد که اینطور نیست و فضای مجازی ما را از مطالعه دور کرده است.

سین: به نظر شما ویژگی‌های یک مجری موفق چیست؟
جیم: اهل مطالعه و به روز بودن، روابط عمومی خوب و شناخت مخاطب، جسور و باهوش بودن، خوش صدا و خوش برخورد، کم گو و گزیده گو و آماده برای هر اتفاقی در آنتن زنده و خونسرد بودن از ویژگی‌های مجری موفق است.

سین: توصیه شما به علاقه‌مندان اجرا؟
جیم: اگر کاری را که عاشق آن هستند، انجام دهند اما نه صرفا برای دیده شدن و معروف شدن. من چندین سال است که اجرا می‌کنم اما شاید تنها 30 درصد مردم مرا بشناسند. بنابراین اگر کسی برای معروف شدن قصد ورود به اجرا را دارد اشتباه است و پشیمان می‌شود. علاقه‌مندان به اجرا باید صبور باشند تا به جایگاه خوبی در اجرا برسند.

سین: کلام پایانی شما؟
جیم: آرزوی روزهای بهتر از این را برای مردم دارم چون می‌دانم زندگی زیر پوست این شهر و دیار خیلی سخت شده است. امیدوارم روزی برسد که هیچکس دغدغه چه کنم چه کنم نداشته باشد و همواره لطف خداوند مهربان شامل حال همه‌ی ما شود چون بدون لطف و کرم خدا یک لحظه هم نمی‌توانیم زندگی کنیم.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
مصاحبه فرشید فهیم مجری شبکه 3 و میلاد ضیائی