سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



شمال سوریه خارج از معادله آتش بس


به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه السفیر در گزارش خود به قلم محمد بلوط آورده است: پیش از آنکه سوالاتی درباره نقشه (مناطق مشمول) آتش بس در خاک سوریه - که نظامیان روس و آمریکایی آن را مشخص می‌کنند- مطرح شود روس ها پیش دستی کردند و شمال سوریه را از هرگونه معادله آتش بس خارج کردند.

براساس اطلاعات موجود، روس ها در اولین نشستی که گروه برآمده از کنفرانس مونیخ جمعه گذشته در ژنو برگزار کرد، هرگونه آتش بس در جبهه های حلب یا هرگونه تعلیق حملات هوایی خود در این جبهه ها و در شمال سوریه درحال حاضر را مستثنی کردند.

گروه برآمده از کنفرانس مونیخ ماموریت زمینه سازی برای آتش بس و اجرای چگونگی امداد و کمک رسانی انسانی در سوریه را برعهده دارد.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه درصد شانس برقراری آتش بس را به 49 درصد پایین آورد و با این کار، سقف انتظارات را کاهش داد. اعلام روسیه درباره مستثنی شدن شمال سوریه از معادله آتش بس چیزی از تفاهم های روسیه و آمریکا کم نکرد، زیرا کرمیلن گفت که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا و ولادیمیر پوتین همتای روس او بر تقویت همکاری دیپلماتیک و سایر شکل های همکاری برای اجرای توافق مونیخ درباره سوریه توافق نظر کردند.

بعد از گفت وگوی تلفنی پوتین و اوباما، کرملین افزود: دو رئیس جمهور "ارزیابی مثبتی" از نشست مونیخ درباره سوریه ارایه کرده و بر حمایت از تلاش های انجام شده برای توقف اقدامات نظامی و حمایت از تلاش ها در ارتباط با امدادرسانی انسانی تاکید کردند.

کاخ سفید نیز اعلام کرد که بحث اوباما و پوتین بر "لزوم تسریع در انتقال کمک های انسانی به سوریه و کاستن از حملات هوایی تاکید کرد".

کاخ سفید افزود: "اوباما به طور مشخص بر اهمیت این نکته تاکید کرد که روسیه اکنون نقش سازنده ای را با توقف حملات هوایی خود علیه مخالفان (مسلح) میانه رو در سوریه ایفا کند".

واضح است که عملیات مشترک روسیه و سوریه در این لحظه متوقف نخواهد شد؛ یعنی لحظه ای که - عملیات با ریشه کن کردن گروه‌های مسلح در ریف لاذقیه، وادار کردن گروه زیادی از عناصر مسلح برای فرار به داخل ترکیه، قطع تماس این گروه‌ها در ریف شمالی حلب، محاصره تدریجی خود حلب و گرفتن دوباره زمام امور توسط ارتش سوریه- در بزنگاه راهبردی قرار دارد.

به احتمال زیاد، برقراری آتش بس به 49 درصد مورد اشاره لاوروف، در مناطقی در جبهه جنوبی سوریه محدود شود زیرا کاهش تدریجی شدید مقبولیت عشایریِ عناصر مسلح و تلفات صدها نفری آنها در برابر استحکامات ارتش سوریه در منطقه درعا در 6 موج عملیات "طوفان جنوب" در طول تابستان، این گروهها را بیشتر در مسیر پذیرش آشتی و حل و فصل اوضاع خود قرار داده است.

اساسا سخن گفتن از نقشه کامل هرگونه آتش بس، پیش از تفاهم درباره طبقه بندی گروه‌های مسلح به  تروریست و میانه رو زود است؛ بویژه که روسها بر درج دو گروه مسلح جیش الاسلام و احرار الشام در فهرست گروه‌های تروریستی اصرار می ورزند. چه بسا این اصرار روسیه باعث پیچیدگی صحنهِ اساسا پیچیده و تودرتو در جبهه های نبرد می شود.

در سایه این شرایط، این فرصت که ترکیه و عربستان بتوانند به هدف خود از طریق اشاره تلویحی به دخالت نظامی در خاک سوریه - به منظور باج خواهی از روس‌ها و سوری‌ها و مجبور کردن آنها به توقف عملیات نظامی خود در لحظات سرنوشت ساز- برسند، کمرنگ می شود.

انتهای پیام/


ویدیو مرتبط :
آتش بس جدید در زبدانی سوریه