فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



درخواست از وزیر علوم برای ارتقا گستره فعالیت پایگاه استنادی جهان اسلام


به گزارش ایرنا، محمدجواد دهقانی چهارشنبه در بازدید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری از مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در شیراز افزود: اینكه فعالیت این پایگاه استنادی به كشورهای اسلامی محدود باشد، انگیزه لازم رادر محققان برای نمایه كردن مقالات خود در این پایگاه ایجاد نمی كند.
وی اظهار كرد: با توجه به سیاست های حوزه علم و فناوری كشور مبنی بر تبدیل ایران به مركز ثبت مقالات علمی، حمایت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری از پایگاه استنادی جهان اسلام برای افزایش مرجعیت علمی این مركز در جهان ضروری است.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام گفت: با توجه به گستره فعالیت این مركز، باید دیتاسنتر این پایگاه ارتقا یابد یا پاسخگوی همه مراجعان از سراسر دنیا باشد.
وی ادامه داد: این پایگاه استنادی هم اینك حدود سه هزار نفر مراجعه كننده به صورت متوسط در هر ماه دارد و مرجع علمی 285 هزار صفحه وب در اینترنت مربوط به این پایگاه استنادی است.
دهقانی بااشاره به برنامه های پایگاه استنادی علوم جهان اسلام برای كیفیت بخشی به مقالات نمایه شده گفت: در سال 93 حدود چهار هزار و 138 مجله در این پایگاه نمایه می شد كه پس از تصویب آیین نامه ای، 829 مجله با بار علمی و كیفی پایین از فرایند نمایه سازی خارج شدند.
وی اظها ركرد: این مركز همچنین به دنبال ایجاد نظام رتبه بندی مجلات علمی است كه مشخص كند هر یك از مجلات در چه رتبه و چه جایگاهی در پایگاه استنادی جهان اسلام نمایه می شوند.
رئیس مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری همچنین گفت: در سال 94 شاهد رشد 18 درصدی درخواست های دانشگاه ها و موسسات تحقیقات ایران برای قرار گرفتن در رتبه بندی این پایگاه بوده ایم.
دهقانی افزود: در سال 93 حدود 118 دانشگاه از ایران در پایگاه استنادی جهان اسلام رتبه بندی می شدند كه در سال 94 شمار آنها به 139 دانشگاه افزایش یافت.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام با بیان این كه سه میلیون و 500 هزار مقاله در این پایگاه در دسترس محققان قرار دارد، گفت: تبدیل این پایگاه و مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری به پایگاه تامین همه نیازمندهای اطلاعات علمی كشور ، گامی مهم در راستای نظام مند كردن هزینه های كشور در این عرصه خواهد بود.
وی اظهار كرد: توسعه پایگاه های طرح های كاربردی پایگاه استنادی جهان اسلام نیز با هدف نظام مند ساختن و كسب آمار دقیق از وضعیت ارتباط دانشگاه ها با بخش های صنعتی و سایر نهادها نیز می تواند گامی موثر و مفید در نظام علمی كشور باشد.
دهقانی همچنین نظام مند كردن پروانه های ثبت اختراع در كشور (patents) در مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری را خواستار شد.
سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام در ادامه ضرورت بهره گیری از تجارب كشورهای پیشرو در عرصه نمایه سازی مجلات علمی را یادآور شد و گفت: این كه نشریات علمی كشور مكانیزه نیست و هر مجله ای با یك فرمت و قالب منتشر می شود، از مشكلاتی است كه در عرصه انتشار مقالات علمی وجود دارد.
رئیس مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری همچنین گفت: اعتلای معیارهای رتبه بندی دانشگاه ها در این مركز می تواند دسته بندی موضوعی دانشگاه ها را فراهم آورد؛ به عنوان نمونه در هر حوزه علمی مانند كاشت حلزون، بتوان مشخص كرد كه كدام دانشگاه ها پیشرو هستند.
سنگ بنای مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری سال 1369در تفاهم نامه ای بین وزارت آموزش عالی وقت و فرهنگستان علوم جهان سوم نهاده شد و فعالیت آن تحت عنوان كتابخانه مركز اطلاع رسانی علوم با مصوبه هیات وزیران در شهر شیراز آغاز شد.
در سال 1387 این كتابخانه به مركز پژوهشی ارتقا یافت و ماموریت هایی همچون ایجاد نظام مبادله الكترونیك اطلاعات بین محققان ایرانی و منطقه ای در همه حوزه های علوم و فناوری، ساماندهی دانش مكتوب داخلی، برقراری ارتباط علمی با سازمان های بین المللی همچون سازمان علمی، فرهنگی و تربیتی ملل متحد (یونسكو)، سازمان همكاری های اقتصادی(اكو) و كنفرانس اسلامی، انتشار نشریات علمی، پژوهش در حوزه كتب و فناوری را دنبال كرده است.
این مركز منطقه ای اطلاع رسانی علوم و فناوری علاوه بر ایجاد زیرساخت های ارائه خدمات به پژوهشگران دانشگاهی و غیردانشگاهی كشور، از طریق پایگاه اینترنتی http://ricest.ac.ir به بازدیدكنندگان به صورت اینترنتی خدمات ارائه می كند.
پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) نیز در ساختمان این مركز مستقر است. این پایگاه استنادی پس از پایگاه های موسسه اطلاعات علمی (ISI) و اسكوپوس، سومین نظام استنادی جهان است كه به ابتكار جمهوری اسلامی ایران و با تفاهم كشورهای عضو سازمان همكاری اسلامی (كنفرانس اسلامی سابق) شكل گرفته و به محققان منطقه، جهان اسلام و دیگر نقاط جهان خدمات علمی ارائه می كند.
2027/ 5054

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
فعالیت های پایگاه تابستانی - کارگاه: علوم