قوانین و وظایف کلی بازیکن لیبرو در والیبال


پست لیبرو در ورزش والیبال نقش اصلی دفاع را برعهده دارد. قوانین و وظایق مربوط به بازیکن لیبرو کمی متفاوت با بازیکنان پست های دیگر در رشته ورزشی والیبال است.

در والیبال، لیبرو (Libero) به بازیکنی گفته می شود که در دفاع متخصص است. پست تدافعی لیبرو در والیبال اصلا از همان پست لیبرو در ورزش فوتبال گرفته شده است. پستی که توسط فرانس بکن بایر (Franz Beckenbauer) بازیکن اسبق تیم ملی فوتبال آلمان در دهه هفتاد میلادی شکل پیدا کرد و به جهان فوتبال معرفی شد.

لیبرو در والیبال ، بازیکن لیبرو در والیبال ، آشنایی با والیبال

قوانین پست لیبرو در والیبال

رسما پست لیبرو والیبال در سال 1998 توسط فدراسیون جهانی والیبال (FIVB) تعریف شد. به دلیل آنکه این پست، پستی دفاعی تلقی می شد و بازیکنی که در این پست بازی می کرد نقشش شبیه بازیکن لیبرو یا همان Sweeper در فوتبال بود، این پست همان لیبرو نام گذاری شد. 

محدودیتهای قوانین پست لیبرو در والیبال :

1- هر تیم این حق را دارد که حداکثر یک بازیکن لیبرو در زمین داشته باشد.2- بازیکن لیبرو می بایست از لباسی استفاده کند که رنگ آن با دیگر هم تیمی ها متضاد باشد.3- لیبرو اجازه زدن سرو (سرویس)، بلوک کردن و یا سعی در بلوک کردن توپ (در دیوار دفاعی) را ندارد.4- تعویض بازیکن لیبرو جزو تعویضی های بازی به حساب نمی آید ( بدین ترتیب تعداد تعویض در این پست نا محدود است.)

 5- تعویض بازیکن لیبرو می بایست فقط زمانی صورت گیرد که توپ خارج از زمین است و یا بازی به هر دلیلی متوقف است.

6- بازیکن لیبرو حق حمله ندارد و نمی تواند در حمله تهاجمی شرکت کند (اما اگر به طور تحمیلی مجبور شد می تواند پاس حمله بدهد به شرط اینکه شرایط خاصی را رعایت کند).7- بازیکن لیبرو حق ندارد به بازیکن های جلو اضافه شود و همیشه جزء سه نفر عقب زمین است یک لیبرو مانند بازیکنان دیگر دارای شماره خاص خود است.

لیبرو در والیبال ، آشنایی با والیبال ، قوانین لیبرو

مسئولیت و قانون تعویض بازیکن پست لیبرو در والیبالوظایف و خصوصیات بازیکن لیبرو در والیبال:

1- این بازیکن متخصص در وظایف دفاعی در منطقه back row است و قابلیت آنرا دارد که توپهای ضربه زده شده از سمت حریف را جهت کسب امتیاز جمع کرده و آنها را به سمت بازیکنان خودی کنترل کند تا آنها با توپهای کنترل شده تدارک حمله را ببینند.

2- این بازیکن معمولا از قدرت خوبی جهت دفع و جمع کردن ضربات برخوردارست.3- بازیکن لیبرو باید از سرعت خوبی برای حرکت در زمین بویژه در خط عرضی برخوردار باشد.4- این بازیکن حالت تعدیل در بازیکن مهاجم بوجود می آورد یعنی بازیکن مهاجمی که سه دور در خط جلو بازی می کند و به صورت چرخشی باید به عقب برگردد در این زمان، با ورود لیبرو به جای آن سه دور می تواند به راحتی بر روی نیمکت استراحت کند.

توجه داشته باشید : بازیکن لیبرو می تواند همچنین کاپیتان تیم نیز باشد.

لیبرو در والیبال ، آشنایی کامل با پست لیبرو در والیبال


ویدیو مرتبط :
سرجیو سانتوس(بهترین لیبرو تاریخ والیبال جهان)