پاسخ وزارت بهداشت به ایراد دیوان محاسبات درباره اعتبارات "تحول سلامت"


قائم مقام وزیر بهداشت به اخبار مربوط به سوختگی کودکی در بیمارستان صومعه‌سرا و همچنین ایراد دیوان محاسبات بر چگونگی هزینه‌کرد اعتبارات طرح تحول نظام سلامت پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سرویس سلامت خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، دکتر ایرجی حریرچی در نشستی خبری درباره خطاهای درمانی با اشاره به خبر اخیر مبنی بر سوختگی کودکی در بیمارستان صومعه سرا، گفت: بحث خطاهای درمانی از موضوعات مهم در دنیاست. البته نباید فوری گفت که پزشک در این خطاها مقصر است بلکه برخی از این خطاها سیستماتیک و ناشی از نظام موجود است.

وی با اشاره به احساس بالا رفتن خطاهای پزشکی در کشور در ماه‌های اخیر افزود: نکته‌ای که در این زمینه وجود دارد این است که ایجاد فضای مجازی که در آن اخبار سریعا منتشر می‌شود و نقش خبرنگار برای صحت سنجی آن از بین می‌رود، این اخبار را سریعا منتشر می‌کند.

حریرچی به برخی اخبار درباره سوختگی نوزادی که به دلیل بیماری زردی در دستگاه قرار گرفته بود و گفته می‌شد که به دلیل درجه بالای دستگاه دچار سوختگی شده، اشاره و اظهار کرد: این خبر منتشر و گفته شده که نوزاد دچار سوختگی شده است. حتی ممکن است پدر نوزاد نیز این را مطرح کرده باشد که ما او را درک می‌کنیم؛ چراکه بعد از 9 سال صاحب بچه شده و ممکن است که اشتباه استنباط کرده باشد یا کسی چنین موضوعی را به او گفته باشد.

وی با بیان اینکه نگاه یک پزشک به این نوزاد همه چیز را مشخص می‌کند، ادامه داد: اگر این نوزاد دچار سوختگی شده بود آیا ممکن بود که قسمتی از بدنش بسوزد و قسمت دیگری نسوزد؟ یعنی حرارت به یک قسمت زانو رسیده و قسمت دیگر آن دچار سوختگی نشده است؟

وی با بیان اینکه درصد بالای سوختگی در نوزاد منجر به فوت می‌شود، از زنده بودن این نوزاد خبر داد و افزود: این نوزاد اکنون در بیمارستان 17 شهریور تحت درمان است. همچنین سه متخصص پوست ما او را دیده‌اند و بیماری "فو راس" را برای او تشخیص دادند که به درمان آنتی بیوتیک هم پاسخ می‌دهد. همچنین نوزاد دیشب شیر خورده و این یعنی اینکه به درمان پاسخ داده است. بنابراین متخصصین پوست ما سوختگی نوزاد را کاملا رد کرده‌اند. البته ما شرایط والدین کودک را درک می‌کنیم. البته اقدامات درمانی بیماری "فور اس" را برایش انجام می‌دهیم که تا کنون هم به درمان پاسخ داده است.

چرا این روزها از خطاهای درمانی زیاد می‌شنویم؟

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه با بیان اینکه متاسفانه خطاهای پزشکی در همه کشورهای دنیا رخ می‌دهد، گفت: حتی یک مورد از خطای درمانی نیز زیاد است و راه حل آن این است که اصول ایمنی بیمار را که پیچیده و پرهزینه هستند، انجام دهیم. البته دلیل اینکه اخبار خطاهای درمانی را در کشور اخیرا زیاد دیده و شنیده‌ایم، اولا فضای رسانه‌ای موجود و دوما حساسیت شخص وزیر و وزارت بهداشت به این موضوع است. به طوری که وزیر بهداشت دستور داده‌اند که در این موارد ناظران طوری رسیدگی کنند که انگار خطایی برای خانواده‌ خودشان رخ داده است.

حریرچی همچنین گفت:‌ برآورد ما این است که با توجه به اعتباربخشی‌ ما در بیمارستان که قسمت عمده‌ای از این اعتباربخشی مربوط به اقدامات پیشگیرانه است، خطاهای درمانی ما کاهش یافته است. البته این میزان ایده‌آل نیست و یک مورد این خطاها نیز زیاد است البته گاهی اخبار ناشی از این است که برخی افراد از چیزی ناراضی بودند و این نارضایتی در فضای رسانه‌ای منتشر شده است.

وی با بیان اینکه ارقام خطاهای درمانی در کشور‌های دنیا از جمله آمریکا قابل توجه است، گفت: بنابراین باید اقدامات جدی‌تر و بیشتری در این زمینه انجام دهیم. البته خطاهای درمانی هنوز وجود دارند و بیشتر سیستماتیک هستند.

گزارش دیوان محاسبات از هزینه‌کرد اعتبارات "تحول سلامت" و ایرادی که گرفته شد

قائم مقام وزیر بهداشت در ادامه در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره گزارش دیوان محاسبات از چگونگی هزینه کرد اعتبارات طرح تحول سلامت، گفت: این گزارش باید به دقت خوانده شود.

کل اشکالاتی را که دیوان محاسبات گرفته مربوط به 19 میلیارد و 200 میلیون تومان یعنی 0.4 درصد از کل بودجه 4 هزار و 800 میلیاردی هدفمندی بوده است؛ این یعنی 99.6 درصد این هزینه‌کرد را دیوان محاسبات تایید کرده است که ما از آنها تشکر می‌کنیم.

حریرچی با بیان اینکه بنابراین قسمت اعظم هزینه کرد ما مورد تایید بوده، گفت: اشکالی که گرفته شده درباره انتقال منابع به سال بعد است؛ در این زمینه ما توضیح داده‌ایم که این موضوع جزو اختیارات قانونی ماست و با توجه به اینکه برخی تخصیص‌های ما در روزهای انتهایی سال داده شد، دانشگاه‌های ما اختیار انتقال منابع به سال بعد را دارند.

وی درباره اشکالی که دیوان محاسبات از 0.4 درصد کل بودجه هدفمندی گرفته بود و گفته شده بود که بابت هدایا هزینه شده است، گفت: بر اساس بند پنج مصوبه هدفمندی در 27 اردیبهشت 93 دولت، نحوه هزینه کرد را جزء به جزء مشخص کردهاست. مثلا گفته شده که 550 میلیارد برای بیمه افراد فاقد بیمه هزینه شده است و سایر هزینه‌ها نیز در آن آمده است. حال بند پنج مصوبه می‌گوید که وزارت بهداشت مجاز است تا یک درصد از اعتبارات موضوع بند الف این تصویب نامه را بابت ترویج، مدیریت و پایش طرح تحول نظام سلامت هزینه کند؛ یعنی میزان آن 48 میلیارد تومان می‌شود.

وی ادامه داد: بنابراین مواردی بوده که افراد وزارت بهداشت خارج از ساعات اداری خدماتی را انجام داده‌اند یا مشاورین بین المللی برای رسیدگی به طرح آمده‌اند که این میزان برای آن پرداخت شده است.

وی با بیان اینکه ما برای هزینه کردهای خود، مقام تشخیصی داریم که یا وزیر بهداشت است یا شخصی است که وزیر بهداشت انتخاب کرده‌اند. همچنین افرادی هم به عنوان نماینده وزارت اقتصاد هستند که بعدا توسط دیوان محاسبات به این موضوعات هم رسیدگی می‌شود. در حال حاضر در حال بحث روی این موارد هستیم. البته از نظر ما در اکثریت موارد تخلفی نبوده است و اگر اشکالی باشد با توجه به منابع دیگر قابل جابجایی و امکان رسیدگی قانونی آن وجود دارد. البته از نظر ما عملکرد درست بوده و هر یک ریال هم باید بررسی شود. بنابراین امیدواریم در چند ماه آینده بتوانیم حقانیت خود را اثبات کنیم.

ادامه دارد...


ویدیو مرتبط :
طرح تحول سلامت بدون پشتوانه و گله های وزیر بهداشت