سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آیت‌الله سعیدی: نامه‌های رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپا نمونه‌ای از رفق و مدارا بود


آیت‌الله سعیدی: نامه‌های رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان اروپا نمونه‌ای از رفق و مدارا بود

فارس/ امام جمعه قم با اشاره به اینکه در ارتباط با بیگانگان ابتدا رفق و مدارا باید صورت بگیرد چرا که در سیره تربیتی معصومین(ع) نیز به آن اشاره شده است، گفت: نامه‌های رهبر انقلاب خطاب به جوانان اروپا نمونه‌ای از رفق و مدارا بود.

آیت‌الله سید محمد سعیدی امشب در مراسم عزاداری رحلت حضرت محمد (ص) و امام حسن مجتبی (ع) که در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار کرد: یکی از نکته‌های مهم در بزرگداشت مراسم رحلت و شهادت اهل بیت تامل و تفکر درباره سیره، مطالبات و ماموریت‌های آنان در کنار انتظاراتی که از ما به عنوان محب شیعه دارند، است.

امام جمعه قم افزود: همانطوری که در این حرم‌ها مشرف می‌شویم باید باری هم برداریم به طوری که اینجا باراندازی برای بار گناهان است و به برکت زیارت این حرم‌ها از ائمه معصومین درخواست می‌شود که بار ما سبک شود.

وی بیان کرد: بهترین زیارت و مراسمی که برای اهل بیت برگزار می‌کنیم این است که هم اظهار ادب داشته باشیم و هم ببینیم چه انتظاری آنها از ما داشته‌اند.

سعیدی عنوان کرد: یکی از جلوه‌های رفتاری نبی مکرم اسلام حضرت محمد (ص) و امام حسن مجتبی (ع) مسئله رفق و مدارا با دیگران است، این موضوع وقتی شکل می‌گیرد که دو ویژگی وجود داشته باشد نخست موقعی که انسان با دیگری در ارتباط باشد و دوم برای سختی این دیدار مدارا تعریف شده است.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) خاطر نشان کرد: در روایتی دیگر پیامبر اسلام فرمودند خدای متعال من را به فرایض و واجبات امر کرده است و هم سطح با این مباحث باید با مردم مدارا کنم، بر این اساس پیامبر در طول 23 سال عمر رسالت خود به همراه ائمه معصومین 273 سال برای ما یک سیره بزرگی از معارف بر جای گذاشته‌اند که در اختیار ما اکنون قرار دارد، همچنین پیامبر برای پیشبرد اهداف عالی اسلام مدارا می‌کردند و به عبارتی دیگر استواری در حق را با مدارای خلق خدا جمع کردند.

امام جمعه قم تبیین کرد: هنگامی که فرعون طغیان کرد و برنامه‌های مفسد او در جامعه بنی اسرائیل شکل گرفت خداوند حضرت موسی(ع) و هارون را مشترک اعزام کرد تا رفتار فرعون تغییر کند، خدای باری و تعالی راضی نشد که هارون و حضرت موسی(ع) با مدارا با چنین فردی سخن بگویند چون از هر نظری به جامعه ظلم کرده بود.

وی یادآور شد: وقتی انبیاء چیزی را به عنوان خط رفتاری خود مطرح می‌کنند طبیعتا این رفتار را از ما نیز می‌خواهند لذا در روایتی حضرت امیرالمومنین علی (ع) خطاب به مالک اشتر می‌فرمایند سخت‌گیری را با لحن نرم بیامیز و تا آنجا که مدارا جای دارد این راه را ادامه بده و اگر سخت‌گیری دیده شد، تو هم سخت‌گیری را انجام بده.

تولیت آستان مقدس حضرت فاطمه معصومه(س) تشریح کرد: نباید از این بحث این نتیجه‌گیری شود چنانچه اگر مدارا جزء رفتار ماست برای گرفتن حق کوتاه بیاییم، در اسلام ایجاد اجرای احکام الهی با رفق و مدارا گره خورده است بنابر این در ارتباط با بیگانگان در حد و حدود خود این مسئله محفوظ است.

وی در پایان اظهار کرد: نمونه بارز این رفق و مدارا دو نامه‌ای بود که رهبر معظم انقلاب خطاب به جوانان غربی نوشتند در حالی در همین فرانسه اتفاقاتی به دست داعشی که اروپایی‌ها ساخته بودند شکل گرفت اما رهبری فرمودند با پدر و مادرهای شما کاری نداریم چرا که شما فطرت و عقاید شما با اسلام نزدیک است، لذا همانطور که امام امت، رهبر ما فرمودند در کنارش مسئولان حق را باید بگویند اما باید همراه با رفق و مدارا باشد.

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
نامه رهبر معظم انقلاب به جوانان اروپا