گسترش فعالیت‌های تهیه‌کنندگی لئوناردو دی‌کاپریو؛ داستان‌های غیرمتعارف برای سینما


گسترش فعالیت‌های تهیه‌کنندگی لئوناردو دی‌کاپریو؛ داستان‌های غیرمتعارف برای سینماجام جم/ لئوناردو دی‌کاپریو همزمان با نامزدی در رشته اسکار بهترین بازیگر سال، فعالیت‌های تهیه‌کنندگی‌اش را گسترش می‌دهد. این بازیگر 41 ساله سینما اعلام کرده شرکت مستقل فیلمسازی او آپیان وی‌پروداکشن در سال جدید میلادی چند فیلم سینمایی را تولید خواهد کرد.
اولین فیلم در این رابطه «امپراتوری قلعه سنگی» نام دارد. این فیلم براساس داستان یک کتاب علمی ـ تخیلی ساخته می‌شود که هنوز روی پیشخوان کتابفروشی‌ها قرار نگرفته است. این کتاب در دست انتشار را کایلا اولسن نوشته و حال و هوایی آینده‌نگرانه دارد. دی‌کاپریو امتیاز برگردان سینمایی کتاب را خریداری کرده و آن را با مشارکت کمپانی پارامونت تهیه و تولید خواهد کرد. خانم اولسن هم به عنوان مشاور فیلمنامه‌نویس با این پروژه سینمایی همکاری خواهد داشت. فیلم فعلا در مرحله ابتدایی پیش‌تولید قرار دارد و تا یک ماه دیگر مشخص خواهد شد کدام فیلمنامه‌نویس کار نگارش فیلمنامه اقتباسی آن را انجام خواهد داد. پس از آماده شدن فیلمنامه، تهیه‌کنندگان فیلم سراغ انتخاب کارگردان و بازیگران اصلی آن می‌روند. نکته جالب این که بازیگر اصلی فیلم یک دخترخانم جوان است، نه یک کاراکتر مرد. به همین دلیل می‌توان مطمئن بود دی‌کاپریو امتیاز برگردان سینمایی کتاب را برای آن خریداری نکرد که یک فیلم سینمایی برای خودش در نقش اصلی فراهم کند!
البته نزدیکان دی‌کاپریو می‌گویند وی نقش کوتاه و ویژه‌ای در امپراتوری قلعه سنگی به عهده خواهد داشت که نقش و کاراکتر مهم و تعیین‌کننده‌ای هم هست. ولی بار اصلی ماجراهای این اکشن ماجراجویانه روی دوش کاراکتر جوانی به نام ادن است که سال 2049 زندگی آرامی در شهر خود دارد. داستان فیلم که البته قابل پیش‌بینی است، در دنیایی اتفاق می‌افتد که تغییرات آب و هوایی، مهمترین موضوع زندگی اهالی کره زمین است. بدی آب و هوا، جامعه بشری را در آستانه نابودی و تخریب قرار داده است. زمانی که یک گروه افراطی به نام ولف‌پک با یک کودتا علیه دولت مرکزی زمام امور را در دست می‌گیرد، شرایط زندگی مردم بدتر می‌شود. ادن از اردوگاه کار اجباری که توسط حکام جدید احداث شده، فرار می‌کند. او به جزیره‌ای متروکه پناه می‌برد و از آنجا ـ که محل امنی برای اختفاست‌ ـ با همکاری سه دختر نوجوان دیگر، مبارزه‌ای سنگین را علیه دیکتاتوری آغاز می‌کند. در طول سفر و مبارزه، ادن به جستجوی پدر گمشده‌اش هم می‌پردازد. بزودی این کاراکتر شورشی متوجه می‌شود کلید اصلی مبارزه با ولف‌پک است. در عین حال، پدر گمشده ادن هم می‌تواند در ارتباط با موضوع مبارزه با ولف‌پک، نقش مهم و تعیین‌کننده‌ای داشته باشد.
دی‌کاپریو، نوول امپراتوری قلعه سنگی را از طریق یکی از دوستانش پیدا کرد و خواند. وی که شدیدا تحت تاثیر ماجراهای نوول قرار گرفته بود، بلافاصله با کایلا اولسن تماس گرفت. اولسن به دی‌کاپریو گفته داستان کتاب را می‌توان گسترش داد و جلدهای دوم و سوم آن را هم نوشت. براساس صحبت‌هایی که بین این دو صورت گرفته، قرار است پس از تولید نسخه سینمایی کتاب، ‌اولسن کار نوشتن جلد دوم کتاب را شروع کند. از این خانم نویسنده نقل شده که در صورت پرفروش شدن فیلم، او نگارش جلدهای بعدی را بسرعت در دستور کار قرار می‌دهد! منتقدان سینمایی به شباهت‌های کلی داستان کتاب اولسن با فیلم‌های موفقی مثل «بازی‌های هانگر» و Divergent اشاره می‌کنند. هر دو فیلم حال و هوایی علمی ـ تخیلی داشته و یک دختر نوجوان در مرکز ماجراجویی‌های آنان قرار دارد. در عین حال، این فیلم‌ها به صورت یک مجموعه فیلم چند قسمتی تهیه و تولید شده است. این اولین‌بار است که شرکت فیلمسازی دی‌کاپریو سراغ داستانی با حال و هوای اکشن و علمی ـ تخیلی می‌رود و موفقیت مالی فیلم می‌تواند این بازیگر را به سمت تولید تعداد بیشتری فیلم از این نوع بکشاند. این در حالی است که نوول امپراتوری قلعه سنگی، جایی برای عرض‌اندام دی‌کاپریو در مقام بازیگر نمی‌گذارد.
این بازیگر می‌گوید: «موقع مطالعه نوول‌های در دست انتشار یا منتشر شده به دنبال نقشی برای خودم نیستم! مهم‌ترین نکته جذاب بودن داستان‌ها و امکان تبدیل‌شدن‌شان به یک فیلم سینمایی خوب است. حالا اگر نقشی هم برای من در آنها پیدا شود، خوشحال‌تر می‌شوم. طی سال پیشنهادهای خوبی برای بازی در فیلم‌ها به من می‌شود. به همین دلیل، نگران یک نقش خوب یا پیدا شدن فیلمی برای بازی نیستم. واقعیت این است که طی سال‌های اخیر سعی‌ کرده‌ام نقش‌هایم را با دقت انتخاب کرده و بازی در هر فیلمی را نپذیرم. البته مساله فروش فیلم‌ها در جدول گیشه نمایش اهمیت زیادی دارد، ولی پارامتر من برای انتخاب نقش و فیلم چیز دیگری است. به دنبال نقش و کاراکترهایی هستم که حرفی برای گفتن داشته باشند و تا مدت‌ها در ذهن و یاد تماشاگر بمانند. این نکته مهم‌تر از بیشتر شدن تعداد صفرهای رقم فروش فیلم در سالن‌های سینماها‌ست.»
کارنامه کاری دی‌کاپریو از عملکرد او به گفته‌های بالا حکایت می‌کند. کارگردان اغلب فیلم‌های او فیلمسازان سرشناس و غیرمتعارف عالم سینما بوده‌اند و در راس آنها مارتین اسکورسیزی قرار دارد. تازه‌ترین فیلم او «از گور برخاسته» توسط آلخاندرو گونزالس ایناریتو، فیلمساز مطرح مکزیکی ساخته شده است. این درام اجتماعی پرتنش در مراسم جوایزه کره طلایی (گلدن گلوب) جوایز بهترین فیلم، کارگردان و بازیگر مرد رشته درام را گرفت. دی‌کاپریو که تا به حال چندبار نامزد دریافت جایزه اسکار شده، برای بازی در این فیلم هم نامزد شده است. دی‌کاپریو که در از گور برخاسته با گریمی متفاوت جلوی دوربین ظاهر شده، نقش شکارچی بخت‌برگشته‌ای را بازی کرده که توسط چند شکارچی دیگر تا یک قدمی مرگ می‌رود. او که به طرز معجزه‌آسایی زنده مانده، برای انتقام برمی‌گردد و باعث خلق یکسری ماجراجویی دلهره‌آور می‌شود. نکته جالب این که فروش این درام غیرمتعارف اجتماعی در آمریکای شمالی هم‌اکنون به بالای 120 میلیون دلار رسیده است.


منبع: جام جم


ویدیو مرتبط :
لئوناردو دی کاپریو