شرهانی، یادگار شهدای لشکر 14 امام حسین (ع)


در کیلومتر 45 جاده دهلران اندیمشک در منتهی‌الیه جاده عین خوش- چم سری(جاده شهید خرازی) و در نزدیکی پاسگاه چم‌سری، منطقه شرهانی و یامان عملیات محرم قرار دارد.

به گزارش ایسنا، این یادمان در واقع مقر گروه تفحص لشکر 14 امام حسین(ع) اصفهان بود که در این منطقه و محدوده فکه شمالی و زبیدات عراق به تفحص شهدا می‌پرداختند و شهدای تفحص شده را در معراج شهدای آن نگهداری کرده و سپس به معراج شهدای اهواز منتقل می‌کردند.

در سال 1388 پیکر مطهر یک شهید گمنام در این محل به خاک سپرده شد که امروز زیارتگاه زائران و کاروان‌های بازدیدکننده از این منطقه است.

عملیات محرم در هشتم دی ماه 61 توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی با رمز «یا زینب» در این منطقه انجام گرفت، همچنین در این منطقه تعدادی از عزیزان ارتش جمهوری اسلامی ایران به شهادت رسیده و عده‌ای مفقود شدند.

پل دویریج: در مسیر جاده عین خوش به پاسگاه چم‌سری پلی به روی رودخانه دوبریج قرار دارد که در شب عملیات محرم بر اثر بارندگی شدید و جاری شدن سیلابی سهمگین، رودخانه دویرج به طور غیرمنتظره‌ای طغیان کرد و 30 تن از رزمندگان لشکر 14 امام حسین(ع) را که در کنار دو برج آماده عملیات شده بودند با خود برد. این پل اکنون به نام شهدای عملیات محرم نام گرفته است.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
لشکر 14 امام حسین