سلامت


2 دقیقه پیش

لیپوماتیک

لیپوماتیک به عنوان یک روش مناسب برای لاغری موضعی شکم، پهلو، ران و اطراف ران ، ناحیه پشت، غبغب و بازو شناخته می شود ، لیپوماتیک در واقع یک دستگاه قدرتمند و هوشمند است که ...
2 دقیقه پیش

با شجاعت پایان همکاری منفعلانه نظام پزشکی با وزارت بهداشت را اعلام کنید

سلامت نیوز:رییس نظام پزشکی‌ مازندران با ارسال نامه ای به علیرضا زالی رئیس کل نظام پزشکی طرح تحول سلامت را همانند طرح مسکن مهر و پرداخت یارانه عمومی دانست و با تاکید بر ...



دو سوم منشاء بیماری های نوپدید و بازپدید، حیوانات هستند


سلامت نیوز:دکتر طلعت مختاری آزاد دربرنامه "گفت‌وگوی علمی" رادیو گفت‌وگو، با اشاره به منشاء بیماری های نوپدید و بازپددید که دو سوم آنها حیوانی هستند، گفت: حیوانات به تنهایی عامل این بیماری ها نیستند، بلکه خود انسان با ایجاد تغییرات در محیط زندگی حیوانات، باعث می شود بیماری هایی که برای آنها بوده است، دچار تغییرات شوند و انسان ها را نیز بیمار کنند.
برنامه "گفت‌وگوی علمی" با موضوع نوپدید و بازپدید و با حضور دکتر طلعت مختاری آزاد استاد دانشگاه و مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، دکتر احسان مصطفوی استاد دانشگاه و رئیس بخش اپیدمیولوژی و پایگاه تحقیقاتی بیماری های نوپدید و بازپدید انیستیتو پاستور ایران و دکتر محمود نبوی معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیردار ایران روانه آنتن شد.
دکتر طلعت مختاری آزاد در ابتدا به معرفی بیماری های نوپدید و بازپدید پرداخت و گفت: همانطور که از نام بیماری های نوپدید مشخص است، این دست از بیماری ها به بیماری هایی گفته می شود که تاکنون شناسایی نشده بودند و به تازگی ظهور پیدا کردند.
وی بیان داشت: گاهی نیز بیماری در سال های گذشته شناخته شده بودند ولی عامل آن شناسایی نشده بود. وقتی عامل بیماری، شناسایی می شود باز هم به عنوان بیماری جدید طبقه بندی می شود. بنابراین بیماری های نوپدید بیماری هایی هستند که یا جدید به وجود آمده اند و یا اینکه از قبل اطلاعاتی درباره بیماری داشته ایم اما عامل آن مشخص نشده بودند.
استاد دانشگاه و مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره بیماری های بازپدید نیز اظهار داشت: بیماری قبلاً وجود داشته است و مدتی هم نبوده است اما به دلایلی از جمله تغییر شرایط این بیماری ظهور و بروز پیدا کرده است.
در ادامه دکتر احسان مصطفوی استاد دانشگاه و رئیس بخش اپیدمیولوژی و پایگاه تحقیقاتی بیماری های نوپدید و بازپدید انیستیتو پاستور ایران گفت: در تعریف کلاسیکی که از بیماری های نوپدید ارائه شده است، حتی بیماری هایی که تا دیروز شناخته شده بود ولی امروز فرم جدیدی پیدا کرده اند، باز هم جزئی از بیماری های نوپدید محسوب می شوند. حتی اگر بیماری در سالیان گذشته در سطح کم گزارش شده بوده و در 20 سال اخیر افزایش قابل توجهی در تعداد بیماری ایجاد شده باشد، آن نیز در دسته بیماری های نوپدید طبقه بندی می شود.
وی در خصوص مخاطرات بیماری های نوپدید و بازپدید ابراز داشت: ما در بیماری های نوپدید و بازپدید با بیماری هایی روبرو می شویم، که هیچ آمادگی قبلی نداشته ایم و یا کمتر بوده است و حتی در مورد آن ذهنیتی نداشته باشیم و عامل آن را نشناسیم. اینها ما را با مخاطرات جدید روبرو می کند و اگر بیماری حالت همه گیر داشته باشد، می تواند تبعات اجتماعی و سیاسی زیادی داشته باشد.
وی تصریح کرد: لازمه این موضوع این است که مجامع و کشورهای مختلف آمادگی برای تشخیص سریع و به هنگام بیماری های نوپدید و بازپدید داشته باشند و حتی سیستم هشدار سریع را نیز باید طراحی کنند تا قبل از اینکه بیماری در انسان اتفاق بیافتد، بتوانیم پیش گویی کنیم که با بیماری نوپدید یا بازپدید روبرو هستیم.
در ادامه دکتر محمود نبوی درباره منشاء این بیماری ها گفت: منشاء 60 درصد این بیماری ها، حیوانات است و این به ما برای درمان و تشخیص کمک می کند. به عنوان مثال با شناسایی تغییراتی که در آنفولانزای پرندگان رخ می دهد، از وقوع بیماری در انسان جلوگیری می شود.
وی با تاکید بر کنترل به موقع بیماری های نوپدید و بازپدید خاطرنشان کرد: به همین منظور تیم های واکنش سریع در تمام کشورها آماده هستند تا اگر اپیدمی رخ داد، تشکیل شوند و بررسی و کنترل کنند. آزمایش ها به ما کمک می کند که به عنوان مثال چه نژادی در گردش است و اگر موارد غیر معمولی ببینیم، نیرو و امکانات اعزام می شود تا بیماری کنترل شود.
معاون مرکز مدیریت بیماری های واگیردار ایران با بیان اینکه با این بیماری ها بیشتر برخورد اجرایی داریم، اظهار داشت: در شبکه بهداشت و درمان با بیماری های جدید برخورد می کند و در این صورت آنها را گزارش می دهد و اگر از حدود معمول بیشتر شود و بیماری جدیدی باشد، اقدام به روش های اپیدمیولوژی و آزمایشگاهی می کنیم تا عامل جدید شناسایی شود و آن را کنترل کنیم.
در ادامه دکتر مختاری در خصوص گردش کاری در این حوزه در ایران بیان داشت: در مواجهه با بیماری هایی که ایجاد شد مانند مرس، سارس و آنفولانزای پرندگان، در همکاری نزدیک با مرکز مبارزه با بیماری ها بودیم و خیلی سریع توانستیم عامل بیماری را شناسایی کنیم.
وی افزود: البته این نیاز یعنی پیشرفت سیستم، همیشه وجود دارد ولی تا اینجا موفقیت آمیز بوده است.
مدیر گروه ویروس شناسی دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به منشاء بیماری های نوپدید و بازپددید که دو سوم آنها حیوانی هستند، اظهار داشت: حیوانات به تنهایی، عامل این بیماری ها نیستند، بلکه خود انسان با ایجاد تغییرات در محیط زندگی این حیوانات باعث می شود بیماری هایی که برای آنها بوده است، دچار تغییرات شوند و انسان ها را نیز بیمار کنند.
وی به عوامل مختلف ایجاد بیماری ها اشاره کرد و ادامه داد: هر تغییر کوچکی که در طبیعت ایجاد شود مانند تغییرات آب و هوا و اکوسیستم، می تواند تاثیر گذار باشد و بیماری جدیدی را ایجاد کند که پیش از آن در دنیا نبوده است.
وی با ذکر یک نمونه گفت: در جنگ جهانی اول بیماری آنفولانزا به وجود آمد و مرگ و میر آن بین 20 الی 50 میلیون نفر گزارش شده است که خیلی بیشتر از مرگ و میر خود جنگ بوده است. این ویروس سال ها وجود نداشت تا اینکه در سال 1977 همان ویروس دوباره در دنیا پدید آمد و کسی هم علت آن را نمی داند که چرا 30 سال وجود نداشت ولی دوباره ایجاد شد.
در ادامه دکتر مصطفوی به جنبه مضرات اقتصادی بیماری های نوپدید و بازپدید اشاره کرد و اظهار داشت: وقتی یک بیماری مرزهای یک یا چند کشور را مورد هجوم قرار دهد، اصطلاحاً همه گیری ایجاد شده است. بیماری هایی که قابلیت انتقال از طریق هوا را دارند این پتانسیل را خیلی دارند که فراگیری یا همه گیری ایجاد شود.
وی ادامه داد: در 20 سال اخیر با این دسته بیماری ها مواجه بودیم که اخیرا زیکا بازپدید شده است که بار اقتصادی زیادی داشته است اما برآورد دقیقی از آن نیست. اما در مورد "ابولا" که طی یک سال در چند کشور آفریقایی به وجود آمدند، حدود 5 میلیارد دلار، به این کشورها ضرر رسانده است.


ویدیو مرتبط :
بیماری هاری در حیوانات