سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



زمانی برای سیاست ورزی زنانه


در این بین محفلهای تبلیغی و سخنرانی های کاملا زنانه با حضور نامزدهای زن نیز بیشتر شده محافلی که فرصتی برای نطق ها و گفت و شنود های سیاسی در سیما و شمایلی زنانه شده است.
هر چند حضور ظاهری زنان در جلسه های تبلیغاتی نامزدها که در خیابان ها و ستادهای انتخاباتی مستقر در سطح شهر برگزار می شود نیز مشهود است اما حضور محتوایی زنان در این گونه جلسه های خیابانی منفعلانه است و بیشتر نقش همراهی را ایفا می کنند.
در مقابل زنان در محافل تبلیغی انتخاباتی خانگی خود به عنوان صاحبان کار و برگزار کننده با دعوت از نامزدهای مجلس مورد حمایت با اعتماد به نفس بیشتری برنامه ها و دورنمای عملکرد آنان را به چالش می کشند.
این جلسه های خانگی زنانه در سادگی و به دور از هر گونه فن بیان پیچیده و مبهم به بیان مشکلات زوایای زندگی زنان مربوط می پردازد و زنان نامزد همران بانوان برای حل این مشکلات نسخه می پیچند.
هر چند برخی خواسته های زنان در این جلسه های خانگی جنبه عاطفی و احساسی به خودش می گیرد و از ایده آل های سخن می گوید که در برخی مواقع مردان نیز عنوان نمی کنند.
مادر بزرگی که به همراه عروس و نوه جوان خود در یکی از این جلسه ها شرکت دارد می گوید: این همه مردان رفتند و آمدند و حرف زدند و سخنرانی کردند اما حاصل هیچ بود حالا یکبار هم بگذاریم یک زن برود شاید تغییری اتفاق بیفتد.
عروس و نوه اش نیز همان حرف مادربزرگ را می گویند هر چند در کلمات شان جسارت و صراحت بیشتری وجود دارد و نمایندگان مرد نشسته بر مسند مجلس را بی محابا نقد کنند.
دختر جوانی که دارای مدرک کارشناس ارشد علوم سیاسی است و خودش را جویای کار معرفی می کند می گوید: من چهار سال پبش به امید اینکه به مدد یکی از همین نماینده ها کاری برایم مهیا شود در تمام محافل تبلیغی نامزدهای مجلس شرکت کردم
آن زمان مدرک ام لیسانس بود اما اکنون با مدرک فوق لیسانس و با همان انگیزه و هدف دوباره در این جلسه ها شرکت می کنم.
وی می گوید: در استان ما تا الان هیچ نماینده ای از جنس زنان به مجلس راه نیافته است و در واقع نحوه تاثیر گذاری نمایندگان زن لرستان در مجلس املای نانوشته ای است که نمی توان غلط یا صحیح بودنش را مشخص کرد اما باید این فرصت را داد شاید توانستند موثر و مفید به حال زنان این دیار باشند.
زن 48 ساله خانه داری که میزبان برگزاری یکی از این جلسه های تبلیغاتی زنانه است می گوید: در این شهری که ما زندگی می کنیم زنان هنوز نتوانسته اند در موقعیت های اجتماعی برابری با مردان قرار گیرند اینکه منتظر بمانیم تا کسی بیاید و بگوید بفرمائید این حق شماست امید بیهوده ای است خود باید به پا خیزیم .
وی می افزاید :پس باید خودمان دست به کار شویم ما زنان در گام اول باید روحیه حمایت از همدیگر را از مردان یاد بگیریم به همدیگر کمک کنیم هر چند تا رسیدن به این باور در زنان فاصله زیادی وجود دارد.
بانوی دیگری که با اشتیاق بیشتری گفته هایی از سخنرانی نامزد دعوت شده را تایید می کند، می گوید: مجلس جای داد و بیداد نیست که هر کسی فریاد بزند پس حق با اوست قرار است در آنجا بدرستی همه مردم دیده و شنیده شوند و زنان نیز به عنوان نیمی از جمعیت که تنها در زمان انتخابات همه برای آن برنامه ریزی می کنند به چشم بیایند.
داوطلبان زن نیز در این بازار تبلیغاتی علاوه بر پرداختن به مشکلات عموم مردم اما بطور خاص تر به مشکلات زنان می پردازند و برای جلب حمایت هم جنسان خود از آینده ای سخن به میان می آورند که وعده حل شدن بخشی از مشکلات را می دهد.
هر چند تعداد زنان داوطلب نمایندگی مجلس در مقایسه با مردان بسیار کمتر است و شاید همین باعث می شود در سیمای تبلیغاتی شهر کمتر به چشم بیایند اما آنان نیز در جلسات سخنرانی و ارایه برنامه های امید بخش شان کم نیاورده اند و بعضا حتی سخنوری بهترند.
زنان شرکت کننده در جلسه تبلیغاتی انتخاباتی نامزد دعوت شده در حال بدرقه مهمان خود هستند که برخی امید به روزهای پیش رو را به بیرون از خانه آورده اند.
حالا دیگر شب به نیمه نزدیک شده است اما زنان حاضر در جلسه پذیرایی با طعم بحث ها و گفت و گوهای انتخاباتی خود را ادامه می دهند و به امید روزهای بهتر، اکنون را سپری می کنند.
در میان 146 داوطلب انتخابات مجلس شورای اسلامی در لرستان هشت نامزد زن وجود دارد که از این بین سه نفر در خرم آباد ، چهار نفر در بروجرد و یک نفر در الیگودرز با مردان رقابت می کنند .
لرستان دارای یک میلیون و 824 هزار و 489 نفر جمعیت است که از این بین یک میلیون و 409 هزار و 36 واجد شرایط شرکت در انتخابات هستند.
دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی همزمان با پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری در هفتم اسفندماه برگزار می شود.
1920/6001/1662

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
سیاست ما ، سیاست ما عین دیانت ماست ، سیاست روز ، سیاست ما ، دنیای سیاست