وزیر راه: در تهران ‌همه‌چیز قابل خرید و فروش است


وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه در تهران همه چیز کالایی و قابل خرید و فروش است، گفت: در این شرایط آب، درمان، هوا، عبور و مرور و سایر مسائل زندگی تبدیل به مساله می‌شود.

به گزارش ایسنا، عباس آخوندی در همایش ملی مدیریت خردمندانه فضای سرزمین که در دانشگاه تهران برگزار شد، اظهار کرد: تهران برای ما یادآور هویت و خاطره ایرانی نیست. وجه ممیز تهران با بقیه شهرها این است که میزان هرج و مرج آن بیش از بسیاری از شهرهای جهان است ولی چیزی که طبع ایرانی را به ذهن بیاورد و خرسندی از زندگی ایجاد کند وجود ندارد.

وی با بیان اینکه ما کالایی شدن را در بالاترین حد ممکن در تهران می‌بینیم، گفت: در تهران همه چیز قابل خرید و فروش است. در این شرایط آب، محیط زیست، درمان، هوا، عبور و مرور و همه چیز تبدیل به مساله می‌شود.

وزیر راه و شهرسازی همچنین به وضعیت سایر شهرهای کشور اشاره کرد و گفت: آنچه در طرح جامع سرزمین مورد غفلت قرار گرفته مفهوم ایران است.

آخوندی با بیان اینکه طی دو هزار و 500 ساله گذشته تمدن‌های زیادی از بین رفته‌اند، خاطرنشان کرد: سوریه و مصر عربی نبودند ولی عربی شدند در حالیکه ما هنوز مفهومی به نام ایران را داریم. سوال این است که راز ماندگاری ایران چیست؟

وی تصریح کرد: اگر منظور ما از ایران از سند تا فرات است چرا باید پدیده‌هایی مثل داعش و طالبان شکل بگیرد؟ اگر ایران از سیهون تا میان رودان است ما الان چه حس تعلقی به تاجیکستان و ازبکستان داریم.

وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه ایران فقط تهران نیست، گفت: ما از یک سو با حجم تراکم جمعیت در تهران مواجهیم جمعیت تهران و البرز طی سال‌های اخیر از هشت میلیون نفر به 15 میلیون نفر رسیده در حالیکه در جنوب کشور تراکم کشور 4.8 نفر درهر کیلومتر مربع است این نوعی عدم خرسندی از وضع موجود را نشان می‌دهد و آمارهای مهاجرت نخبگان از ایران این مساله را تایید می‌کند.

آخوندی تصریح کرد: شهرهایی مثل ملبورن استرالیا و ونکوور از نظر شاخص‌های شهر خوب در صدر شهرهای جهان قرار می‌گیرند که اگر فقط معیار شهر خوب باشد مردم باید سرزمین خود را رها کنند و به این شهرها بروند اما نمی‌روند این به مفهوم آن است که چیزهای دیگری هم وجود دارد که در برنامه‌ریزی مهم است و آن رویکردهای معرفتی است.

آخوندی در بخش دیگری از صحبت‌های خود اصلی‌ترین مساله در کالبد شهرها را مساله موبیلیتی (جابجایی) دانست و گفت: باید به سمت حمل و نقل ریل پایه برویم اما نسبت به این مساله بی‌توجه بوده‌ایم.

وزیر راه و شهرسازی به احداث شهرهای جدید اشاره کرد و گفت: هنوز ارتباط صدرا با شیراز، بهارستان با اصفهان، سهند با تبریز، هشتگرد و پردیس با تهران تعریف نشده است در حالیکه از احداث این شهرها بیش از 25 سال می‌گذرد. این نشان می‌دهد که نظام برنامه‌ریزی مبتنی بر سکونتگاه‌ها بدون توجه به جابجایی انجام شده است.

آخوندی در ادامه با اشاره به اینکه ایران دارای مرزهای آبی زیادی است، اما برخی کشورهای آسیای میانه حتی به یک متر آب هم دسترسی هم ندارند، گفت: متاسفانه دریا کمترین سهم را در زندگی مردم و اقتصاد کشور ایفا می‌کند.

وی تصریح کرد: دریا برای کشور یک مزیت بزرگ است اما در بحث جابجایی و منبع اقتصادی سهم بسیار اندکی را داراست.

در ابتدای این مراسم پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزیر راه و شهرسازی گفت: در دوره‌ای که مانیتورینگ طرح‌های توسعه شهری خاموش بود شاهد پروژه‌هایی بودیم که به تخریب محیط زیست پرداختند.

وی پروژه گردنه حیران، لواسان و پردیسبان آب یک را از جمله این پروژه‌ها دانست و گفت: از سال 1392 تلاش کردیم که این پروژه‌ها را متوقف کنیم و تا حدود زیادی موفق شدیم.

وی یکی از معضلات زندگی شهری را به شهرداری‌ها مرتبط دانست و گفت: شهرداری‌ها شهر را می‌فروشند که حقوق بدهند. یکی از استانداران می‌گفت سال 84 شهرداری شهرشان هشت هزار پرسنل داشته که امروز به 18 هزار پرسنل رسیده است. تا موقعی که شهرداری‌ها چنین بدنه‌ای دارند نمی‌توان انتظار کار زیربنایی و جدی داشت.


ویدیو مرتبط :
خرید و فروش کودکان در تهران