سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



اولویت اصلی بانک مرکزی کدام است؛ رشد یا کاهش تورم؟


اولویت اصلی بانک مرکزی کدام است؛ رشد یا کاهش تورم؟اقتصاد نیوز/ معاون اقتصادی بانک مرکزی پاسخ داد که بانک مرکزی ماموریت خود را توجه به رشد اقتصادی تعیین کرده یا کاهش تورم همچنان اولویت اصلی سیاست پولی است؟

پیمان قربانی در پاسخ به این سوال که اولویت اصلی بانک مرکزی توجه به رشد اقتصادی یا کاهش تورم است؟ عنوان کرد: از ابتدای مطرح شدن بسته خروج از رکود این بحث به صورت جدی مطرح شد که بسته خروج از رکود یک بسته کوتاه‌مدت است. یعنی قاعدتاً رویکرد بلندمدت دولت فراموش نشده و دولت به مسیر کاهنده تورم همچنان پایبند است. در این راستا، تلاش بانک مرکزی همچنان این است که در اجرای تسهیل پولی، اهداف تورمی به خطر نیفتد و ضمن رعایت تورم، به رشد اقتصادی حداکثر کمک خود را ارائه دهد.

وی ادامه داد: بانک مرکزی به هیچ عنوان اعتقاد ندارد که در فضای تورمی و به بهای از دست دادن دستاوردهای تورمی، به اهداف خود دست پیدا کند.

قربانی اضافه کرد: در اینکه رشد اقتصادی نیاز به تحریک دارد، شکی نیست. ولی در اینکه این تحریک به چه شیوه‌ای انجام شود، واقعیت این است که باید مجموعه‌ای از سیاست‌های اقتصادی به کمک بیاید و فقط سیاست‌های پولی نیست.

این مقام بانک مرکزی خاطرنشان کرد: هدف بانک مرکزی این است که در راستای تحریک رشد اقتصادی، به‌گونه‌ای گام بردارد که سیاست پولی هم بتواند کمک کند، ولی اهداف تورمی به خطر نیفتد. برای این منظور، بسته کوتاه‌مدتی برای بازه چندماهه کنونی، تدارک دیده شد. ولی مجدداً تاکید می‌کنیم که راهکارها نباید متمرکز و محدود به سیاست‌های پولی باشد و سیاست‌های مالی هم باید در هماهنگی کامل باشد.

وی تصریح کرد: تلاش بانک مرکزی این است که با توجه به قیدها و ملاحظاتی که گفته شد، همکاری و مساعدت لازم را داشته باشد. یعنی بحث بانک مرکزی این بود که در شرایط تنگنای مالی، حمایت از فعالیت‌های اقتصادی را انجام دهد و با توجه به دغدغه کاهش تورم و حفظ ارزش پول ملی، این نهاد بتواند هم تامین مالی، هم کاهش تورم و هم ثبات اقتصادی را به صورت همزمان جبران کند. اقدامات بانک مرکزی به منظور تسهیل پولی نیز مدیریت‌شده بود.

وی در ادامه این گفت‌وگوی با اقتصادنیوز عنوان کرد: این در حالی است که برخی از یک طرف می‌گویند چرا نقدینگی زیاد شد و از طرف دیگر، می‌گویند چرا رشد اقتصادی افزایش پیدا نمی‌کند. امری که نشان‌دهنده درخواست‌های ذاتاً متناقضی است که برخی از منتقدان از بانک مرکزی دارند. ولی سیاستگذار به این شیوه نگاه نمی‌کند و مجموعه‌ای از عوامل را می‌بیند.

وی در پایان گفت: شیوه کار بانک مرکزی هم به این صورت است که اقداماتی را برای فراهم کردن نقدینگی و تسهیل شرایط بانک‌ها صورت داده است که به شکل تجدید ساختار بدهی بانک‌ها، حضور فعال‌تر در بازار بین‌بانکی و اقدامات در نظر گرفته‌شده در بسته جدید خروج از رکود دولت -به شکل حمایت از برخی از صنایع- همگی در جهت تسهیل شرایط پولی در جامعه بوده و بانک مرکزی سعی کرده با نگاه به همه جوانب موضوع حرکت کند. طرح‌های کلان اقتصادی هم برآیند همه سیاست‌هاست و فقط به تصمیمات بانک مرکزی وابسته نیست.

با کانال تلگرامی «آخرین خبر» همراه شوید

منبع: اقتصاد نیوز


ویدیو مرتبط :
ادامه کاهش تورم یا افزایش رشد