شفیعی: خروجی اجلاس استانبول نباید به واگرایی در کنفرانس اسلامی منجر شود


سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران کشوری قدرتمند است و می‌تواند در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی تأثیرگذار باشد، گفت: امیدواریم خروجی و بیانیه اجلاس در راستای توجه به دیدگاه‌های همه کشورها باشد.

نوذر شفیعی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، با اشاره به نقش ایران در اجلاس استانبول،‌گفت: نقش هر کشوری در هر سازمانی تابع مولفه‌های قدرت آن کشور است. گرچه مکانیسم تصمیم‌گیری گاهی به گونه‌ای است که این امکان وجود دارد اتفاق آرا مبنا قرار گیرد اما واقعیت این است که مولفه‌های قدرت هر کشوری بر میزان نقش آنها در تصمیم‌گیری‌ها تأثیرگذار است.

وی تصریح کرد: ایران کشور قدرتمندی است که با بسیاری از کشورهای جهان اسلام رابطه نزدیکی دارد و در اجلاس سازمان کنفرانس اسلامی هم می‌تواند تأثیرگذار باشد.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: حضور ایران در اجلاس استانبول می‌تواند فرصتی برای طرح دیدگاه‌ها و نظراتمان باشد و هم این که از طرح دیدگاه‌هایی که مخالف آرمان‌ها و اصول ما است، جلوگیری کند.

عضو هیأت رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس همچنین اظهار کرد: علیرغم تلاش‌هایی که اتفاق می‌افتد تا مسائلی علیه جمهوری اسلامی ایران در آن اجلاس مطرح شود که ممکن است آن دیدگاه‌ها با مصالح ما در تعارض قرار گیرد اما در بحث خروجی اجلاس یعنی بیانیه‌ای که صادر می‌شود بعید می‌دانم کشورهای عضو سازمان اسلامی به چیزی تن دهند که به طور اساسی مغایر با دیدگاه‌های جمهوری اسلامی ایران باشد. البته اینگونه هم نیست که هر چه جمهوری اسلامی ایران گفت مورد قبول واقع شود.

شفیعی خاطرنشان کرد: تصور می‌کنم خروجی اجلاس به گونه‌ای باشد که به دیدگاه‌های همه کشورها توجه شده باشد و نباید به گونه‌ای باشد که به جای همگرایی و وحدت به تنش و واگرایی در کنفرانس اسلامی منجر شود.

وی در مورد مسائلی که در خصوص حزب‌الله و در جریان این اجلاس مطرح می‌شود، گفت: متأسفانه گاهی اوقات بعضی حرف‌ها استدلال بردار نیست یعنی هر چقدر برای عربستان توضیح دهید که حزب‌الله یک جریان مقاومت و جنبش مشروع است و نیرویی است که در مقابل تجاوز شکل گرفته، آنها این چیزها را قبول نمی‌کنند چون نگاهشان یک نگاه سیاسی است.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، افزود: اما برای کشورهایی که منطقی‌تر و معقول‌تر فکر می‌کنند سخنان جمهوری اسلامی ایران در خصوص حزب‌الله که یک نهضت آزادی بخش است، مقبولیت بیشتری پیدا می‌کند. به هر حال قدرت رایزنی‌ها، چانه‌زنی‌ها و اعمال نفوذی که جمهوری اسلامی ایران می‌تواند داشته باشد قطعاً تأثیرگذار خواهد بود.

انتهای پیام


ویدیو مرتبط :
102.سیگنال واگرایی مخفی و واگرایی بخش آپشن در اپلیکیشن فارکس حرفه ای