سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



سایه ای سنگین بر اراک


شهر همانند بدن انسان جسم و روح دارد و عدم رشد متوازن و متناسب جسم شهر، تأثیر مستقیم بر روح آن داشته و مشکلاتی را برای ساکنینش به وجود می‌آورد.

استادیار دانشگاه آزاد اسلامی اراک توسعه پایدار شهری را مستلزم فراهم شدن شرایطی دانست که به موازات آن امکان بسترسازی توسعه پایدار انسانی و بهبود رفاه اجتماعی در حوزه شهروندی فراهم شود و گفت: برخی کارشناسان طبق بررسی ساختار محیط طبیعی، زمینه‌ها، سازه‌ها و عوامل انسانی مؤثر در انتخاب مکان شهر صنعتی معتقدند، در صنعتی شدن اراک اهداف و الزامات ملی بر اهداف و امکانات و اولویت‌های محلی مقدم داشته شده است.

مریم یارمحمد توسکی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا) - منطقه مرکزی - با تاکید براینکه رشد کالبدی شهر در ایران بدون هماهنگی با زیرساخت‌های اجتماعی، فرهنگی، خدمات شهری مناسب، امکانات گذران اوقات فراغت، فضاهای مناسب عرصه عمومی و ... صورت گرفته است، گفت: این امر نهایتاً به رشد و توسعه نامتعادل و ناموزون شهری در ایران تبدیل شده است.

این جامعه‌شناس ضمن اشاره به تعدد نظرات و بررسی‌ها در شناسایی شرایط مورد نیاز جهت توسعه پایدار شهری که آرامش و امنیت روانی اجتماعی را باعث شود، بیان کرد: در یک جمع‌بندی برقراری عدالت اجتماعی، طراحی اقلیمی هماهنگ با محیط زیست انسانی، تقویت ساختارهای همبستگی اجتماعی همچون تعهد و مسئولیت‌پذیری، تقویت بنیان‌های اجتماعی و خانوادگی از جمله این موارد است.

وی ادامه داد: احیای محیط زیست همگانی، ایجاد انتظام ساختاری در فضای شهری برای ادراک زیباشناختی و خوانایی شهری، بهبود بهره‌گیری از فضاهای شهری و افزایش رضایت شهروندی و یکپارچگی‌بخشی به ساختار بصری محیط و منظر شهری از دیگر شرایط مطرح شده است.

این استاد دانشگاه با بیان اینکه نوشهرها طبق مطالعاتی که با هدف اصلی ساماندهی کالبد شهرها صورت گرفته بعنوان یکی از آلترناتیوها برای معضلات اینگونه شهرها است، افزود: در شرایط فعلی اراک از عدم تعادل‌ در حوزه‌های های اقتصادی و اجتماعی رنج می‌برد، در حالی که از یک سو این شهر با محدودیت‏های توسعه فیزیکی روبرو بوده و از سوی دیگر مناطق پیرامون به واسطه مهاجرفرستی، خالی از سکنه و محروم مانده‏اند.

لزوم نوشهرسازی در اراک

توسکی محدودیت‌های توسعه فیزیکی شهر اراک را معلول ضرورت توسعه ناپیوسته این شهر دانست و نیاز به نوشهرسازی را در منطقه از ملزومات بهبود شرایط موجود عنوان کرد.

مریم یارمحمدتوسکی در خصوص مهم‌ترین علل طرح مسئله نوشهرسازی در منطقه اراک تصریح کرد: رشد سریع جمعیت ناحیه شهری اراک و ادامه مهاجرت‌ از روستاها و شهرهای کوچک به شهر اراک تحت تاثیر تمرکز صنعت در این شهر، از جمله دلایل لزوم نوشهرسازی در اراک است.

این استاد دانشگاه عدم توزیع بهینه جمعیت و امکانات و استعدادهای طبیعی در ارتباط با نحوه بهره‏برداری و اسکان، عدم تعادل اقتصادی بین ناحیه اراک و سایر نواحی در منطقه و عدم توازن در بخش‌های مختلف اقتصادی، کمبود مسکن، زمین و بالا بودن هزینه ساخت و رشد اجاره‌نشینی در شهر اراک را از دیگر علل این امر عنوان کرد.

این جامعه‌شناس عدم وجود ریشه‌های فرهنگی مشترک و گوناگونی گروه‌های اجتماعی را سبب عدم وجود انسجام و همبستگی اجتماعی در اراک بیان کرد و افزود: این امر توسعه شهری را تحت‌تأثیر قرار داده و از این نوع بافت فرهنگی با نام« آشفتگی فرهنگی» یاد می‌شود که یکی از تبعات این معضل انجام نپذیرفتن هیچ کار منسجمی بدون دیکته شدن است.

وی آمار 69 درصدی شهرنشینی و 31 درصدی جمعیت روستایی طی یک دوره 20 ساله براساس آمار سال 1375 در استان مرکزی را نشانگر رشد شتابان شهرنشینی و مهاجرت گسترده از روستاها به شهر در این استان عنوان و بیان کرد: در آمار سال 1385 این رشد به میزان 80 درصد شهرنشینی و 20 درصد روستانشینی رسید. در حال حاضر نیز 53 درصد جمعیت استان مرکزی ساکن شهر اراک هستند.

توسکی ضمن اشاره به میانه سنی جمعیت شهر اراک که 24.7 سال است و نرخ رشد 2.97 درصدی این شهر تصریح کرد: با توجه به اینکه رتبه و جایگاه استان مرکزی به لحاظ درجه توسعه‌یافتگی فرهنگی در کشور در حد متوسط است، باید گفت که این جایگاه با توجه به دیگر متغیرهای جمعیتی، جغرافیایی، اقتصادی و صنعتی و حتی علمی و آموزشی نشان‌دهنده وضعیت نامناسب فرهنگی استان در قیاس با دیگر مناطق کشور است.

انتخابی نامناسب برای توسعه شهری اراک

این استاد دانشگاه یکی از بحث‌های مهم در خصوص شهرهایی نظیر شهر صنعتی اراک را مکانیابی شهر صنعتی و اثرات زیست‌محیطی آن بر شهر عنوان کرد و افزود: برخی کارشناسان طبق بررسی ساختار محیط طبیعی، زمینه‌ها، سازه‌ها و عوامل انسانی مؤثر در انتخاب مکان شهر صنعتی معتقدند، در صنعتی شدن اراک اهداف و الزامات ملی بر اهداف و امکانات و اولویت‌های محلی مقدم داشته شده است.

وی با بیان اینکه نظام ناهمواری زمین و جهت وزش بادهای محلی زمینه‌ساز وقوع پدیده وارونگی هوا در شهر اراک و سبب تشدید آلودگی هوای آن شده است، ادامه داد: همچنین واحدهای تولیدی وابسته به شهر صنعتی بالاخص کارخانه تولید آلومینیوم بیشترین سهم را در آلودگی هوای شهر دارد و 99 درصد این آلودگی را، آلودگی‌های صنعتی تشکیل می‌دهند.

این جامعه‌شناس با خاطرنشان کردن این نکته که قرارگیری شهر صنعتی اراک در بالادست حوضه کویر میقان و زمین‌های کشاورزی شمال اراک، این حوضه اکولوژیک بسته را از لحاظ بوم‌شناسی حساس و آسیب‌پذیر کرده است، افزود: طبق نظر کارشناسان مکان‌یابی شهر صنعتی در چارچوب الگوی «نوشهرهای صنعتی پیوسته » انتخاب مناسبی برای توسعه شهر اراک نبوده و اثرات منفی قابل توجهی در شرایط زیست محیطی این شهر داشته است.

وی ادامه داد: برای برون‌رفت از این مشکل باید در بارگذاری‌های صنعتی جدید در این محدوده امکانات و تنگناها و ملاحظات زیست‌محیطی « منطقه شهری صنعتی اراک » بیش از پیش مورد توجه سیاستگذاران، مدیران اجرایی و محققان مربوطه قرار گیرد.

توسکی بیان کرد: در شهر امروز غیر از یک یا دو بنای معدود، دیگر بناهای با ارزش و تاریخی از دیده‌ها دور مانده و مهاجرنشینان در شهر نقاط نامشخص و پراکنده‌ای را برای اسکان یرگزیده‌اند (بیشتر در کنار کانال آب در جبهه غرب) و همین امر توسعه ناموزون شهر را موجب شده است.

اراک نیازمند شورای سیاستگذاری مسائل شهری

وی با بیان این نکته که با عنایت به ویژگی‌های جمعیتی، ساختاری و خدمات شهری، شهر اراک دارای رشدی شتابان در جمعیت و رشد کالبدی شهری است، بیان کرد: حاکم شدن روابط ثانویه غالباً اقتصادی بر همه وجوه زندگی انسان، بی‌اعتمادی، احساس عدم امنیت، تنهایی، گمگشتگی، افت وفاق اجتماعی، افزایش خشونت‌های اجتماعی، عدم تحمل دیگری بواسطه حاکمیت منش‌های فردگرایانه و کاهش همدلی‌ها و همبستگی‌های اجتماعی پیامدهای فرهنگی - اجتماعی ناشی از زندگی شهری شتابان است.

این استاد دانشگاه تشکیل شورای سیاستگذاری مسائل شهری در سطح کلانشهر اراک با ترکیب متولیان اجرایی و مطالعات شهری را راهکار عملی جهت کاهش مشکلات شهری اراک عنوان کرد.

وی افزود: آموزش و ارتقاء دانش و مهارت‌های حرفه‌ای در مدیریت مسایل شهری در سطح کلیه عاملان و فعالان شهری، ایجاد و بازسازی رسانه‌های گروهی و رسانه‌های جمعی با محوریت آموزش و آگاهی رسانی مسائل شهری و شهروندی(رسانه‌های دیداری،شنیداری و نوشتاری) را از اقدامات لازم در خصوص کاهش مشکلات مذکور است.

این استاد دانشگاه عضویت و حضور فعال در نشست‌ها و کمیته‌های توسعه شهری داخلی و خارجی با هدف ارتقا دانش و راه‌های کنترل مسائل شهری با رویکرد آمایشی و پیشگیری کننده و ارتباط باانجمن ها، گروه ها و متخصصین (بومی و غیربومی ،ساکن و غیر ساکن) در فرایند برنامه‌ریزی و اجرای مؤلفه‌های توسعه شهری پایدار را امری حائز اهمیت و موثر عنوان کرد


ویدیو مرتبط :
راکتور آب سنگین اراک، آب سنگین می ماند اما