بازیگران دستگیرشده در پارتی چه کسانی هستند؟


با انتشار خبر بازداشت هفت بازیگر سینما در پارتی شبانه از یكی از پربیننده‌ترین بخش‌های خبری رسانه ملی، تكاپویی برای كشف نام این افراد در شبكه‌های اجتماعی به راه افتاده است.
گویا همه می‌دانند بسیاری از بازیگران مشهور عقبه فرهنگی قابل‌قبولی ندارند. هنرمندانی كه در فیلم‌های سینمایی و سریال‌های سینمایی منادی اخلاق هستند و به قول حافظ «چون به خلوت می‌روند آن كار دیگر می‌كنند.»


حدود یك قرن پیش، «نسیم شمال»، شاعر طنزپرداز عصر قاجار در نصیحتی طنازانه می‌گوید «رو مسخرگی پیشه كن و مطربی آموز/ صد سال اگر درس بخوانی همه هیچ است.» مطرب‌ها یا عمله‌جات طرب مخلوطی از نوازندگان و هنرپیشگان نمایش‌ها بودند یعنی كسانی كه بعد از مدتی با ورود تئاتر و سینما به ایران نام فرهیخته «هنرمند» را به جای «مطرب» برگزیدند.

نسیم شمال در آن سال كه شعر «رو مطربی آموز» را سرود مقصود‌ش از اوضاع بد فرهنگی و اجتماعی كشور بود كه در آن جایگاه دانش و علم كمتر از مطربی بوده است. یعنی چیزی شبیه آنچه اكنون در جامعه دیده می‌شود. هنوز هم در نظر عموم، شهرت و محبوبیت عمله طرب با وجود نواقص فرهنگی زیاد بالاتر از قشر فرهیخته و جامعه است؛ جایگاهی كاذب كه باعث می‌شود مفاسد اخلاقی این قشر نیز بیشتر از دیگران به چشم بیاید.

با وجود توصیه شاعر عصر قاجار، تلویزیون در هر مناسبتی شروع به دعوت از بازیگران سینما و ورزشكاران (اغلب فوتبالیست‌ها) می‌كند. تصویر بازیگران بخش جدا نشدنی از جلد مجلات زرد است و اظهار نظر‌های هر چند سخیف آنها در شبكه‌های اجتماعی به سرعت نشر داده می‌شود.
چند روز بعد از نامه سرگشاده چند بازیگر زن به معاون سیما و افشاگری درباره پشت پرده آلوده پروژه‌های تلویزیونی، بازداشت هفت بازیگر در پارتی شبانه، نگاه‌ها را به سمت فساد اخلاقی قشر هنرمند معطوف كرد.

با مرگ یك ورزشكار شایعه‌ها درباره چرایی مرگ وی به راه افتاد و در نهایت دادستان تهران گفت: «در حال حاضر برخی ورزشكاران و هنرمندان، ورزش و هنر را وسیله‌ای برای رسیدن به شهرت نابجا كرده‌اند كه البته مردم ما نسبت به این قضیه آگاه هستند.» عباس جعفری‌دولت‌آبادی تأكید كرد: «چندی پیش هم تذكر دادیم ورزشكاران و هنرمندان باید اخلاق حرفه‌ای و منش پهلوانی داشته باشند. باور كنید اینكه ورزشكار یا هنرمندی بر اثر شرب خمر بمیرد، شایسته نیست.»

در حادثه اخیر، كسی بر اثر مصرف مشروبات فوت نكرده‌است، اما بازداشت بازیگران سینما با بطری‌های مشروبات الكلی آبروریزی پیش پا افتاده‌ای نیست.
  
هفته گذشته چند بازیگر زن در نامه‌ای سرگشاده از فساد در پشت پرده فیلمها ابراز گلایه كردند. این بازیگران چند روز بعد به دیدار معاون سیما رفتند و اصغر پور‌محمدی نیز گفت: «شاید در سینما فسادی باشد كه من مطلع نیستم، ولی در تلویزیون چیزی به عنوان فساد اخلاقی نداریم و اگر هم بوده نهادهای مربوطه با آن برخورد كرده‌اند.»

با فاصله كمی از سخنان پورمحمدی، هفت بازیگر مشهور در پارتی شبانه دستگیر شدند. پلیس اعلام كرد آنها در باغی در سعادت آباد تهران به همراه 80 بطری مشروبات الكلی دستگیر شده‌اند.

حسین نوش‌آبادی، سخنگوی وزارت ارشاد در واكنش به بازداشت این بازیگران به ابراز تأسف پرداخت و گفت: «بارها گفته‌ایم هنرمندان ما هرچه دارند از حمایت مردم دارند، مراقب رفتارهایشان باشند و منزلت و جایگاهشان را حفظ كنند. آنها نباید با رفتارهای ناشایست، اعتمادی را كه از سوی مردم جلب كرده‌اند به‌راحتی از دست بدهند. هنرمندان به‌سختی به شهرت و محبوبیت می‌رسند و نباید به‌راحتی روی آنچه سبب شهرت و محبوبیتشان شده است، پا بگذارند.»

نوش آبادی ادامه داد: «رعایت اخلاق، اصول و مبانی شرعی و قانونی، پایبندی به سبك زندگی ایرانی و اسلامی و پایبند بودن به حداقل‌هایی كه مردم انتظار دارند، حقی است كه مردم بر گردن هنرمندان دارند و آنها نباید به‌خاطر چند لحظه خوشگذرانی هویت خود را زیر سؤال ببرند و جایگاهشان را به حراج بگذارند.»

نوش آبادی به رعایت اخلاق و اصول مبانی شرع، سبك ایرانی اسلامی و انتظار مردم از هنرمندان اشاره می‌كند، یعنی چیزی كه با دستگیری این بازیگران بار دیگر مخدوش شد.

بخشی از وظیفه هنر انتقال پیام‌های اخلاقی و انسانی به مخاطبانش است. هنرمند در این بین نقش واسط را بازی می‌كند، مردم پیام‌های اخلاقی و انسانی را بر اساس نقش‌آفرینی هنرمند دریافت می‌كنند. از این منظر هنر جایگاه والایی دارد و هنرمندان به مثابه پیامبران شناخته می‌شوند. آیا كسانی كه با مشروبات الكلی در پارتی سعادت آباد دستگیر شده‌اند، می‌توانند رسالت اخلاقی داشته باشند؟!
  
فیلمفارسی و ستارگانش
وقتی به سینمای فیلمفارسی نگاه می‌كنیم، با وجود همه فسادهایی كه در فیلم‌ها به نمایش گذاشته می‌شود، پیام اصلی فیلم‌ها اكثراً جوانمردی، ناموس‌پرستی، اخلاق و مردمداری است. تصویری هم كه ستارگان سینمای فیلمفارسی در ذهن مردم ساخته بودند، اكثراً همان تصویر جوانمردی و گذشت است. هیچ‌كس منكر فساد آن دوران نیست، ولی حداقل در آن زمان رسانه‌ها تا اینقدر گسترش پیدا نكرده بود كه كوچك‌ترین رفتار بازیگران و ورزشكاران از چشم تیزبین رسانه‌ها دور نماند. در این دوره نمی‌شود شهرت داشت اما چشم‌های جست‌وجوگر مردم را در پشت سر نداشت، اشتباه كردن در دوران جدید عواقب سنگین‌تری دارد.

در این دوره اگر بازیگر دست‌چندم سینما هم بخواهد از كشور خارج شود، به‌سرعت شهرت پیدا می‌كند، رسانه‌ها درباره‌اش می‌نویسند، مردم به صفحه اجتماعی‌اش می‌روند و به كانون توجه تبدیل می‌شود. حتی اگر رفتن از ایران به قیمت كشف حجاب و حضور در یك یا چند سریال سطحی فارسی‌زبان ساخت شبكه‌های ماهواره‌ای باشد. نیروی انتظامی برای حفظ آبروی بازیگران سینما از اعلام نام آنها خودداری كرده و احتمالاً مانند سایر پارتی‌هایی كه لو رفته و بازیگران و فوتبالیست‌های حاضر در آنها بی سر و صدا آزاد می‌شوند.

تنها چیزی كه از این خبر باقی می‌ماند، یادآوری این است كه بازیگران و فوتبالیست‌ها بر عكس فضاسازی تلویزیون و مجلات زرد، اصلاً نمونه‌های خوبی برای الگو شدن در جامعه نیستند.


منبع : روزنامه جوان


ویدیو مرتبط :
بازیگران اصلی کشمکش قدرت در چین چه کسانی هستند؟