فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



پخش مستند «داستان وهابیت» روایتگر فرقه ای که همه ادیان را کافر می داند


به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران تسنیم «پویا» سالهاست که علمای اهل سنت در یک اجماع عمومی، اصلی ترین شاخه های خود را حنفی، شافعی،مالکی و حنبلی معرفی کرده اند و هر نوع اندیشه، غیر این دو را از اهل سنت دور دانسته اند.این در حالی است که با گذر زمان، هر کدام از این شاخه ها خود زیر شاخه های متعددی پیدا کرده اند که در مسائل بسیاری از جمله مسائل ایدئولوژیک و مخصوصا ایدئولوژی جهاد با یکدیگر متفاوت اند. یکی از این شاخه ها را باید وهابیت دانست. این فرقه تاکنون، خود را زیرشاخه جنبلی ها معرفی کرده است. هرچند به تازگی عقاید آنها در بسیاری از موارد با برخی ایده های «احمد بن حنبل» در تعارض فاحش قرار گرفته است.

مستند «داستان وهابیت» در نظر دارد این واقعیت را به مخاطب خود نشان دهد که ریشه جریان های تکفیری برگرفته از وهابیت در تاریخ صدر اسلام قرار دارد و ابتدا باید ریشه این تفکرات را در وقایع تاریخی صدر اسلام جست و جو کرد و سپس به تحلیل مبانی فکری وهابیون همت گماشت.

داستان از آنجا شروع می شود که پس از گذشت بیش از 12 قرن از وفات پیامبر اسلام(ص) ، «محمد بن عبد الوهاب» که خود را شاگرد احمد بن حنبل می دانست تصمیم گرفت که مجموعه این تفکرات تکفیری را جمع آوری کند و این مولفه های نامعقول را به صورت یک ایدئولوژی واحد درآورد.

با این که بسیاری از محققان شیعه و سنی و حتی علمای اهل سنت شافعی نظیر ماموستا «مجتهدی فقیه» و «شیخ الازهر»، مبانی فکر وهابیت را اغلب تاریخی و بسیار ساده می دانند اما باید این را پذیرفت که مواجهه وهابیت با سیاست، توانسته است این تفکرات ساده را بال و پر دهد و به رغم برخورداری علمای این فرقه از رسانه قدرتمندتر نسبت به سایر اهل سنت اصول فقهی گسترده تری را تبلیغ کند.

هرچند وهابیت سخن از حکومت «سلف» به میان می آورد اما جالب است این نکته را بدانیم که این سلف، با «سلف صالح» سلفیون تفاوت هایی دارد. این مستند در تلاش است تا تفاوت ها و برخورد های ایدئولوژیک این چهار فرقه را به مخاطب خود نشان دهد. وهابیون حکومت پیامبر(ص) را همان «حکومت سلف» می دانند و با اتکا به این اصل است که به برداشت جدیدی از توحید دست یافته اند که هیچ کدام از مذاهب اسلامی چنین خوانشی را از توحید نداشته است. بنابر این خوانش از توحید، ایدئولوری «الجهاد» و «التفکیر» مطرح می گردد که در مستند داستان وهابیت، این مسئله به طور کامل بیان شده است.

امروز نظام سیاسی عربستان سعودی بر اساس ایدئولوری وهابیت شکل گرفته است. از این روست که این دولت وظیفه خود می داند از هر گروه و دولتی که این دو تفکر یعنی الجهاد و التکفیر را در نظام فکری خود جا داده است، حمایت کند. سلفیون مصری، برخی قطبی های اخوان المسلمین، بسیاری از گروه های تروریستی در خاورمیانه، القاعده و جهادیان افریقا از جمله احزابی هستند که مورد حمایت عربستان سعودی قرار دارند.

«داستان وهابیت» مستندی درباره این فرقه و اندیشه های آنها، شامل تصاویر آرشیوی و مصاحبه است و با دوبله فارسی برای پخش از شبکه افق در روز سه شنبه ،ساعت های 10.30 و 13.30 به روی آنتن می رود.
پایان پیام/


ویدیو مرتبط :
بخش بیست و دوم : ابن تیمیه خودش را کافر می داند!