فرهنگی


2 دقیقه پیش

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس

تشریفات بهبود | تشریفات و خدمات مجالس | برگزاری مراسم عروسی | باغ عروسی تشریفات ۵ ستاره بهبود با مدیریت بهبود اصلانی صاحب سبک در اجرای دیزاین های ژورنالی و فانتزی ، اجرا ...
2 دقیقه پیش

استاندار حلبچه عراق وارد ایلام شد

به گزارش ایرنا، عبدالله محمد به همراه ارکان حسن مشاور وی عصر امروز یکشنبه 26 اردیبهشت وارد استان شده و با مقامات استانداری ایلام دیدار کرد.قرار است استاندار میسان، واسط، ...



نمایشگاه كتاب؛ فرصتی برای خروج یارمهربان از غربت


به گزارش روز سه شنبه خبرنگار حوزه كتاب و ادبیات ایرنا ، براساس یافته های پژوهشی كه توسط شورای فرهنگ عمومی و با عنوان وضعیت گذران وقت مردم شهری و روستایی كل كشور در سال 1390 انجام شد، میزان زمان اختصاص داده شده متوسط به مطالعه در میان مردم ایران 12 دقیقه است.
در حالیكه در یك مقایسه آماری با كشور فنلاند، متوسط مطالعه در میان مردم آن 44 دقیقه است. اگرچه آمارها همیشه نمی توانند به صورتی دقیق محاسبات خود را انجام دهند، اما دور از واقعیت هم نیستند.
آمارهای مختلف از كانون های متنوع دست به ارزیابی سرانه مطالعه در كشور زده اند و تقریبا نتایج حاصل از آن ها، حاكی از میزان بسیار اندك سرانه مطالعه در كشور بوده است.
از سویی دیگر انتظاری كه از تاثیر نمایشگاه بین المللی كتاب بر این مسئله می رود با واقعیت های موجود در جامعه همخوانی ندارد و همچنین با توجه به برگزاری این رویداد مهم فرهنگی در شهر آفتاب كه خارج از تهران واقع است، می توان به استقبال قشرهای مختلف مردم از آن امیدوار بود؟
**برنامه های جدیدتری در كنار نمایشگاه كتاب اتخاذ شود
روزبه خسروانی یك كارشناس حوزه نشر در این زمینه می گوید:نمایشگاه بین المللی كتاب یك برنامه مستمری است كه هر ساله از سوی مسوولان فرهنگی برگزار می شود ، برای افزایش سرانه مطالعه باید به فكر برنامه‌های جدیدتری برای ترغیب مردم به سوی خواندن كتاب باشیم .
وی با بیان اینكه همواره كتابفروشان با تقاضای كم كتاب به غیر از درسی و كمك درسی مواجه هستند، ادامه می دهد: نمایشگاه بین المللی كتاب می تواند یك بنگاه اقتصادی و سودآور برای ناشران باشد ولی برای ترویج كتابخوانی تاثیر چندانی ندارد ، هر ساله مشاهده می شود كه بیشتر بازدیدكنندگان از نمایشگاه دانشجویان است و آن هم برای تهیه كتابهای دانشگاهی خود مراجعه می كنند.
**تبدیل نمایشگاه كتاب به مكانی برای اوقات فراغت
این كارشناس حوزه نشر می افزاید: برخی از بازدیدكنندگان نمایشگاه نیز برای سپری كردن اوقات فراغت به این مكان فرهنگی می آیند، به هر حال باید مسوولان فرهنگی به منظور افزایش سرانه مطالعه ، در كنار برپایی نمایشگاه كتاب به دنبال ایجاد جذابیت های هنری در عرصه ترویج كتابخوانی باشند.
**انگیزه كتابخوانی افزایش یابد
خسروانی تاكید می كند:برای تاثیرگذاری نمایشگاه كتاب بر افزایش سرانه مطالعه باید متولیان فرهنگی متحد شوند و با اقدامات خلاقانه و جاذبه دار ، انگیزه كتابخوانی را در جامعه بالا ببرند یعنی نیاز به مطالعه در تك تك افراد ایجاد شود.
وی می گوید: اگر احساس نیاز بكنیم تقاضا بالا می رود و با بالا رفتن تقاضا تیراژ كتاب بالا می رود و آن وقت نمایشگاه كتاب نیز در هر نقطه ای برگزار شود ، شاهد خیل عظیمی از دوستداران كتاب خواهیم بود.
**بهره برداری مفید از نمایشگاه كتاب
محمدصادق رمضانی ناشر كتابهای علوم اجتماعی نیز در این زمینه می گوید: گردهم آمدن اهالی نشر و كتاب در قالب یك نمایشگاه باید به وزنه ای تاثیرگذار در عرصه نشر كشور و توسعه كتابخوانی تبدیل شود و قشرهای مختلف جامعه بازدید از مهمترین رویداد فرهنگی را وظیفه خود بدانند.
رمضانی با بیان اینكه حوزه كتاب و نشر كشور یكی از حوزه‌های جدی فرهنگ‌سازی است، اظهار می دارد: نمایشگاه بین‌المللی كتاب تهران تنها یكی از هزاران راهی است كه می‌توان از طریق آن سرانه مطالعه را تغییر داد و كتاب را به سبد كالاهای مورد نیاز خانواده‌های ایرانی وارد كرد.
وی تاكید كرد: اما چه خوب است كه معاونت امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در كنار این نمایشگاه چند نمایشگاه تخصصی كتاب را نیز برگزار كند تا شاهد رونق حوزه نشر باشیم.
**مردم فواید كتاب خواندن را می دانند
مجید غلامی جلیسه مدیرعامل خانه كتاب نیز در این باره می گوید: در كشوری زندگی می‌كنیم كه كتاب جزئی از خانواده و هر گروه و صنف است، فكر نمی‌كنم كسی از فواید كتاب و كتابخوانی بی‌اطلاع باشد.
وی ادامه می دهد: حقیقت امر این است كه اساس و بنیان بسیاری از فعالیت‌هایی كه در سطح جامعه انجام می‌شوند، كتاب است، مردم ایران از باب ایرانی بودن، همواره اهل كتاب و كتابخوانی هستند.
جلیسه با بیان اینكه در دو سال اخیر با تلاش‌های فراوان مسوولان فرهنگی شاهد ثبات نسبی و بسیار امیدواركننده در حوزه نشر هستیم، می افزاید: افزایش آمار و عناوین كتاب در دو سال اخیر حاكی از آن است كه وضعیت نشر رو به بهبود یا حداقل در وضعیت باثبات و دور از مشكلات گذشته است.
**نمایشگاه ، دسترسی به كتاب را آسان می كند
مدیرعامل خانه كتاب تصریح می كند:افزایش 13 درصدی تعداد عناوین كتاب در سال گذشته نشان می‌دهد كه وضعیت نشر رو به بهبود است،امید دادن و تشویق كردن بسیار می‌تواند مناسب‌تر از سیاه‌نمایی باشد و نمایشگاه بین المللی كتاب تهران دسترسی آنان را به كتاب فراهم تر می كند.
جلیسه با بیان اینكه نمایشگاه كتاب 95،بهانه خوبی برای تشویق مردم به كتابخوانی است، می گوید: ایران با كتاب، پر امید خواهد بود و امید بخشیدن به مردم در زمینه كتاب و كتابخوانی می‌تواند مثمرثمرتر باشد.
**به مقوله ترویج كتابخوانی امیدوارانه نگاه كنیم
وی خاطرنشان می كند:با وجود مشكلات فراوان، امیدوارانه‌تر به كتاب و كتابخوانی نگاه كنیم چرا كه در این صورت می‌توان نتایج خوبی كسب كرد.
فراهنگ **9022 ** 1569

انتهای پیام /*


ویدیو مرتبط :
صندوق اهدای كتاب در نمایشگاه كتاب