سایر


2 دقیقه پیش

جمهوری آذربایجان با گرجستان و ترکیه مانور مشترک نظامی برگزار می کند

ایرنا/ جمهوری آذربایجان روز یکشنبه قبل از آغاز مذاکرات وین با حضور نمایندگان منطقه قره باغ کوهستانی، اعلان کرد که قصد دارد تمرین های نظامی با مشارکت گرجستان و ترکیه برگزار ...
2 دقیقه پیش

ژنرال فراری سوری از رژیم صهیونیستی درخواست کمک کرد

العالم/ ژنرال سابق و فراری ارتش سوریه که به صف مخالفان بشار اسد پیوسته، از رژیم صهیونیستی خواست که در مقابله با رییس جمهوری سوریه، مخالفان مسلح (تروریست ها)را یاری کند!.به ...



آرمان نوشت: چراغ‌سبز بزرگان به علی‌اشراقی


آرمان/ متن پیش رو در آرمان منتشر شده و انتشار آن به معنی تایید تمام یا بخشی از آن نیست.

این روزها نامه‌های اکثر بزرگان یک مقصد دارد و آن هم بیوت چهره‌های میانه‌رو و نوادگان شخصیت‌های ماندگار کشور مانند امام‌خمینی(ره) است. می‌خواهند در شرایطی که عطر اعتدال در کشور هر روز بیش از روز گذشته به مشام می‌رسد و موفقیت‌ها به نوبت حاصل می‌شود چهره‌هایی در ارکان تصمیم‌سازی کشور حضور پیدا کنند که حرکت قطار پیشرفت و آرامش کشور را سرعت دهند، افرادی که طی سال‌ها نشان دادند منیت برایشان معنا ندارد و منافع ملی بیش از هر مولفه‌ای در دستور کارشان قرار دارد. چند صباحی است که نام مهندس علی اشراقی از جلسات و گعده‌‌های بزرگان به گوش می‌رسد چنانکه دکتر حسن روحانی رئیس‌جمهور خواستار حضور او در عرصه انتخابات مجلس شده و خواسته است که او در این مسیر محکم بایستد. به نظر می‌رسد آیت‌ا... سیدحسن خمینی البته اصلی‌ترین مشوق علی اشراقی برای حضور در مجلس دهم است و می‌خواهد تا علی اشراقی با حضور در نهاد قانونگذاری کشور به یاری دولت بپردازد. شخصیت‌های دیگری هم این درخواست را از علی اشراقی مطرح کرده‌اند از جمله شنیده شده آیت‌ا... هاشمی نیز از حضور وی در صحنه انتخابات استقبال کرده است اما او هنوز به این خواسته‌ها پاسخ قطعی نداده و به نظر می‌رسد با توجه به شخصیتی که از پدربزرگش یعنی امام خمینی(ره) به عنوان میراثی گرانبها برای او مانده که همان ترجیح منافع ملی بر منافع شخصی است، پاسخ منفی نداشته باشد.

نوادگان امام و مسئولیت‌هایشان

نوادگان امام تنها نوادگان امام نیستند بلکه هر گاه نامشان شنیده می‌شود الگوهایی از اخلاق و بصیرت در ذهن شکل می‌گیرد البته جز این ویژگی‌ها انتظاری از آنان نیست که با مکتب روشنفکری و آزادیخواهی بنیانگذار انقلاب اسلامی رشد کردند. آنها در هر برهه‌ای که احساس شود به حضورشان در مناصبی نیاز است چشم خود را بر علایق می‌بندند و با فراموش کردن جفاها و هجمه‌هایی که از سوی مخالفان بر آنها وارد شده و می‌شود خود را آماده پذیرش مسئولیتی جدید می‌کنند. آنها می‌دانند به واسطه حضورشان در بیت امام‌خمینی(ره) مسئولیت‌هایی را بر عهده دارند که باید به عنوان یک تکلیف آنها را به سرانجام برسانند.

زیر چتر آیت‌ا... سیدحسن خمینی

از جمله این شخصیت‌ها مهندس علی اشراقی است که شاید بتوان وی را مظهر صبوری نامید. مشی اعتدالی او سبب شده که از محبوبیت خاصی در جامعه و به‌ویژه در دو قطب سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب کشور برخوردار شود و هیچ گروهی به خود اجازه کوچک‌ترین بی‌احترامی به او را ندهد. علی اشراقی همراه آیت‌ا... سیدحسن خمینی است و جالب اینجاست که او دارای جایگاه ویژه‌ای نزد یادگار امام است و آرمان چند بار که از او درباره موضوعاتی سوال کرد بدون اینکه برای خود جایگاه مجزایی متصور شود به دیدگاه‌های آیت‌ا... سیدحسن خمینی استناد و به آن سوال پاسخ می‌داد چرا که معتقد است بیت امام در زیر چتر آیت‌ا... سیدحسن خمینی است که معنای واقعی خود را حفظ می‌کند البته این علاقه و احترام دوطرفه است و یادگار امام هم به علی اشراقی علاقه خاصی دارد و سعی می‌کند در موضوعاتی از او نظر خواهی کند.

خبره در مسئولیت

فرزند آیت‌ا... اشراقی طی سال‌های سال نه دنبال جایگاه ویژه‌ای برای خود بود و نه حضوری ویژه در مناسبت‌های مختلف پیدا می‌کرد و تنها به کار و زندگی خود مشغول بود و البته هرازگاهی که توصیه‌هایی برای اداره کشور به ذهن او خطور می‌کرد با بزرگان دیدار و آنچه می‌دانست را با آنها در میان می‌گذاشت. خواهران و برادران علی اشراقی او را به عنوان بزرگ‌تر خانواده می‌شناسند و تصمیم او برای دیگران حجت است. مهندس علی اشراقی که دانش‌آموخته رشته مهندسی راه و ساختمان از دانشگاه علم و صنعت در مقطع لیسانس و مدیریت صنایع در مقطع فوق‌لیسانس از دانشگاه امیرکبیر است از جمله متخصصان در رشته تحصیلی‌اش ارزیابی می‌شود که سال‌هاست در شهرداری تهران فعالیت دارد. حضور اعتدالی و دانش او برای مجموعه شهری به مثابه گنج است و تاکنون برنامه‌ریزی‌های او مورد تحسین فراوان کارشناسان این حوزه قرار گرفته است.

مجلس هشتم و بلندنظری علی اشراقی

ویژگی‌های بارز علی اشراقی سبب شد تا دلسوزان کشور در زمان انتخابات مجلس هشتم از او بخواهند در این انتخابات حضور داشته باشد که او به درخواست‌ها تمکین و ثبت‌نام کرد اما نام او در لیست عدم تایید صلاحیت‌ها قرار گرفت و همگان را در شوک بزرگی فرو برد. علی اشراقی که حسابگری و دوراندیشی از ویژگی‌های بارز اوست، تصور چنین نتیجه‌ای را نداشت و دلگیر شد. جالب اینجا بود که یکی از مسئولان وقت دلیل رد صلاحیت او را عدم ارائه مدارک لازم عنوان کرد که از نگاه آگاهان قابل پذیرش نبود و مدتی بعد مشخص شد مدارک او کامل بوده است و رای به تایید صلاحیتش داده شد اما شخصیت علی اشراقی اینگونه نبود که بخواهد در فضای مه آلود در انتخابات حضور پیدا کند چون آرامش با او عجین شده است به نحوی که پس از اعلام ردصلاحیتش اعتراضی هم ننوشت و سکوت کرد تا مسئولان مربوطه خودشان اقدام به تایید او کنند. اشراقی هیچ گاه در آن انتخابات حضور پیدا نکرد چون تصمیم خودش را گرفته بود و رفتاری که در ابتدا با او صورت گرفته بود را زیبنده خود و خانواده امام نمی‌دانست. گفتنی است زمانی که او برای انصراف از حضور در انتخابات به فرمانداری رفت، حسین طلا فرماندار اصولگرای تهران به استقبال او رفت و از او دلجویی کرد و پس از انصراف هنوز مسافت زیادی از فرمانداری دور نشده بود که رسانه‌های خاص خبر انصراف او را با آب و تاب فراوان منتشر کردند و این یعنی آنها به آنچه تصور می‌کردند پیروزی‌شان است، رسیده بودند اما خبر نداشتند انصراف علی اشراقی در سال‌های بعد چه پیامدهایی برایشان دارد. علی اشراقی در شرایطی از حضور در مجلس هشتم انصراف داد که آرای او با آرای غلامعلی حداد عادل که نفر نخست در نتیجه انتخابات بود برابری می‌کرد و اقدام او یعنی او حاضر نشد بهترین کرسی مجلس را با نام و آرمان‌های امام خمینی عوض کند و بزرگ‌منشی خود را به رخ کشید یعنی همان کاری که پدربزرگش در مواجهه با مخالفان انجام می‌داد.

شخصیتی گریزان از حاشیه

علی اشراقی از حاشیه گریزان است و این ویژگی می‌تواند کمک بزرگی برای او در مجلس باشد و می‌تواند به عنوان یک نماینده کارآمد به وضع قوانینی بپردازد که برای عموم مردم دارای فایده باشد، اقدامی که در فضای تنش امکان‌پذیر نیست! دو جناح سیاسی کشور او را به عنوان یک چهره میانه‌رو قبول دارند و از انگ زدن به او پرهیز می‌کنند هر چند برخی تلاش دارند برای او حاشیه‌سازی کنند مثلا در سال 89 که پذیرای احمدی‌نژاد در حرم امام(ره) شد برخی به او خرده گرفتند اما ‌میهمان‌نوازی ویژگی خاندان بنیانگذار انقلاب سلامی است و گویا این موضوع با نظر آیت‌ا... سید حسن خمینی بود و با اطلاع ریاست‌جمهوری از اعضای کابینه استقبال کرد چراکه ارتباط و آشنایی قبلی با محمود احمدی‌نژاد دارد. او دارای روحیه تعامل است چنانکه در زمان شهردار شدن احمدی‌نژاد تصمیمی برای تغییر او و محسن هاشمی پسر ارشد آیت‌ا... هاشمی گرفته نشد و آنها کار خود را ادامه دادند. علی اشراقی در سال89 گفته بود: «سابقه آشنایی من با آقای احمدی‌نژاد به دوره شهرداری ایشان برمی‌گردد، و بنده در آن زمان دبیر کمیسیون ماده5 شهرداری تهران بودم. البته پیش از شهردار شدن آقای احمدی‌نژاد و از دوره آقای کرباسچی من این مسئولیت را داشتم و در زمان شهردارهای بعد از ایشان نیز ادامه پیدا کرد تا دوره آقای قالیباف که در چند ماه نخست شهرداری ایشان نیز بنده دبیر کمیسیون ماده5 بودم و از آن زمان تاکنون مشاور شهرسازی شهرداری تهران هستم.» هنوز مشخص نیست علی اشراقی از کدام حوزه کاندیدا خواهد شد و در تماسی که «آرمان» با او داشت اعلام کرد در وقت دیگری پاسخگوی موضوع خواهد بود. شاید در روزهای آینده شاهد اعلام حضور رسمی وی در عرصه انتخابات مجلس دهم باشیم.

*مطهره شفیعی

با کانال تلگرامی آخرین خبر همراه شوید telegram.me/akharinkhabar


ویدیو مرتبط :
چراغ سبز آپارات ،به حرکت چراغ خاموش آرین نیشنز!!!قسمت 2